המתפללים נואשים

"עיריית פ"ת הורסת לנו קהילה של 20 שנה"

למרות הבטחות חוזרות ונשנות ועל אף שבית הכנסת הספרדי בשכונת גני הדר בפתח תקווה, קיבל מספר הקצאות, אחרי כ-20 שנה, ביה"כ הספרדי היחיד עומד בפני סגירה (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בית הכנסת (צילום: ללא קרדיט)

עיריית פתח תקווה מאיימת לפנות את בית הכנסת הספרדי הוותיק בשכונת גני הדר "חניכי הישיבות" בעיר פתח תקווה. לטענת המתפללים, הם ויתרו על הקצאה שניתנה להם, תמורת הקצאה אחרת, שכעת בוטלה על ידי ראש העיר, המתפללים טוענים, כי במידה ובית הכנסת ייסגר, לא יהיה לעשרות משפחות ספרדיות היכן להתפלל..

בית הכנסת שנהרס, הוקם לפני 20 שנה, עם הקמת השכונה החדשה גני הדר, כאשר העירייה הקצתה לבית הכנסת את המיקום הנוכחי.

אחד מהמתפללים בבית הכנסת מגולל בשיחה עם 'כיכר השבת', את קורות בית הכנסת: "על פי הסכם מאותן השנים - בעת יסוד השכונה - בית הכנסת הספרדי היה אמור להיות ב"בית שני" בבית הכנסת "אוהל אברהם", אך על פי הסכם פשרה שהוביל ראש העיר המנוח יצחק אוחיון ז"ל, ניתן חצי ממבנה "בית שני" לבית הכנסת הדתי לאומי "נחלי משה", ששוכן באותו מבנה עם הקהילה הליטאית גני הדר. לאחר שהחלק שלהם במבנה היה צר מלהכיל את מתפלליו".

"בתמורה לויתור של הקהילה הספרדית על המקום", מוסיף המתפלל, "ניתן לנו בתמורה שטח חלופי בבית הספר "בית יעקב", עליו הונח קראוון בית הכנסת, שכאמור, שופץ באופן יסודי ומפואר על ידי מתפללי בית הכנסת והעיריה. יחד עם זאת הובטח לנו גג עירוני המשמש כיום כגג של מעון "הבעש"ט", כשעל גג זה בקומה ראשונה ייבנה בית כנסת של קבע עבורנו, בשיתוף עם הקהילה התימנית במקום שתקבל חצי מהגג".

המתפלל אומר בשיחה עם 'כיכר השבת', כי "עם בחירתו של ראש העיר הנוכחי רמי גרינברג, ניתן היתר בניה בפועל אך לפתע התברר לנו כי ראש העיר נתן אישור בניה לכיתות בית ספר "בית יעקב" על גג המעון יחד עם קומה נוספת ובכך שולל מהקהילה שלנו כל אפשרות לבית כנסת".

"לאחר שעוררנו מחאה חריפה, הוצע לנו לקבל בית כנסת בקומה רביעית, דבר שאינו בא בחשבון לאור גילם המתבגר של רבים מהקהילה ושל קיומם של מוגבלי תנועה ונשים עם תינוקות בין חברי הקהילה".

"חשוב לציין", מוסיף אותו מתפלל במרמור: "סיעת ש"ס חברה בקואליציה עם ראש העיר, וראש הסיעה אליהו גינת משמש כסגן וממלא מקום ראש העיר וכן מנהל מנהל ההנדסה העירוני ובתוקף תפקידו הוא האחראי לפעילות פוגעת וקשה זו כנגד בני הקהילה הספרדית בשכונה, מה גם שרב העיר הרב בנימין אטיאס, הוא מתפלל איתנו בבית הכנסת, ולחבר המועצה מטעם ש"ס, זה לא מזיז".

"תבינו", אומר מתפלל נוסף, "אין לנו עוד בית כנסת ספרדי בשכונה, מדובר על בית הכנסת היחיד ובמידה והא ייסגר לעשרות אברכים ספרדים לא יהיה איפה להתפלל, העירייה הורסת לנו קהילה של 20 שנה".

'כיכר השבת', פנה מספר רב של פעמים לחבר המועצה מטעם ש"ס, אליהו גינת, אך זה בחר להתעלם מהפניות ולא הגיב לטענות שהועלו.

מלשכת ראש העיר פתח תקווה נמסר בתגובה: "קהילת בית הכנסת היקרה המדוברת, סבלה במשך שני עשורים מסוג של 'וטו' שהטילו נגדם העסקונה המקומית - למנוע מהם בכל מחיר לבנות בית כנסת קבוע באזור. מאז כניסתו של ראש העיר הנוכחי רמי גרינברג לתפקיד, הוא דאג להיתרי בניה חוקיים עבורם, כדי להפסיק את העוול החמור שנעשה נגדם במשך כל השנים הללו."

"מאז קבלת היתר הבניה לא פעלה הקהילה לממש זאת, ומנגד נדרש היה לתת פתרון לצפיפות הקשה ממנה סובל בית הספר 'בית יעקב' בשכונת גני הדר במשך שנים, ובנוסף הצורך לתת מענה למעונות יום לילדי השכונה. בהנחייתו של ראש העיר רמי גרינברג יצאה לדרך בניה מאסיבית בעלות של עשרות מיליונים של אגף נוסף בבית יעקב – גני הדר, ומעונות יום עבור פעוטות השכונה במבנה חדש. זאת במקביל לבנייה שיוצאת לדרך בימים אלו של אגף נוסף ב'בית יעקב – מרכז העיר', ואגף נוסף עבור תלמוד תורה שארית ישראל, כשתכניות בניה נוספות מתוכננות למוסדות חינוך תורניים נוספים בעיר, שהמשותף ביניהם הוא – שצרכיהם הבסיסיים הוזנחו במשך שנים, ונוצרה בעקבות כך צפיפות קשה וכואבת".

"ראש העיר שסייע לקהילה החשובה לקבל היתרי בנייה חוקיים, ימשיך לסייע במציאת פתרונות ראויים ומכובדים לטובת בניית בית כנסת קבוע וראוי. חשוב להבין, כי מדובר בשכונות בהם אין כמעט בנמצא שטחים ציבוריים, וכל בניה והסדרה של מבנה ציבורי, כרוכה באופרציה מורכבת ובעלות יקרה. אך העירייה עומדת על כך, בהנחייתו של ראש העיר, למגר את הצפיפות הבלתי נסבלת בכיתות הלימוד במוסדות התורניים, זאת במקביל להסדרת מבנה ראוי לטובת בית הכנסת עבור הקהילה הספרדית החשובה בגני הדר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר