היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: הידעתם שיש קדושה ב'בניאס'?

לאחר שביקרנו בשמורה העליונה של הבניאס על עשרות בריכות המים והמפלים שבה, כעת נעסוק בקברי קדמונינו זי"ע שממלאים את האזור - ומשכך נראה שיש למים קדושה מיוחדת (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מערת פמיאס, מוצא המים (צילום: יחיאל ברונר)

פרק ב': אנו נמצאים בשמורת הטבע בניאס (השמורה העליונה). בפרק הראשון ביקרנו בשמורה העליונה על עשרות בריכות המים והמפלים שבה.

נקודה מרתקת יש לציין שכל האזור מלא בקברי קדמונינו זי"ע, ומשכך נראה שיש למים קדושה מיוחדת, ונפרט:

מקאם סולטאן איברהים ע"פ המסורת הוא קברו של שבואל בן גרשום, הנזכר בדברי הימים (א כג, טו-טז): "בְּנֵי מֹשֶׁה גֵּרְשֹׁם וֶאֱלִיעֶזֶר. בְּנֵי גֵרְשׁוֹם שְׁבוּאֵל הָרֹאשׁ וכו'", שהיה הממונה על האוצרות בימי דוד המלך.

המפל של הבניאס והגשר התלוי (צילום: יחיאל ברונר)

על כך ששבואל בן גרשום היה נגיד על כל אוצרות דוד המלך נאמר בפסוק: "וּשְׁבֻאֵל בֶּן גֵּרְשׁוֹם בֶּן מֹשֶׁה נָגִיד עַל הָאֹצָרוֹת" (דברי הימים א כו, כד). רש"י מבאר: "יש מפרשים נגיד על האוצרות, כל האמרכלין כולם היו תחתיו". רד"ק מבאר: "היה ממונה על האוצרות ושאר הממונים היו תחת ידו".

בשנים האחרונות התפרסמה סגולה פלאית להשתטח על קברו בפישוט ידיים ורגליים ולבקש מאת ריבון העולמים שימלא את ידינו באוצרות דוד המלך עליו השלום, סגולה שרבים נושעו ממנה.

רב אשי (צילום: יעקב ליפשיץ ויוסי הבלין)
שבואל בן גרשום (צילום: יעקב ליפשיץ ויוסי הבלין)

'נבי חאדר' מעל בריכות הבניאס, לדעת הרב גבאי הוא קבר רב אשי ורב פפא (ולא הציון המפורסם בגבול לבנון).

קבר נוסף יש בהמשך הנחל, 'נבי יהודה'-עידו הנביא, ובשמורת דן הסמוכה יש עוד קבר לדן בן יעקב (חוץ מהקבר המפורסם ליד העיר בית שמש).

חשוב לציין שקהילת הדרוזים מתכחשים למסורת היהודית על קברי הצדיקים הנ"ל, ופעמים שיש 'אי הבנות' וחיכוכים כשתלמידי חכמים מגיעים להשתטח בקברי קדמונינו לקבלת ישועת הפרט והכלל. הדרוזים סבורים שבמקום קבורים חכמים הקדושים להם, ולא יהודים.

מטיילים בגשר התלוי (צילום: ד"ר צבי הר-שפר)
מפל הבניאס ועץ הדולב (צילום: ד"ר צבי הר-שפר)

נחל חרמון ששמו המקורי הוא 'בניאס', מתחיל לזרום לכיוון הכינרת, ומתחבר עם נחלי 'דן' ו'חצבני': ראשי תיבות חב"ד (חצבני, בניאס דן) ששלושתם יוצרים את נהר הירדן העצום שמגיע לכינרת.

את מי הירדן ממלאים זולת הבניאס גם נחל דן, ועל כך שאלו חז"ל: "א''ר יוחנן למה נקרא שמו ירדן? שיורד מדן" (בכורות נ"ה א). כוונת חז"ל היא על נחל דן (שזורם מהעיר דן הקדומה) במקביל לנחל בניאס.

בשמורת הבניאס תוכלו למצוא מיני חיים כגון: לוטרה, שפן הסלע, סלמנדרה כתומה, עטלפון, יוני סלע, בז מצוי ועוד.

מערת בניאס וקברו של אל חאדר (צילום: ד"ר צבי הר-שפר)
קבר שבואל בן גרשון נכד משה (צילום: ד"ר צבי הר-שפר)
אלון תבור קדוש שגזעו בוקע מקבר שבואל (צילום: ד"ר צבי הר-שפר)

אם נרצה ללכת רגלי, ומזג האוויר מאפשר זאת, נוכל ללכת מהחניה בשמורה העליונה, אל 'מפל בניאס הגשר התלוי' שנמצא ליד הישוב שניר, כשעתיים הליכה רובם חשופות לשמש.

אם לא נוכל לעשות זאת, נוכל לחזור לרכבנו ולנסוע ל'גשר התלוי' ברכבנו, שם גם הכניסה בתשלום (כרטיס כניסה אחד מקנה כניסה הן לשמורה העליונה, והן ל'גשר התלוי').

מערת פמיאס, מוצא המים (צילום: יחיאל ברונר)
מצבה על קבר שבואל (צילום: ד"ר צבי הר-שפר)
הגשר התלוי (צילום: יחיאל ברונר)

כאמור החלק העליון של השמורה, היא מעיינות נחל החרמון, בו יש שרידים ועתיקות. החלק השני הוא 'השביל התלוי' המפורסם שעשוי מעץ, ותלוי מעל הנחל. אורכו של הגשר כ-100 מטרים. בפעם הראשונה שתגיעו למקום, נשימתכם תיפסק למספר רגעים בשל העוצמה של 'קניון' הטבע העצום המלא בזרם מים שוטף שאתם נמצאים בתוכו.

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
  • קו ליער 1-800-350-550

- - - - -

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
רב אשי (צילום: יעקב ליפשיץ ויוסי הבלין)
שבואל בן גרשום (צילום: יעקב ליפשיץ ויוסי הבלין)
מערת פמיאס, מוצא המים (צילום: יחיאל ברונר)
מערת פמיאס, מוצא המים (צילום: יחיאל ברונר)
מערת פמיאס, מוצא המים (צילום: יחיאל ברונר)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר