"חוק אנטישמי"

משבר: לאחר אישור החוק הוחזר הנציג הישראלי בפולין

שר החוץ יאיר לפיד החליט להחזיר את הנציג הישראלי בוורשה, זאת לאחר שנשיא פולין חתם על אישור החוק שמסיר אחריות פולנית על השואה וכן מסיר זכויות תביעה של ניצולים מפולין (מדיני)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
נשיא פולין דודא ולפיד (צילום: ויקימדיה, יונתן זינדל פלאש 90)

שעות ספורות אחרי שנשיא פולין דודא חתם על הצעת החוק שאושרה בידי הפרלמנט בוורשה, הודיע שר החוץ יאיר לפיד כי הוא מחזיר את הנציג הישראלי במדינה לישראל לשיחת התייעצות.

משרד החוץ המליץ לשגריר ישראל בפולין ששוהה כעת בחופשה בישראל - להמשיך את חופשתו. לפיד הבהיר כי הנציג הישראלי מבלי הגבלת זמן.

כזכור, בשבוע שעבר הפרלמנט בפולין אישר את הצעת 'חוק הרכוש', לפיו היכולת של ניצולי השואה וצאאציהם לדרוש את רכושם שנגזל מהם בימי המלחמה - יוגבל.

מרגש: רבה של פולין הדליק נרות חנוכה ב'ורשה' • תיעוד (צילום: ועידת רבני אירופה)

החוק עורר את זעמה של ישראל מלכתחילה והוא אף הועבר ב"סיים" בגרסתו החריפה ביותר ללא התיקונים שהוכנסו בו לאחר לחץ אמריקאי בסנאט הפולני. התיקונים שבוטלו לבסוף היו אמורים לאפשר ארכה של שלושה חודשים להגשת תביעות חדשות ואי החלת החוק על תביעות קיימות. החוק החדש שאושר מאפשר לבטל גם תביעות קיימות.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי "מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה - זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

שר הביטחון בני גנץ הגיב לאישור החוק ואמר כי "החוק נגד תביעות יהודים שעבר בפולין, מונע צדק מקורבנות השואה ובני משפחותיהם. זהו חוק חמור ובלתי מוסרי שאני כבן לניצולי שואה מזועזע ממנו עמוקות".

עוד אמר גנץ כי "השבת רכוש היא חלק קטן אך משמעותי בתהליך למימוש זכויותיהם של אלה ששרדו והכרה באנשים שנספו באחד מאירועי רצח העם הגדולים בהיסטוריה. אני קורא לכל השותפים של ישראל בעולם לגנות את החוק ולפעול לביטולו".

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "מדינת ישראל לא תתפשר על שום פסיק בזיכרון השואה. אני מגנה את חקיקת הפרלמנט הפולני שהתקבלה היום הפוגעת בזיכרון השואה ובזכויות קורבנותיה".

חבר הכנסת עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר כי "חוק הגזל הפולני הוא חוק גזעני ומתועב, בדיוק כמו חוק נכסי נפקדים שמכשיר גזל רכוש פלסטיני בידי יהודים. הדבר הצודק והאנושי לעשות הוא להשליך לפח האשפה של ההיסטוריה את שני החוקים הללו ולחתור להכרה ולפיצוי".

חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) אמר כי "החלטת ממשלת פולין לאשר את החוק נגד תביעות רכוש שנגזלו מקורבנות השואה היא לא פחות מיריקה בפרצופם של שורדי השואה והעם היהודי". עוד אמר כי "מחובתנו לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כנגד ממשלת פולין כדי להבהיר לכולם כי לעולם עוד".

הליגה נגד השמצה מסרו כי "אנחנו מודאגים מאוד מאישורו של נשיא פולין את החוק להגבלת תביעות רכוש של יהודים על נכסיהם שהוחרמו במהלך השואה. מדובר בהחלטה בעייתית מאוד מבחינה מוסרית וכזו שמבטאת זלזול בזכרון השואה וקורבנותיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר