לראשונה מזה 40 שנים

שינויים בישיבת מיר: "השיעור היומי הגדול" הפך ל"חבורה"

זמן אלול תשפ"ב, לראשונה מזה 40 שנים, נערכו שינויים מהותיים ב'שיעור היומי הגדול' של הגאון רבי אשר אריאלי בישיבת מיר - שהפך ל"חבורה"; הבחינות, הקשר האישי והשיחות עם התלמידים (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי אשר אריאל בשיעור, ותלמידיו הרבים (צילום: אלי קובין; באדיבות עיתון 'משפחה')

פרסום ראשון: בתחילת זמן אלול תשפ"ב נערכו שינויים מהותיים בחבורת הגאון רבי אשר אריאלי בישיבת מיר בעידודו ובהכוונתו של ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל.

לראשונה מזה 40 שנים מאז יסוד השיעור אותו התחיל רבי אשר אריאלי למסור כבר בגיל 26, יערכו בחינות וקשר אישי עם הבחורים החפצים ללמוד ולקבל תורה מרבי אשר, כך שה'שיעור היומי הגדול בעולם', נהפך ל'חבורה הגדולה בעולם'.

רבי אשר אריאלי בשיעור (צילום: אלי קובין; באדיבות עיתון 'משפחה')

בעבר הבחינות לישיבת מיר נערכו באופן כללי לכל בתי המדרש, והבחור המתקבל לישיבה, נכנס לכל שיעור ובית מדרש שליבו חפץ.

ברם, תמיד היו בתי מדרש שערכו 'שאלון כניסה' בנפרד לכל בחור שחפץ ללמוד בהם, אך אינו הוגדר כבחינה נוספת.

כעת, לראשונה בשיעור של רבי אשר אריאלי, תערך בחינה לכל בחור שירצה להיכנס לשורותיו, בנוסף לבחינה הראשית אצל ראש הישיבה הגרא"י פינקל.

התוכחה של רבי אשר אריאלי: "לחשוב על השני" (צילום: Rachack)

מספרם של שומעי לקחו של רבי אשר מוערך במאות רבות של בחורים, מעל שמונה מאות, שבכל יום בשעה שש בערב שומעים שיעור יומי באידיש על המסכת הנלמדת בישיבה, בקומה התחתונה של בית מדרש 'בית שלום'.

לא רק בחינה נוספת, אלא גם הקפדה נוספת. מקור בכיר בישיבת מיר מסר לכותב השורות שהבחורים שיתקבלו לחבורתו של רבי יחולקו לארבעה: ליטאים, חסידים, חוצניקים וישראלים ועל כל חלק מהם ימונה אחראי - כמין משגיח קטן שיעמוד מעליהם כמו בכל ישיבה גדולה.

המדרגות למרתף ישיבת מיר בזמן השיעור (צילום: אלי קובין; באדיבות עיתון 'משפחה')

רבי אשר אריאלי בעצמו, מוסיף אותו בכיר, שבעבר לא היה לו קשר אישי עם הבחורים שמונים מאות רבות של תלמידים - ישנה את התנהלותו, ישוחח עם הבחורים ויפקח עליהם כפי כל ראש חבורה בישיבת מיר.

כבר ביום שישי האחרון, ה' באלול, רבי אשר אריאלי עלה לבית המדרש 'בית שלום', ועבר בין שורות הלומדים ושוחח עמהם. דבר זה לא נעשה ארבעים שנה בחבורתו.

שאיפתו של רבי אשר אריאלי מתלמידיו, כך נאמר לי מעוד גורם בישיבת מיר, היא התמדה ברמה שאיננה קיימת בימינו בעולם הישיבות. "סדר שני ביום שישי בקיץ ארבע שעות", אלו המושגים אותם מעונין רבי אשר אריאלי ומנחיל לתלמידיו.

רבי אשר אריאלי בשיעור (צילום: אלי קובין; באדיבות עיתון 'משפחה')

השינוי בשיעורו של רבי אשר, שנהפך מ'שיעור ר' אשר' ל'חבורת ר' אשר', נעשה בפיקוחו ובהוראתו הישירה של ראש הישיבה רבי אליעזר יהודה פינקל , שמעודד את תלמידיו כאב על בנים, מאז שנכנס לתפקידו כראש ישיבת מיר לאחר פטירת אביו הגרנ"צ פינקל זצוק"ל.

שמועות שמתגלגלות במסדרונות הישיבה שכבר בימי חיותו של הגרנ"צ פינקל זצ"ל דחה רבי אשר אריאלי הצעות של גבירים שהתדפקו על פתחו בבקשה שיקים ישיבה לעילוי נשמת אבותיהם, ומוכנים להקדיש לכך כל הון שבעולם.

רבי אשר אריאלי שפנה אל הגרנ"צ פינקל זצ"ל והן אל בנו ראש הישיבה הגרא"י שיבלח"ט דחה את כל אותם הצעות, ונשאר למסור שיעורים בישיבת מיר שאל מקימיה בקודש הוא מיוחס (רבי אשר אריאלי הוא חתנו של הגר"נ פרצוביץ שהוא חתנו של הגר"ח שמואלביץ חתנו של מקים הישיבה הגרא"י פינקל זצוק"ל).

הגר"ח שמואלביץ (מתוך ויקיפדיה)
הגרא"י פינקל (מתוך ויקיפדיה)

לשיעוריו של רבי אשר אריאלי נכנסים מכל המגזרים, החוגים והעדות. חסידים לצד ליטאים, ספרדים לצד אשכנזים, ואגודאים לצד קנאים. לשיעוריו הנשמעים בקווי הטלפון ישנה אף האזנה בישיבות ציוניות, כ'מרכז הרב' ובנותיה.

• • •

רבי אשר אריאלי, מגיד השיעור היומי הגדול בעולם, נחשב לאחד מיחידי סגולה ומושג לענווה של גדול בתורה שאיננה מצויה בדורנו.

זר העובר ברחובות 'חסידי קרלין', ו'רבי שלמה מזוועהיל' סמוך לבניין 'בית שלום' בישיבת מיר, לא יזהה את רבי אשר אריאלי שלבוש כאחד האברכים, ללא פראק. גם לאירועים הרשמיים של הישיבה רבי אשר אינו מגיע. כל כולו ענווה שאינה מצויה בדורנו.

התלמידים בשיעור (צילום: אלי קובין; באדיבות עיתון 'משפחה')
התלמידים בשיעור (צילום: אלי קובין; באדיבות עיתון 'משפחה')

שיעורו היומי הגדול בעולם הינו לשם ולתהילה. הנכנס למסדרונות 'בית שלום' בישיבת מיר בשעות אחה"צ המאוחרות, יבחין בעשרות אברכים ובחורים יושבים על גרם מדרגות מאזינים בקשב לשיעור הנמסר ברמקולים מעליהם. רובם מחזיקים עט ודפים ומסכמים את הנאמר בשיעור הגדול בעולם שמתקרב ל-900 מאזינים זולת עשרות אלפי האזנות בקווי הטלפונים ובאתרים השונים.

לא הייחוס המפואר של רבי אשר אריאלי מדבר אל תלמידיו. הטוהר והענווה שבוקעים מפניו, העמקנות ופשטות הלימוד בשיעוריו, הם שמדברים אל עשרות אלפי תלמידיו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר