נתונים מפתיעים

סקר 'כיכר' המלא: לאיזו גאולה מצפים, ועל מה מתאבלים?

עם צאת צום תשעה באב, 'כיכר' חושף את נתוני הסקר המלא, לאיזו גאולה אנו מצפים, על מה אנחנו מתאבלים כל שנה, מדינת ישראל סוף הגלות? ומה כל אחד עושה בביתו בתשעה באב • מיוחד (חרדי)

אלי דן ותהילה גאדו | כיכר השבת |
תשעה באב, בכותל (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לקראת צאת 'תשעה באב', אנו מפרסמים סקר מקיף של גולשי 'כיכר השבת', המתייחס למנהגי האבלות על החורבן, והציפייה לגאולה - בקרב הגולשים.

טרם הקמת מדינת ישראל, נדמה כי היה קל יותר להפנים כי עם ישראל נמצא בגלות אפילו בתקופות בהם מצבו הגשמי היה טוב יחסית.

אין ספק כי הקמת מדינת היהודים בארץ ישראל ערערה את תחושת הגלות והציבה שאלות אמוניות לפתחם של גדולי ישראל, האם מדינת ישראל היא המשכה של הגלות, והפעם, בין יהודים. או שמא מדובר בסופה של הגלות כפי שהכרנו אותה, ואולי בכלל מדובר על תחילת תהליך הגאולה.

בשאלות הללו נחלקו גדולי הרבנים, כשעיקר המחלוקת הייתה בין גדולי ישראל החרדים, ובין המנהיגים הרוחניים של תנועות ה'מזרחי', אך גם בתוך הגישה החרדית ניתן לציין גישות שונות.

בגישת בריסק ותלמידיה כגון מרן הרב שך זצ"ל דנו את הציונות לחומרה, והעמידו את שיטתם קרוב יותר לגישת ה"ויואל משה" מסטמאר זצ"ל שטען כי כל מטרת הציונות היא עיכוב הגאולה האמיתית.

מרן החזו"א ותלמידיו נקטו עמדה מעט פחות נוקשה, והתנגדו לציונות בחריפות, אך טענו כי גם אם אין המדינה משמשת כהתחלתא דגאולה, אולי יש לראות בה סופה של הגלות.

לעומתם, בירושלים גדולי ישראל כגון מרן הריא"ז מלצר זצ"ל ומאוחר יותר מרנן ורבנן הגרש"ז אויירבך והגרי"ש אלישיב זצ"ל, הסתייגו פחות מהקמתה של המדינה, ויש שיאמרו שבתחילת הדרך עוד הייתה בהם תקווה כי תהיה בכך ישועה לעם ישראל, גם אם אין מדובר כאן על גאולה שמימית.

בסקר "כיכר השבת", בו השתתפו כ-1500 משיבים, נשאלו המשיבים על דעתם בנושא והתוצאות כדלהלן:

26% רואים במדינת ישראל את המשך הגלות כאשר חלקם רואים בה החמרה של הגלות
20% רואים במדינת ישראל גלות בין יהודים
15% מהמשיבים טוענים כי לפעמים רואים בה גלות ולפעמים גאולה
34% סבורים כי מדינת ישראל היא סוף הגלות, כאשר רובם המכריע טוען כי היא תחילת הגאולה.

האם אתם מרגישים את האבל?

במענה לשאלה האם אתם חשים את האבלות על החורבן במשך כל השנה?

מרבית המשיבים 55% מודים כי אינם חשים את האבלות במהלך השנה, כ-20% מהמשיבים חשים אבלות במידה מסוימת, ו-25% חשים אבלות במידה בינונית.

לעומת זאת בימי בין המצרים, המצב מתהפך 56% מהמשיבים חשים את האבלות על החורבן, בעוד כ-20% לא מצליחים לחוש די את האבלות.

על מה אנחנו מתאבלים?

כששאלנו מה הסיבה העיקרית לאבלות על החורבן כיום, רוב מוחלט של המשיבים (73%) ציינו כי "היעדר מלכות שמים בעולם" ו"הריחוק של יהודים מתורה ומצוות" הן הסיבות העיקריות לאבלות.

לעומת זאת, הצרות של הדור או הצרות הפרטיות, זכו למיעוט של משיבים (27%) שציינו אותם כסיבה לאבל.

הקשיים המרכזיים אותם ציינו המשיבים כבעיות הדור, הם "קושי רוחני" ו"קושי בחינוך הילדים". באותה המידה "קשיי פרנסה" או התמודדויות רגשיות ונפשיות" צוינו על ידי המשיבים כאתגרים האישיים הקשים ביותר.

לאיזו גאולה אנחנו מצפים?

בהמשך לתשובות על הקשיים העיקריים שבגלות, נראה כי הציפיה לגאולה אצל המשיבים גם היא איננה מתמקדת בפתרון הבעיות האישיות שלהם או של הדור כולו.

במענה לשאלה מה עיקר ציפייתם בגאולה, השיבו מרבית המשיבים (52%) כי הם מצפים שתתגדל מלכות ה' בעולם וירבה השלום. 20% מצפים למשיח על מנת שיכולו לעסוק בתורה ובמצוות בשלווה, ו-21% אחרים ממתינים לגאולה על מנת שיפסקו כלל הצרות בעולם. רק 6% ציינו את צרותיהם הפרטיות כסיבה לציפייתם לגאולה.

בית המקדש מהשמיים, או בנוי בידינו

בשאלה האם אתה מצפה שבית המקדש יירד בנוי באש מן השמים (כפי שיטת רש"י) או שייבנה בידי אדם (כפי שיטת הרמב"ם) ענו רוב המשיבים (60%) כי הם מצפים לבית מקדש שירד מן השמים. רק מיעוט מתוך המשיבים (14%) מצפים לבניית בית המקדש בידי אדם. ליתר המשיבים אין דעה ברורה בנושא.

לסיום שאלנו, מה בפועל עושים בתשעה באב, עד לגאולה השלמה, רוב המשיבים ציינו כי בתשעה באב הם בדרך כלל קוראים קינות, לומדים מדרשי חורבן ונחים, מיעוט מן המשיבים קורא ספרי שואה, ומיעוט קטן יותר הולך לפקוד את הכותל המערבי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר