'לא זכאים'

בגלל רכוש גנוב: רוטשילד בתביעה נגד צ'כיה

יורשי משפחת הבנקאים היהודית המפורסמת נאבקים נגד ממשלות אירופה, בתביעה לקבל בחזרה את נכסיהם - שהוחרמו על ידי הנאצים וטרם הוחזרו אליהם עד היום (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מימין: בית המשפט האירופי לזכויות אדם בצרפת; משמאל: ג'פרי הוגט, צאצא משפחת רוטשילד (צילומים: Shutterstock)

יורשיה של משפחת רוטשילד המפורסמת תובעים את ממשלת צ'כיה בבית הדין האירופי לזכויות אדם, בדרישה לקבל לידיהם את נכסיהם יקרי הערך שהוחרמו על ידי הנאצים בתקופת השואה.

זה שנים רבות מתנהל מאבקם של יורשי משפחת העשירים היהודית המפורסמת נגד ממשלות אירופה. מי שמייצג כיום את משפחת רוטשילד הוא צאצא המשפחה, ג'פרי הוגט.

כעת מגיש הוגט תביעה נגד ממשלת צ'כיה בביה"ד האירופי לזכויות אדם, בטענה כי מאז הוחרמו ממשפחתו נכסי נדל"ן יקרי ערך - בעיקר אחוזה מפוארת ורחבת ידיים בשילרוביץ שבצ'כיה, אלו מצויים בידי הממשל הצ'כי שמסרב לדון בנושא החזרתם לבעליהם החוקיים.

לפי התביעה, הממשלה עוברת על האמנה האירופית לזכויות אדם, בכך שהיא מעכבת עד כה את השבת הנכסים.

בתביעה נטען שמיד לאחר סיום מלחמת העולם השנייה פנו צאצאי משפחת רוטשילד לממשלת צ'כיה בדרישה לקבל את נכסיהם, אך הממשלה עיכבה את ההליכים. בשנת 1948 השתלטו הקומוניסטים על צ'כיה ושוב נהיה בלתי אפשרי לקבל את הרכוש בחזרה.

חלק מאחוזת הפאר של משפחת רוטשילד (צילום: Shutterstock)

גם לאחר שצ'כיה חזרה להיות דמוקרטית, מסרבים בתי המשפט לדון בנושא, ובית המשפט העליון פסק כי בני המשפחה 'לא זכאים' לדרוש בשלב זה את החזרת הנכסים מתקופת השואה - ולכן נעשתה פנייה לבית המשפט האירופי.

ממשפחת רוטשילד נמסר בתגובה כי בתי המשפט של צ'כיה "נותנים לגיטימציה אחרי השואה למהלכים האנטי-יהודיים שביצעו הנאצים".

המשפחה הוסיפה כי ישנם נכסים רבים של המשפחה שבהם מתגוררים אנשים פרטיים, ואותם היא לא תתבע בחזרה כי היא "מכבדת את פרטיותם" של הדיירים החדשים.

כך למשל, באחוזה המדוברת בשילרוביץ יש מבצר, שנרכש יחד עם שאר האחוזה ע"י שלמה רוטשילד - בנו של אנשל מאיר, אבי שושלת רוטשילד - בשנת 1846. כעת מתגוררים באחוזה דיירים פרטיים שרכשו אותה.

עם זאת, כאן מדובר על חלקים מהאחוזה בהם מחזיקה הממשלה, ואותם מתעקשים הרוטשילדים לקבל לידיהם.

סאגה משפטית דומה מנהל הוגט בשנים האחרונות גם נגד ממשלת אוסטריה. לפני כשנה הכריז הוגט כי הממשל בווינה ממשיך את העושק, מעכב את ההליכים בנידון ואינו משיב את הנכסים. בתגובה איימו בווינה בתביעת דיבה, אך שלביה הראשונים של הסאגה המשפטית הוכתרו בהצלחה מצידם של צאצאי משפחת הבנקאים היהודים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר