אאא

פרק ג': אחד המסלולים המהממים בארצנו ומבוקש ביותר על ידי בני התורה בימי בין הזמנים הוא נַחַל כְּזִיב בגליל המערבי.

נַחַל כְּזִיב הוא גדול הנחלים בגליל המערבי. את זרימתו הוא מתחיל בהר מירון עד הים התיכון שם נשפך בסמוך לכפר אכזיב, שמכונה על שם הנחל האהוב.

אחת האופציות הארוכות לטייל בנחל כזיב, הוא להתחיל את המסלול ממבצר המוֹנפוֹר בשביל המסומן באדום, שם נרד בירידה אתגרית עד החיבור עם הנחל בשביל שמסומן בירוק. בשביל הירוק נלך נגד כיון הזרימה בשביל צמוד לנחל שמסומן ירוק.

כמה אופציות לסיום המסלול יש לנו:

א'. לאחר שטבלנו במי הנחל נוכל לעלות בחזרה לנקודת החניה במונפור.

ב'. לאחר שנלך בשביל הירוק נגד כיוון הזרימה, נוכל לעלות בשביל המסומן בשחור לכיוון שמאל (צפון) עד חניון הזיתים.

אפשרות ג' והארוכה מבניהם היא להמשיך בשביל הירוק עד מעין עין טמיר, שם נעלה בשביל הכחול לכיוון שמאל עד חניון הזיתים.     

 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
הגדלה
 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

מבצר המונפור בו התחלנו את המסלול הוא אתר ארכאולוגי מתקופת הכובשים הצלבנים ששלטו בארץ ישראל והקימו את מדינת 'ממלכת ירושלים' בין השנים 1099 עד הכיבוש המוסלמי בידי צלאח א-דין בשנת 1187 למניינים.

המבצר עוצר נשימה בפרט אלו שיביטו בו מתצפית פארק גורן (כך לשים בוויז) בו יש ספסלי ישיבה, שירותים ומים זורמים (פעמים שסגור מפאת הקורונה).

 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
הגדלה
 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

פרט מעניין שהמבצר לא נבנה לצורך שימוש במלחמה כנגד המוסלמים, שכן הוא אינו עומד בדרך ראשית.

אנו נשאל את עצמינו לשם מה נבנה פה מבצר כה ענק ומפואר? אלא מאי, סכסוכי דתות לא חסרים אף בתוך הדתות, ומבצר זה נבנה בתור עיר מקלט עבור פלג נוצרי בשם 'מסדר הטבטוני' שהסתתרו בתוכו מהאבירים חברי המסדרים האחרים ששלטו בעכו – שהייתה בזמנו עיר הבירה של ממלכת ירושלים הצלבנית.

ממבצר זה ניתן ללמוד מוסר שכתב מרנא תקיפי דקמאי הרמב"ן ז"ל שעלה לארץ ישראל בשנת 1267 למניינם.

 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
הגדלה
 (צילום: מדריך הטיולים שי כלאף)
(צילום: מדריך הטיולים שי כלאף)

תקופה זו של הרמב"ן התאפיינה בחילופי שלטון עזים בארץ ישראל, מאות שנים של מלחמות בין מוסלמים לנוצרים, גרמו לנטישה כמעט סופית של יהודים מארץ ישראל, כיון שהיה מאד קשה לחיות בה.

מגיע הרמב"ן ורואה מבנים מוסלמים נטושים, שעליהם נבנו מבנים נוצרים שגם הם נטושים. כולו מתפעם מכך, ובביאורו לחומש ויקרא כ"ו ט"ז הוא כותב שהוא רואה בחוש את התגשמות הפסוק: "וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹיְבֵיכֶם הַיֹּשְׁבִים בָּהּ" וכותב שהסיבה שמוסלמים ונוצרים אינם יכולים לכבוש את ארץ ישראל יותר מכמה שנים, כיון שקדושת הארץ פולטת אותם.[1]

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
  • קו ליער 1-800-350-550

- - - - -

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: [email protected]
 
 (צילום: מדריך הטיולים שי כלאף)
 (צילום: מדריך הטיולים שי כלאף)
 (צילום: מדריך הטיולים שי כלאף)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)
 (צילום: יחיאל ברונר)