אכילה בטוחה

לגזור ולשמור: כך תאכילו את הילדים בצורה בטוחה

כללים בסיסיים שכל הורה חייב לשנן היטב כדי לוודא שהילדים אוכלים בצורה בטוחה. חנק הוא הגורם השלישי בשכיחותו לתמותת ילדים ומרבית מקרי החנק נגרמים ממזון (ילדים, בבית)

(צילום: Amina Filkins on Pexels)

קנה הנשימה של ילדים קטנים, פעוטות ותינוקות, צר ועדין יותר משלנו, המבוגרים, וחנק הוא הגורם השלישי הנפוץ ביותר לתמותת ילדים, כאשר מרבית מקרי החנק נגרמים ממזון.

פוטנציאל הסכנה בהאכלה לא זהירה של תינוקות וילדים קטנים ידוע - אך לא במלואו. ארגון 'אמת ליעקב' פועל להעלאת המודעות בנושא ומפרסם מדריך מפורט שעל כל הורה לשנן היטב כדי למנוע מצב של סכנה. זכרו: התנהגות בטוחה מצילה חיים.

חיתוך נכון של המזון
נקניקים, עגבניות שרי, זיתים שלמים, סוכריות קשות ופיצוחים מהווים סכנה מוחשית לפעוטות וילדים.

מה עושים? דואגים לחיתוך נכון שיכול למנוע חנק. כגון: נקניקייה, ענבים, בננה, מלפפון, עגבניות שרי, זיתים, גזר ומזונות דומים יש לחתוך לאורך ולא בצורת טבעות העלולות לחסום את קנה הנשימה.

מזון קשה או מזון הכולל עצמות - ביג נו נו
יש למנוע כליל מילדים קטנים גישה למוצרים קשים כגון סוכריות קשות, סוכריות על מקל, אגוזים, שקדים, בוטנים פופקורן ופיצוחים אשר עלולים לחסום את כלי הנשימה ואף לגרום למוות.

אין לתת דגים או עוף עם עצמות לילדים כלל.

יש לקלף פירות וירקות טרם אכילתם או להגיש אותם כשהם חתוכים לחתיכות קטנות.

חלקם מהחטיפים עלול להוות סכנה ועדיף להימנע מהם כלל או לפחות לאכול אותם בליווי מבוגר, מדובר על חטיפים קשים כמו ביסלי וכן חטיפים דביקים כמו מסטיק ג'לי, פירות יבשים ומרשמלו.

יש להקפיד טרם הגשת אוכל בעלי פוטנציאל לגלעינים כמו זיתים (גם מגולענים) פירות או פירות יבשים, לוודא שאין בהם גלעינים ובזה אין לסמוך לגמרי על היצרן כי עלולים להישאר גלעינים.

התאמה ליכולת הלעיסה והבליעה
כשמדובר במזון רך למחצה כמו בשר, תפוחים, גבינות קשות ודומיהם, מקפידים על חיתוך לחתיכות קטנות המותאמות ליכולות הלעיסה והבליעה של הילד.

מזון דביק, כמו מאפים המתרככים בפה וממרחים דביקים על בסיס שומני (לדוגמה: חמאת בוטנים, מרשמלו ומסטיק), יש לוודא אכילה בחלקים קטנים.

הוראות היצרן - לא סתם שם
חשוב לעיין בהוראות על גבי האריזה טרם האכלת הפעוטות, לפעמים נגלה דברים שלא ידענו עליהם.

בקבוק במיטה
אין לתת לתינוק בקבוק האכלה בלילה במיטה, כי הוא עלול להירדם עם הבקבוק בפיו והמזון יחלחל אל גרונו ויהווה סכנה. עדיף לא להניח את הבקבוק בתמיכת כריות, כדי שהתינוק ישתה לבד. ככלל - אל תתנו לתינוק בקבוק במצב שכיבה, תמיד חשובה השגחה וקשר עין רציף עם התינוק.

כך תוודאו אכילה בטוחה

תמיד נעדיף אוכל מרוסק, חתוך דק ומבושל היטב. שימו לב להגיש אוכל שבושל כראוי ולא מאכלים נאים שעשויים להוות סכנה.

חובה להקפיד על אכילה בישיבה ויש להיזהר מאכילה בזמן צחוק, בכי או ריצה. פעוטות אוכלים רק בישיבה ובהשגחת מבוגר. חשוב ללמד את הילדים ללעוס היטב.

לא אוכלים בעת עיסוק אחר כמו משחק או ריצה. תמיד נאכל בצורה מסודרת, בריכוז ולא בהיסח הדעת. כך גם נימנע מאכילה לפני רחצה או הליכה לים כי אם נבלע חלילה מים עם קיבה מלאה עלול הדבר להוביל לאסון חלילה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר