'ירושלים על הריין'

אונסק"ו הכריז: 'קהילות שו"ם' - אתר מורשת

כבר בימי בעלי התוספות התפרסמו הקהילות היהודיות שבערים הגרמניות שפירא, וורמייזא ומגנצא - כמוקד לתורה • כעת, מכיר גם הארגון היוקרתי בחשיבותן ההיסטורית (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
בית העלמין היהודי העתיק בוורמייזא, גרמניה (צילום: Shutterstock)

אונסק"ו - ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות - הכריז אמש (שלישי) על מקומות המזוהים עם 'קהילות שו"ם' כאתר מורשת ותרבות עולמי.

כבר בימי בעלי התוספות התפרסמו הקהילות היהודיות שבערים הגרמניות שפירא, וורמייזא ומגנצא - כמוקד מאוחד לתורה, שאף כונה 'ירושלים שעל נהר הריין'. כעת, מכיר גם הארגון היוקרתי בחשיבותן ההיסטורית.

בשנים האחרונות מאתרים בגרמניה עוד ועוד שרידים של אותם ימים מפוארים. המוכרים שביניהם הם בית הכנסת המיוחס לרש"י בוורמייזא, רחוב היהודים בשפירא, מקווה טהרה עתיק, ובית העלמין היהודי בוורמייזא שמוכר כיום כעתיק ביותר באירופה.

כזכור וכפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', בחודשים אלו מציינים בקהילה היהודית בגרמניה לא פחות מ-1700 שנות חיים יהודיים במדינה. עם זאת, 'קהילות שו"ם' הינו אתר המורשת היהודי הראשון בגרמניה שמקבל הכרה מאונסק"ו.

הדיווח על אתר המורשת החדש, בדף הטוויטר של אונסק"ו (צילום מסך)

"בימי הביניים ספייר, וורמס ומיינץ (או בשמותיהם המוכרים יותר לנו - שפירא, וורמייזא ומגצנא, י"נ) סיפקו דחפים מכריעים להתפתחות היהדות באירופה", אמרה נשיאת ועדת אונסק"ו הגרמנית, מריה בוהמר.

"שלוש הקהילות היהודיות הביאו אליהן תלמידים מקרוב ומרחוק, יזמו רפורמות חלוציות וקבעו סטנדרטים אדריכליים. אבל ההיסטוריה של הקהילות היהודיות על הריין היא גם סיפור של מאות שנים של רדיפה - מהפוגרומים של ימי הביניים ועד הכחדה כמעט מוחלטת של יהדות אירופה בשואה", מסרה בוהמר.

בקהילה היהודית בגרמניה בירכו על ההכרה. לדברי יוסף שוסטר, ראש המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, "במיוחד בשנת הפסטיבל '1700 שנות חיים יהודיים בגרמניה', החלטת אונסק"ו היא סימן חשוב לכך שהחיים, הדת והתרבות היהודיים היו חלק ממדינה זו במשך מאות שנים רבות.

"אני מברך את הערים ספייר, וורמס ומיינץ, מדינת ריינלנד-פפאלץ ואת העמותה האזורית של הקהילות היהודיות בריינלנד-פפאלץ על פרס זה", אמר שוסטר.

לצד קהילות שו"ם הכיר כעת אונסק"ו גם בחלק מחומה עתיקה של הממלכה הרומית. האתרים נבחרו בישיבה של ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו שהתקיימה אתמול בסין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר