כך נמנע אסון • צפו

מפקד היחידה: יש 3 מגזרים, שבולטים בכמות הטביעות

ריאיון באולפן 'כיכר' עם מפקד יחידת הצוללנים של זק"א בתל אביב, בעקבות גל הטביעות • מי טובע מדוע והיכן, הסכנות הייחודיות של הכינרת, וכיצד להתנהל במקרה מצוקה (אולפן)

משה מנס | כיכר השבת |
ליברמן בראיון ב'כיכר' (צילום: כיכר השבת)

עשרות אנשים טבעו למוות מתחילת עונת הרחצה כאשר 14 מתוכם בחופים לא מוכרזים. זאת ועוד מאות אירועי טביעה במקווי מים שונים שהסתיימו באשפוזים, כך על פי נתוני מד"א. באולפן 'כיכר השבת' מתארח רואי ליברמן, מפקד יחידת הצלילה של זק"א תל אביב.

האם זה באמת יותר מכל שנה?

לא יודע להגיד אם זה יותר מכל שנה. בתקופת הקורונה היו באמת פחות. תלוי בשנים, בתנאי הים. אבל העיקר תלוי במודעות, ככל שיש יותר מודעות והסברה - כך מקרי הטביעה מצטמצמים.

מה קורה בחופים המוכרזים?

בחופים המוכרזים המצילים עושים עבודת קודש, הם יודעים לזהות את האדם לפני שהוא בכלל נקלע לסכנה. יצא לי להיות בסוכות ההצלה וראיתי כיצד זה עובד. הם יודעים לזהות את הזרמים, את הסכנות, למנוע ולהציל. יש טביעות, אבל המצילים נמצאים שם כדי לעזור.

אנחנו תמיד נשאלים מה עושים במקרה של גל חוזר, של מערבולות. כשהאמת היא: אל תגיעו למצב הזה. אנחנו התאמנו על זרם כזה וראינו שזה כמעט בלתי אפשרי.

אכן, עשינו אילוסטרציות על הנושא הזה של גל חוזר כשנכנסנו בצורה מבוקרת אל אותו זרם נסוג. גם אם אתה שחיין אולימפי אין לך דרך לשחות בחזרה. צריך לשחות החוצה או לתת לזרם לקחת אותך. אבל שוב, אל תגיעו למצב הזה.

חשוב לדעת: לא צריך להיכנס עד עומק הים בשביל לטבוע, מספיק גובה ברכיים והים סוחב פנימה. וכמובן שיש עוד סכנות כגון מקומות עם סלעים מתחת למים או תנאים שאנחנו לא מודעים להם. הים הוא דינמי והוא משתנה כל יום.

מי הם האנשים שנכנסים לחופים לא מוכרזים, ולמה הם עושים זאת לדעתך?

קודם כל חשוב להגיד שזה חוצה מגזרים, זה כולם. אבל יש שלושה מגזרים שטובעים הרבה יותר לאורך השנים. אם זה אלו הערבים, אם זה אלו מיהודה ושומרון והפזורה הבדואית - מגזר שכנראה פחות יודע לשחות. המגזר האתיופי והמגזר החרדי שטובע בתקופות מסוימות כמו בין הזמנים.

אם אני מדבר על המגזר החרדי, אני יכול לנסות להציע עוד סיבות. לדוגמה, שאנשי המגזר החרדי רוצים להיות עם המשפחה. וגם כי במקומות המוכרזים והמופרדים עמוסים בצורה קשה. כמו כן, אנחנו לא תמיד מתייחסים באופן רציני לשילוט ההזהרה.

מה עם הכנרת?

הכינרת מאוד מתעתעת. היא נראית שקטה ושלווה, אך זה לא תמיד ככה. קודם כל הכינרת מכילה מים מתוקים, שפחות מציפים, כך שיותר קל שם לטבוע. דבר שני יש זרמים בכינרת, יש רוחות שיורדות מרמת הגולן וסוחפות אנשים פנימה.

מקרה שלושת הנערים?

אכן. אנשים שכנראה פחות ידעו לשחות, ובבת אחת נסחפו מאות מטרים אל תוך הים. היו כמה עשרות שניצלו. לצערנו היו את הנערים שטבעו ובתנאי הכינרת המורכבים היה מאוד קשה לאתר אותם. גם ליחידות הצוללים, הקרקעית מלאה בבוצה עמוקה, שיחים ומכשולים, ראות קשה.

בוא נדבר על יחידת הצוללים של זק"א תל אביב, איך אתם מתכוננים?

ראשית, חשוב שאנחנו נעבוד יותר בנושא ההסברה שהוא הקריטי כאן. ולגבי שאלתך, אנחנו נערכים לחיפוש כל השנה, בקיץ ובחורף, בים או בכינרת, כמו במקווה מים. מתרגלים עם הציוד המיוחד שיש לנו, עם יכולות חיפוש שיש לנו הכשרות מיוחדות.

רואי ליברמן תודה רבה. שניפגש רק באימונים.

תרגול הצפה (צילום: עמית ליבר)
אימון בגני יהושוע (צילום: ליהי פליישר)
אימון סריקות מקבילים (צילום: עמית ליבר)
מציאת בובה במהלך אימון (צילום: ליהי פליישר)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר