היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: הנוף המרהיב ב'תל עזקה'

אחד מהמקומות שנעשו בהם ניסים לאבותינו, הוא 'תל עזקה', המשקיף לנוף מרהיב; ישראל שפירא לוקח אותנו למקומות בהם דוד המלך הושיע את עם ישראל מידי פלישתים (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
תל עזקה (צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

פרק א': אחד מהמקומות שנעשו בהם ניסים לאבותינו, הוא 'תל עזקה', המשקיף לנוף מרהיב ביותר הכולל את הים התיכון, גוש עציון והרי ירושלים. הנוף כולו פרוש לארבעה כיוונים - מזרח, מערב, צפון ודרום.

'תל עזקה' שוכן במרחק של 15 דקות מהעיר בית שמש. במקום ישנה תצפית נהדרת, עם פינות ישיבה מוצלות. המקום הוקם על עקבות צבא הפלישתים, שבא להילחם כנגד המלך היהודי הראשון בהיסטוריה, שאול המלך.

(צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

במעלה ההר, קרן קיימת לישראל חרתה על גבי אבני שיש את פסוקי הנביא המספרים את אירועי המלחמה, ונחמד ביותר לעבור משלט לשלט, וכך ללמוד את הסוגיה.

***

הנביא מספר לנו בפרוטרוט את אירועי מלחמה זו: "וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת מַחֲנֵיהֶם לַמִּלְחָמָה.. וַיַּחֲנוּ בֵּין שׂוֹכֹה וּבֵין עֲזֵקָה.. וְשָׁאוּל וְאִישׁ יִשְׂרָאֵל נֶאֶסְפוּ וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק הָאֵלָה וַיַּעַרְכוּ מִלְחָמָה לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים" (שמואל א' פרק י"ז).

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

בהמשך האירוע, גיבור פלשתי בשם גוליית מנאץ ומגדף את עם ישראל ואלוקיו, ונער אדמוני יפה עינים, לא היה יכול לסבול את חילול הקודש, ונכנס מידית לפעולה. הוא לקח: "חֲמִשָּׁה חַלֻּקֵי-אֲבָנִים מִן-הַנַּחַל" ובא אל אותו פלישתי "בְּשֵׁם יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל" כדי להביסו: "וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת יָדוֹ אֶל הַכֶּלִי וַיִּקַּח מִשָּׁם אֶבֶן וַיְקַלַּע וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי אֶל מִצְחוֹ וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו אָרְצָה".

(צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

סופו של הסיפור שדוד ערף את ראשו של גולית, ועם ישראל צהל ושמח. אירוע עריפת ראשו של גוליית הונצח אצל ציירים רבים (שחלקם לא ירא"ש וציירו את דמות דוד המלך לא כיאות).

אנו נביא ציור של אירוע זה, כפי שהובא בתחילת ספר "אור החיים" לרבינו הקדוש רבי חיים בן עטר זי"ע, ציור שהובא גם במהדורה הראשונה בחיי רבינו זי"ע בדפוס ויניציה (צילום ישראל שפירא מתוך מהדורת תש"מ). מיותר לציין שבדורנו הטהור והקדוש, בתי הדפוס הפסיקו להדפיס ציורים אלו.

נבקש מהגולשים היקרים שישמרו את כל הוראות הבטיחות של רשויות החוק. על כל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך.

לבירורים:

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
  • קו ליער 1-800-350-550

- - - - -

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר