התפרצות הקורונה

משה בר סימן טוב בריאיון מיוחד באולפן 'כיכר השבת'. צפו

הגל הרביעי; היעילות של החיסון; הטענות למחדלים בנתב"ג; אי התחלואה במגזר החרדי והטיסות לאומן בראש השנה • מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, בריאיון לישי כהן באולפן 'כיכר השבת' (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מפיק: איציק אוחנה)

לפני כחודשיים היה נראה כי מדינת ישראל הצליחה לנצח את מגיפת הקורונה, אך בשבועות האחרונים המגיפה חזרה להתפשט ומידי יום נחשפים כ-1,500 מאומתים חדשים. מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, האיש שניהל את המלחמה בקורונה בתקופה הקריטית ביותר, התארח באולפן 'כיכר השבת' לריאיון מיוחד.

לדבריו: "אנחנו בימים שבעיקר צריך לנסות להבין עם מה אנחנו מתמודדים, ברור שקורה משהו מאוד משמעותי, אנחנו רואים עלייה בתחלואה שברור שיכולה להימשך, השאלה איזה מגמות אנחנו רואים, המגמה היא שהמספרים עולים, עולים השאלה אם יש פה מגמה של היחלשות של החיסון ברמה שתביא לעלייה מתמדת במספר החולים ושבהמשך גם תביא לעלייה במספר החולים קשה, אנחנו מקווים שלא.

"נגיף הדלתא פרץ את חומת ההדבקה אבל החיסון עדיין מגן עלינו מפני מחלה קשה, ואלו בשורות טובות כי הם מאפשרות לנו להמשיך בשגרה בלי להיות מודאגים מעומס אפשרי על מערכת הבריאות, השאלה היא למה אנחנו נערכים, האם נערכים לתרחיש שבו תהיה עלייה בתחלואה הקשה או שממשיכים כרגיל ולראות מה יקרה".

על מה צריכים להסתכל בישיבות הממשלה, על מספר המאומתים שנמצא במגמת עלייה או על מספר החולים קשה והעומסים בבתי החולים ששם יש יציבות?

"באירוע מהסוג הזה אף פעם אי אפשר להסתכל על נתון אחד אלא על מכלול שלם של נתונים - כמה אנשים חולים, מתי האנשים האלה חוסנו. בני כמה הם, מה המאפיינים האחרים שלהם, כמה חולים קשה, מה הפיזור שלהם בארץ, ובעיקר צריך להסתכל על מגמה - אם הגענו למצב נורמלי חדש שבו יש 1,500 חולים ביום ובין שישים למאה חולים קשים ביום - אפשר לחיות עם זה, אבל יותר מזה זה בעיה אם מה שאנחנו רואים פה זה אחרי יותר מחצי שנה של חיסון, ואם עוד זמן מה המציאות תהיה יותר שונה גם על זה צריך להסתגר, כרגע אין לנו את התמונה המלאה".

משה בר סימן טוב בריאיון לישי כהן
משה בר סימן טוב בריאיון לישי כהן
הגדלה

הזכרת את זן הדלתא שפרץ את חומות החיסון וזה קצת מכניס אותנו לסוג של לחץ שייתכן שבעוד שבוע או חודש נקבל זן שהחיסון לא יעיל אליו

"הכל אפשרי, אני חושב שאנחנו נראה שחיקה הדרגתית, ולכן צריך להחליט למה נערכים, ולחיות תחת הנחה שהקורונה לסוגיה הולכת ללוות אותנו לזמן ממושך, וצריך לראות איך לנהל את החיים לצדם".

יש לך הסבר לזה שכמעט ולא רואים תחלואה בציבור החרדי?

"אנחנו לא יודעים לתת תחזיות לעתיד ולא מבינים את העבר ולא את ההווה, יכול להיות שזה נובע מזה שהגל הזה הגיע מאנשים שהגיעו מחו"ל, ומקומות שהציבור החרדי לא מגיע אליהם, בשום חלק של הציבור החרדי לא נראה לאורך זמן הבדלים מובהקים - לטוב ולרע".

אם נשתמש בכותרות בתקופה שלך כמנכ"ל משרד הבריאות האשימו את החרדים שמדביקים את החילונים עכשיו אפשר להאשים את החילונים שמדביקים את החרדים...

"אמרתי אז שהדרך לנצח את המגיפה הזו זה לא בלהאשים אחד את השני, אנחנו צריכים להיות חברה אחת."

הזכרת את ייבוא התחלואה מחו"ל, כשאתה מסכל על מה שקורה בנתב"ג זה מרתיח, אתה רואה את התמונות ושואל - 'איפה הממשלה'?

"יש פה אתגר גדול, והוא לראות שנוסעים אנשים כמה שיותר מחוסנים, לראות לאן נוסעים, מאוד קשה ליישם אמירה של - לעצור את הטיסות של הנופשים של יולי אוגוסט, לאחד חשוב לטוס ליוון ולאחד חשוב לטוס לאומן.

"עכשיו עלה רעיון שבעיני הוא מעולה ומאוזן - שאתה עושה בדיקה בחזרתך וכעבור שלושה ארבעה ימים עוד בדיקה בלי שאתה צריך להיות בבידוד, את זה אפשר לעשות מחר בבוקר".

חיסון שלישי - כן או לא?

"בנושא הזה אין לי אלא להקשיב לחברים במשרד הבריאות, תחושת הבטן שלי היא שהדבר הזה בלתי נמנע".

אנחנו עכשיו בחופש הגדול ואתה יודע שהציבור החרדי חוזר לפני הציבור הכללי ללימודים צריכים לחשוב איך פותחים את הלימודים, אולי בקפסולות?

"הדבר הכי חשוב שמדברים על שגרת קורונה זה איך מחזירים בצורה בטוחה את הלימודים, קפסולות שהם לגמרי נפרדות זה בלתי אפשרי, אבל אם כל כיתה יכולה להיות כמה שפחות עם האחרים, אם יכולים לעטות מסיכה בזמן השיעור, אם אנחנו יכולים לאכול בחוץ, אלה דברים משמעותיים. ילדים אמנם לא חולים בצורה קשה אבל אנחנו לא יודעים מהם השפעות ארוכות הטווח והם גם מעבירים את זה הלאה".

איך שאתה רואה את עכשיו אנחנו לקראת סגר בחגי תשרי?

"עכשיו בוודאי לא צריך סגר, אני חושב שגם בחגי תשרי לא יהיה צריך סגר, אבל אם המספרים יטפסו ותהיה עלייה בחולים קשה אז יהי צריך לנקוט צעדים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר