משחקי כסאות

מלחמת ההתשה: הקואליציה והאופוזיציה בקרב על הזמן

הלילות הלבנים חזרו לכנסת, ובליכוד מחפשים תמונות ניצחון לפני הקרב על התקציב • במשחק המוחות בין נתניהו ללפיד ושקד, ראש האופוזיציה יצא השבוע עם ידו על העליונה (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הקואליציה מול האופוזיציה. מי ימצמץ ראשון? (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90; כיכר השבת)

מלחמת ההתשה

השבוע השלישי לממשלת בנט-לפיד התאפיין במילה שלא שמענו זמן רב, בעיקר בגלל המשבר הפוליטי ארוך הימים: פיליבסטר. הלילות הלבנים במשכן הכנסת חזרו לחיינו עם נאומי חברי האופוזיציה, בניסיון להביך את הקואליציה בשעת בוקר מוקדמת.

הקרב שמתנהל כאן הוא מלחמת התשה בין בנימין נתניהו, אריה דרעי ושותפיהם - לנפתלי בנט, יאיר לפיד וחברי הקואליציה. הכל בשל מספר חברי הכנסת השותפים בה, 61 בלבד, שהופך אותה לרעועה כל כך.

חברי הקואליציה מתייעצים, אחרי ההצבעה הכפולה של אביר קארה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

האופוזיציה מאמינה בתסמונת כדור השלג: אילו תשיג תמונת ניצחון על חשבון הקואליציה, אפילו בחוק שאינו מהותי, תוביל להעמקת המחלוקת הרעיונית בין מפלגות הקואליציה, וכך תופל הממשלה. מנגד, ראשי הקואליציה עידית סילמן ובועז טופורובסקי מסיימים שבוע ללא הפסד בהצבעות, אבל עם התנהלות שהכעיסה את האופוזיציה, כולל הוצאת חברי כנסת מאולמי הוועדות במהירות שיא.

אם הקואליציה תצליח להעביר ללא מכשולים גם את התקציב, היא תוכל להוריד לאופוזיציה את האוויר מהמפרשים, ותטמיע בה את התחושה שחילופי השלטון כאן כדי להתקיים.

הגלגלים חורקים

חבלי הלידה של ממשלת בנט-לפיד קשים מממשלות קודמות, בשל הרב גוניות שבה. המשבר המוחשי הראשון שלה הוא העברת חוק איחוד המשפחות, שחייב לעלות לאישור הכנסת עד יום שלישי, אחרי שכבר נדחה פעמיים.

הקואליציה ניסתה להאשים את האופוזיציה בהפקרת ביטחון המדינה, כפי שאמרו שר החוץ יאיר לפיד ושרת הפנים איילת שקד, אבל היחלצות גוש הימין באופוזיציה מהטיעון הייתה מרשימה: ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הציע להעביר את הוראת השעה לחודשיים בלבד, ובמקביל יקודם חוק יסוד: ההגירה.

יו"ר הליכוד נתן את הצעתו רק לאחר ששמע את השרים לפיד ושקד מסבכים את עצמם עם הטיעון - ואז ביטל אותו עם גלגול האחריות חזרה לממשלה.

נתניהו ודרעי, השבוע. החזירו את הכדור לממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 )

מלבד חוק האזרחות, גם המתווה ליישובו העתידי של מאחז אביתר חשף את המחלוקות האידיאולוגיות בין מרכיבי הקואליציה. שרת הפנים מימינה בירכה על המתווה, לפיו המתיישבים יפונו אך יוכלו לחזור בעתיד לאחר בחינה האם מדובר באדמות מדינה, וכינתה את המשפחות: "חלוצי אביתר שבמסירות נפש מפגינים ציונות מהי". לעומתה, מהצד הנגדי של הממשלה, חבר הכנסת מוסי רז ממרצ היה פחות נרגש, וכינה את המתיישבים "עבריינים".

אם סדר היום ימשיך להיות מדיני-ביטחוני ולא כלכלי-בריאותי, חילוקי הדעות בקואליציה רק יעמיקו. בהנחה שבנט ולפיד פחות מעוניינים בכך, עליהם לסובב את ההגה חזרה לנושאים האזרחיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר