אחד על אחד

ממשלה, גיור והתבוללות; החשש של רבי פנחס גולדשמידט

40 שנה אחרי שנשלח להפיץ יהדות בקרב יהודי התפוצות, הגאון רבי פנחס גולדשמידט שוטח בריאיון מיוחד את חששו הגדול מפני ממשלת בנט-לפיד - מהגיור הסיטונאי ועד ההתבוללות • צפו (אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: לייבלה ון פראך)

כשהוא היה רק בן 24, נשלח הגאון רבי פנחס גולדשמידט לכהן כרב בברית המועצות. 40 שנים אחרי, הוא מכהן כנשיא 'ועידת רבני אירופה' לצד תפקידו כרבה של מוסקבה.

כעת, הוא מסתכל על החוקים שממשלת בנט-לפיד מבקשת להעביר - ומודאג ממצב של גיור סיטונאי. בריאיון מיוחד לתוכנית 'אחד על אחד עם ישי כהן', הוא חוזר לרגע שנשלח למוסקבה ומדבר על החששות מהתבוללות ביהדות התפוצות. צפו בריאיון המלא.

כותרות הריאיון

כך הכל התחיל: "כשדיברו איתי שאסע לברית המועצות, הייתי בן 24, במוסקבה היו מיליון יהודים אבל פחות מ-12 ילדים שידעו את הא-ב', אבל מי שנתן בי אמון זה היה הגאון הרב משה סולובייצ'יק זצ"ל, הוא שלח אותנו. ב"ה במשך השנים הקהילה התפתחה. אני מודה להקב"ה שנתן לי את הזכות לעשות את החלק שלי.

"הצימאון ליהדות היה אדיר שבמשך שנים היה אסור להגיד שאתה יהודי, היה אסור ללמוד עברית, ללמוד תורה ופתאום אפשר. אז כל מי שבא לתת יהדות - קיבלו אותו".

התחושה שה'רוסים לא אוהבים חרדים': "תסתכלו על ההיסטוריה של העלייה לארץ, מי היו המנהיגים? לדגומא - יולי אדלשטיין וזאב אלקין. אנשים שומרי שבת, חלקם חובשי כיפה. אפילו שמבחינת מעשית לא כולם שמרו מצוות אבל הכבוד שנתנו למנהיגים היה גדול מאוד. הכבוד הגדול ליהדות ולתורה ברוסיה למסורת היא גדולה".

הנשיא ולדימיר פוטין: "אחד מהניסים הגדולים שאנחנו צופים בו היום זה היחסים החמים שיש בין רוסיה לישראל, בעיקר היחסים האישיים שהיו בין רה"מ לשעבר נתניהו לנשיא פוטין".

הרב פנחס גולדשמידט בשיחה עם ישי כהן

תקופת הקורונה: "רבני הקהילות באירופה, עוד לפני שהממשלות סגרו את בתי הכנסת - הם עמדו על המשמר וסגרו, הזהירו את הקהל לשמור על הבריאות. איבדנו 14 רבנים שנפטרו באירופה. ברוסיה נפטרו 2,000 יהודים מקורונה. ברוסיה אנחנו עוברים שעה קשה ביותר".

ההבדל בין רב קהילה בישראל לרב קהילה באירופה: "ההבדל הראשון שרואים אותו, בדרך כלל רב שמגיע לקהילה באירופה - הקהילה בחרה אותו. כאן מי בוחר? משרד הדתות.. בסופו של דבר הרב צריך לשמש את הציבור והציבור צריך לבחור בו".

ההתבוללות ביהדות התפוצות: "ההתבוללות בתוך הקהילות הרפורמיות, אני חושב שאנחנו מדברים על חלק גדול מאוד, בכל קהילה בארה"ב, מספר היהודים לפי ההלכה בקהילות האלו - פחות מ-20%".

סערת חוק הגיור המתיר לרבני ערים לגייר: "נושא הגיור זה נושא המקשר בין העם היהודי לבין מדינת ישראל. אנחנו נוגעים גם בסוגיה של 'הון שלטון'. באירופה הייתה בעיה שהיו רבנים שהיו עושים גיורי אקספרס, היו מגיעים אליהם מכל הארץ. אלו גיורים שהטבילו, עשו את הטקס לפני בית דין, אבל מצד שני לא היה תהליך של למידה ואז לפי רוב השיטות הגיור לא תופס.

הרב פנחס גולדשמידט (צילום: אלי איטקין)

"יש גם בעיה, יש אדם חשוב מדרום אפריקה ורצה להתחתן ומצא איזה רב באירופה שעשה לו גיור על המקום אבל ועידת רבני אירופה החליטה לזרוק את הרב הזה ומאז יש תקנה שכל רב יכול לגייר רק בתוך הקהילה שלו.

"אם הגיור זה תהליך שאדם הופך להיות יהודי מבחינה מעשית ורוחנית זה תהליך של להשתייך לקהילה, לשמור מצוות, הרב של פתח תקווה יגייר את המתגיירים מפתח תקווה. אבל אם יוודע שיש רב שהוא הכי מקל בגיורים - כל אלפי המתגיירים שירצו לקבל פתק שהם יהודים על פי ההלכה ולשנות את הזהות שלהם - הם יגיעו לרב הזה. בתי דין צריכים לעשות את הגיור, אבל אפילו אם נאמר שרוצים לרבני ערים לגייר - אך ורק מבני עירם ותו לא".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר