משבר כלכלי בלבנון

לבנון על סף קריסה כלכלית. גנץ הציע להעביר סיוע

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב הזהיר כי המדינה צועדת לעברו של "גורל אפל", וביקש מהעולם סיוע הומניטרי. שר הביטחון גנץ הציע להעביר סיוע באמצעות כוחות יוניפי"ל (בעולם)

תושבים בלבנון בתור לתחנת דלק (צילום: Ali Chehade on Shutterstock)

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב נפגש אתמול (שני) עם נציגי משלחות דיפלומטיות שהגיעו ללבנון, ואמר להם שהמדינה נמצאת במרחק של ימים ספורים מ"פיצוץ חברתי". "התמונה הפכה ברורה - לבנון והלבנונים על סף קריסה", אמר דיאב והבהיר כי עד להקמת הקבינט מחדש הוא לא יוכל לחדש את השיחות עם קרן המטבע הבינלאומית. כזכור, דיאב התפטר מתפקידו בעקבות האסון בנמל עם פיצוץ המחסנים, ומאז הוא משמש כראש ממשלת מעבר.

השילוב בין המשבר הכלכלי, למשבר הפוליטי שהחל באוגוסט שעבר באסון בנמל איסטנבול העצים את המצוקה הכלכלית, והבנק העולמי טוען כי המשבר בלבנון הוא מהמשברים החמורים שחווה העולם ב-150 שנה האחרונות.

כתוצאה מהמשבר, סובלת לבנון ממחסור במוצרי בסיס כמו דלק עבור רכבים וגנרטורים, תרופות ומוצרים רפואיים, ואף להפסקות חשמל שנמשכות שעות ארוכות. אך הטריגר האחרון שגרם ללבנונים לצאת מגדרם היה צניחתה של הלירה המקומית לשפל חסר תקדים - הלירה נסחרת במחיר של 18 אלף לירות לדולר, צניחה של 90%!

תושבי המדינה זועמים על מנהיגיהם שאינם מצליחים לאחד כוחות ולהקים ממשלה. התושבים ציפו שהאסון בנמל יהווה נקודת מפנה ויגרום למנהיגים לפעול בשיתוף פעולה, אך אפילו ביקורו של נשיא צרפת עמנואל מקרון שבו הבטיח לשקם את המדינה, לא הוביל לתוצאות משמעותיות, וראש הממשלה הנבחר סעד אל-חרירי לא הצליח במשימת הקמת הממשלה.

הפגנות ומהומות התרחשו במקומות שונים בלבנון, בשל ההחמרה במצב. כעשרה חיילים וכמה מפגינים נוספים נפצעו במהלך המהומות, והפגנות נוספות התקיימו באזורים רבים בלבנון בעקבות החרפת המשבר. הצבא הלבנוני נאלץ לפרוס כוחות בבנייני הממשלה מחשש שיהוו יעד לפגיעה בידי מפגינים.

בישראל חוששים שלמשבר הכלכלי ילווה משבר ביטחוני בעל השלכות ישראליות. חיזבאללה מנסה לנצל את המצב החמור ולהכניס ללבנון השקעות איראניות , וכדי למנוע זאת הציע שר הביטחון בני גנץ להעביר סיוע הומניטרי באמצעות כוחות יוניפי"ל.

בני גנץ, הציע סיוע המוניטרי ללבנון (Hadas Parush Flash90)

בכנס לחניכת אנדרטת צד"ל שהתקיים השבוע, אמר שר הביטחון גנץ, כי "כישראלי, כיהודי וכאדם, הלב כואב למראה התמונות של הרעבים ברחובות לבנון. ישראל כבר הציעה בעבר סיוע ללבנון, וגם כיום אנו נכונים לפעול, ולהשפיע על מדינות נוספות שיסייעו ויושיטו יד למען צמיחתה ויציאתה מהמשבר".

עוד אמר גנץ, כי "ישראל עזבה את לבנון, במטרה לסיים את הסכסוך. אלמלא חיזבאללה ושלוחותיו האיראניות, אני מאמין שכבר היינו מגיעים לשלום. צעד אחר צעד, נכנסים גופים איראנים והשקעות איראניות ללבנון, ואיתם הניסיונות להחדיר אמצעי לחימה ואידיאולוגיה קיצונית. כל אלו הם סכנה ללבנון, לאזרחיה ולשלום האזור. ישראל פוקחת עין, ותעשה כל פעולה וכל הנדרש על מנת למנוע כל ניסיון לפגוע באזרחיה או להפר את גבולותיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר