הריאיון המלא • צפו

שר הבריאות ניצן הורוביץ בריאיון בלעדי למגזר החרדי

הזינוק בתחלואה; הטענות הקשות של המגזר החרדי; פתיחת שנת הלימודים ללא מתווה; הטיסות לאומן וההגבלות בחגי תשרי • שר הבריאות, ניצן הורוביץ, בריאיון לישי כהן • צפו (TV)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מפיק: איציק אוחנה)

כחודשיים לאחר שמונה לתפקיד שר הבריאות ובזמן שמגיפת הקורונה ממשיכה להשתולל בישראל בצל החשש מסגר בחגי תשרי, ניצן הורוביץ, יו"ר מר"צ, התארח לריאיון מיוחד ובלעדי ל'כיכר השבת', ריאיון ראשון למגזר החרדי. צפו בריאיון המלא.

קטעים מהריאיון

בוא נפתח עם תמונת התחלואה של הימים האחרונים, אנחנו מתקרבים ל-9000 נדבקים מדי יום, מאות חולים קשה, עשרות נפטרים, איבדנו שליטה על המגיפה?

"המגפה מתפרצת ומתפשטת במהירות גבוהה, זן הדלתא מדבק מאוד, אנחנו עושים מאמץ גדול גם להקטין את ההדבקה, וגם לצמצם את התחלואה הקשה, וגם לחזק את מערכת הבריאות, אנחנו עושים את כל ההגבלות של התו הירוק והסגול ומסיכות ובידודים כדי לעצור הדבקה, אנחנו עושים חיסונים בעיקר כדי להוריד את התחלואה הקשה כי יש לזה השפעה מדהימה, ואנחנו מחזקים את מערכת הבריאות בכלל שתתמודד עם הקורונה ולהבא".

לאן זה הולך עכשיו? אנחנו מסתכלים על התמונה ומספר המאומתים רק הולך וגדל..

"נכון, אנחנו עושים את המאמצים האלה, ומשקיעים בזה המון זמן וכסף ומאמץ בשביל להקטין את זה, אנחנו בדיוק בעיצומם של הימים הקריטיים ואנחנו עושים הכל כדי לא להגיע להחלטות כמו סגר, או למצבים שנצטרך להשבית לימודים או ענפים שלמים במשק - כל הכוונה שלנו היא לא להגיע לשם, ולכן הצורך להתחסן ולהקפיד על ההנחיות הוא בידי הציבור, אנחנו מעמידים את החיסונים אבל הציבור צריך להבין שחייבים להתחסן".

הזכרת את זן הדלתא - זו מגפה חדשה? כי כך לפחות נראה לנו שהייתה לנו את הקורונה ועכשיו יש משהו חדש..

"נכון, מבחינות רבות בעצם מדובר במחלה חדשה, היא הרבה יותר מדבקת, היא מתפשטת הרבה יותר מהר, יש לה השפעות אחרות, אנחנו רואים את זה גם בכל העולם, כל מה שאנחנו מתעסקים בו - זה גם במדינות אחרות, ולכן מגפת הדלתא משנה את כללי המשחק".

זה לא משחק שיווק שבאים לומר לנו 'תשמעו יש פה מגפה אחרת זה לא מה שהתרגלתם בקדנציה הקודמת שאז הצליחו להשתלט ברגע האחרון, ואנחנו קיבלנו מדינה במצב טוב ואנחנו נמצאים עכשיו עם אלפי נדבקים ביום כיוון שזו מגיפה חדשה'?

"היא באמת מגיפה חדשה כי היא הרבה יותר מדבקת, הזן הזה מדבק פי כמה מהזן הקודם שאיתו סיימנו אחר החיסונים שלאחר הסגר השלישי, זה זן חדש שעושה שמות בכל העולם, לא רק אצלנו יש את הקפיצות האלה, לכן גם היינו המדינה הראשונה בעולם שהחליטה על חיסון שלישי לבני חמישים פלוס כדי להתמודד עם הדלתא".

יש לכם במשרד הבריאות ובקבינט הקורונה קו אדום שאתם אומרים שאם נגיע אליו אין ברירה וחייבים להגיע לסגר?

"אני רוצה לומר משהו בעניין הסגר, סגר הוא לא פתרון, סגר הוא דבר מאוד קשה ופוגעני, יש לו גם הרבה מאוד חסרונות וגם היעילות שלו לא מובטחת, לכן אומרים שסגר הוא מוצא אחרון אחרי שכלו כל הקיצין, אני לא יכול לומר לך איפה נמצא הקו האדום מבחינה מספרית כי אין מספר אחד, אנחנו מסתכלים על מספר המאומתים, אנחנו מסתכלים על מספר החולים קשה, אנחנו מסתכלים גם על קצב העלייה, אנחנו מסתכלים מה קורה בבתי החולים, ואנחנו מסתכלים מה קורה בציבור ובמדינות אחרות.

"ברור שאם אנחנו לא נקפיד על ההנחיות, וההדבקה תמשיך להיות מאוד מהירה, וקצב החולים קשה ימשיך לעלות במהירות, לא יהיה מנוס לעשות את מה שאנחנו מנסים בשיניים לא להגיע אליו וזה סגר, כי ההשפעה של הסגרים על המדינה הייתה קשה מאוד".

שר הבריאות ניצן הורוביץ בריאיון לישי כהן

אתה מרוצה מקבלת ההחלטות שלכם בחודשיים האחרונים? כי אנחנו שומעים ביקורת שהתקבלו מעט מדי החלטות ומאוחר מדי

"כשבאתי לקבינט וביקשתי איסור על התקהלויות או הגבלות הייתה גם המון התנגדות עצומה, בסוף התקבל תו ירוק, הייתי רוצה שדברים יתקבלו מהר יותר".

אתה יכול לומר למשפחות של חולי הקורונה שהם מקבלים את הטיפול הראוי ביותר?

"אין כזה דבר במדינת ישראל שמתפשרים על חולים או מורידים באיכות הטיפול, מה שנאמר שאם לבית חולים יש מספר מיטות מסוים ואתה מעמיס עליו פי שניים אז בהכרח רבת הטיפול יורדת, כל אדם הוא עולם ומלואו וחייו קדושים - אדם שמגיע לבית החולים יטפלו בו במיטב המסירות והמשאבים".

בכל מקום מדברים על האחד בספטמבר, כאילו לא ידעו שהמגזר החרדי פותח את שנת הלימודים בא' אלול, למה הילדים שלי שהלכו לתלמוד תורה בשבוע שעבר מגיע פחות?

למה אין מתווה למוסדות החינוך החרדיים,? מדברים איתי מנהלי מוסדות ואין להם מושג מה לעשות אם תלמיד הגלה כחיובי...

"יש לנו כללים לכל המוסדות - אם נחשף חולה קורונה האנשים שהיו בסביבתו צריכים לעשות בדיקה ולהיכנס לבידוד ופה יש עניין אם אתה מחוסן או לא - מחוסנים פטורים מבידודים.

"לגבי המגזר החרדי - לקחנו בהחלט בחשבון שמתחילים את הלימודים בא' אלול, יש את הקבים הכלליים שנכונים לכולם וזה מסכות ובידודים, במגזר החרדי אנחנו עושים בדיקות סרולוגיות בהיקף גדול שזה דבר חשוב, צעדים נוספים שננקוט ננקוט אותם גם בציבור הכללי וגם בציבור החרדי - כל הילדים שווים".

לא היה צריך להכין מתווה למגזר החרדי? ואם כן למה לא הכינו אותו? אומרים הפוליטיקאים החרדים ומנהלי המוסדות שהפכו את הציבור החרדי לשפן נסיונות - 'בוא נראה מה קורה בתקופה הזאת אצל החרדים ואז נלמד מזה לציבור הכללי'..

"חס וחלילה, לא הופכים אף אחד לשפן נסיונות, פשוט המגזר החרדי התחיל ללמוד קודם, ההיערכות שלנו הייתה הבדיקות הסרולוגיות אצל המגזר החרדי, אנחנו נותנים הנחיות, אנחנו נעשה גם חיסונים במוסדות החינוך החרדים ואנחנו ניתן עדיפות בעניין הזה".

שר הבריאות ניצן הורוביץ בריאיון

בשנה שעברה היה בעולם הישיבות מתווה מיוחד היום אין שום מתווה, מספרים לי בחורי ישיבות שנחשף חולה קורונה בישיבה והם לא יודעים מה לעשות, הבחורים שחייבים בידוד חוזרים בתחבורה ציבורית לבית, ושוב נגיע לשרשרת הדבקה בתוך המגזר

"אנחנו מאוד פתוחים לביקורת וקשובים, אנחנו בקשר עם ראשי הציבור החרדי למרות שהם לא בממשלה ואנחנו לוקחים בחשבון את הציבור החרדי".

ישי אתם מזהים עלייה בתחלואה בציבור החרדי?

"בוודאי, יש קפיצה, אתמול 13 אחוז מהמאומתים היו חרדים ולדעתי זה עוד יותר".

ראינו את איילת שקד שמבקשת מראשי הרשויות להיערך לאפשרות של הגבלות בתקופת החגים, אתם נערכים להגבלות כאלו?

"אנחנו נערכים להגבלות, אנחנו לא נערכים להגבלות בזמן מסוים כמו חגי תשרי, עכשיו יהיו הגבלות על התקהלויות מכל הסוגים".

בשבוע האחרון עשינו סקר במגזר החרדי שרוב ששמונים אחוז מהציבור בטוחים שהממשלה לא מתחשבת בחרדים, לכן כשהיה מדובר בחופש הגדול ובהופעות אין הגבלות - נמשוך את הזמן, שזה יגיע לחגי תשרי אז יהיו ההגבלות והסגרים

"ההקלות וההגבלות הם לא לפי מגזרים, לממשלה הזאת הייתה מדיניות להימנע מההגבלות, גם לחרדים הכל פתוח עכשיו, התחשבנו בצורכי המשק והאוכלוסייה, העניין הוא שהצפיפות בחללים סגורים יוצרת הדבקה, ובחגים צריך למצוא לזה פתרון, אנחנו רק נגד ההדבקה.

"לפני חודש קיבלנו את ההחלטות שהיו מתאימות ללפני חודש, עכשיו זה הזמן להטיל מגבלות יותר חמורות, אם לא נעשה את זה אנחנו נאלץ להגיע להגבלות הרבה יותר קשות".

אתה מרוצה מאחוז ההתחסנות בעולם החרדי?

"ניתן לזה שבע וחצי, יש היענות יפה אבל צריך יותר במיוחד בגילאים צעירים. יש קונצנזוס בקרב הרבנים בעניין החיסונים והם מעודדים את זה, אנחנו נראה עלייה גם ביישובים חסידיים באחוזי ההתחסנות בכל הגילאים".

הזכרנו חגי תשרי – מה עם הטיסות לאומן?

"כרגע הכלל ביחס לאומן ולאוקראינה לגבי הטיסה זה כמו כל מקום אחר, שמי שחוזר צריך שבוע בידוד. הבעיה שאני חושש שהקבוצה הגדולה שתחזור לא תקיים את הבידוד".

שר הבריאות ניצן הורוביץ בריאיון

איפה הייתם בטורקיה, כשטסו עשרות אלפי ערבים כמעט מדי יום ולא עצרתם את הטיסות?

"עצרנו את הטיסות".

אחרי חג הקורבן

"זה לא בשביל החגים. בטורקיה הייתה תחלואה עצומה, ולכן עצרנו את הטיסות".

ועדיין היה מותר לטוס

"נכון. מותר לטוס לאוקראינה. הבעיה זה שצריך שבוע בידוד ואני חושש שהרבה לא יקיימו את הבידוד. זו בעיה שצריך לתת לה מענה".

יהיה מתווה מיוחד לאומן?

"מי שעובד על זה זה שר הדתות מתן כהנא, זה מופקד בידיו. אני לא יודע להגיד אם יהיה מתווה, אבל אני חושב שצריך לעשות משהו בעניין הזה כי תהיה תחלואה. כל הדלתא הגיעה מחו"ל מהדבקות, ואני לא רוצה שיגיעו דברים אחרים".

אבל איפה הייתם בטורקיה כשאלפים טסו הלוך ושוב, וגם הם לא שמרו בידוד?!

"יש לנו קריטריונים לפי מדינות – וברגע שטורקיה הפכה למדינה אדומה אסרנו זאת כמו מדינות אחרות. זה לא קשור לערבים או חרדים".

כשאנחנו שומעים את מדיניות ההכלה שלכם אני לא יכול שלא להיזכר בקהילות החסידיות בתקופת הסדר השני לא צריך להפוך את המדינה, הפכתם להיות הדוברים שלהם..

"אתה מגזים, אנחנו עושים צעדים להילחם בתחלואה, אבל אנחנו מאוד לא רוצים לסגור את מוסדות החינוך, ולכן המוסדות פתוחים, אנחנו לא נותנים בזה היתר לתחלואה, אנחנו מחמירים את ההנחיות כמו התו הירוק והסגול, קשה לי מאוד לשלוח המוני אנשים לאבטלה אבל כמוצא אחרון נעשה גם את זה, זו נקודת זכות לא שלילה".

"אני רוצה להגיד שבידי כל אחד ואחת מהצופים והאזרחים יש יכולת להגן על עצמו בצורה מצוינת וגם לעזור לנו במאבק להורדת התחלואה, מסיכות, שמירה על בידוד - זה לא נורא, ובעיקר להתחסן, יש תמימות דעים לגבי החיסון מכל הרבנים והרופאים, אנחנו רואים כבר אתמול שההגנה שהחיסון השלישי נותן זה מקפיץ את ההגנה בכמה רמות, גם ילדים בגילאי 12 עד 15, לכו להתחסן זה הדבר הכי טוב שאפשר לעשות, "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר