'המבדיל' | כל מוצ"ש

הימים הנוראים: המנצח אלי יפה בסיפור חייו • צפו

שבוע לפני שאלי יפה וזלמן שטוב נפגשים בתפילת סליחות, זה בבית הכנסת הגדול וזה בהיכל שלמה הצמוד אליו, יפה מספר על עצמו וכן על תפילות הימים הנוראים | מרתק. צפו (בארץ)

אלי יפה לצד זלמן שטוב (צילום: כיכר השבת מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית "המבדיל" אצל זלמן שטוב המנצח והמלחין אלי יפה כדי לדבר על תפקידו של המעבד, על המהות של היצירה מאחורי הקלעים

שבוע לפני שיפה ושטוב נפגשים בתפילת סליחות, זה בבית הכנסת הגדול וזה בהיכל שלמה הצמוד אליו, יפה מספר על תפילות הימים הנוראים.

בניגוד למה שנדמה שתפקידו של המנצח הוא להניע את ידיו מצד לצד, תפקידו האמיתי של המנצח הוא לנגן על מקהלה כמו כל נגן אחר, האחד מנגן על פסנתר, והשני מנגן על סימפוניה שלמה, וכדי לנגן בצורה הזאת על המנצח להבין את עומק היצירה; מה התכוון המלחין לעשות.

יום אחד יפה התיישב עם תלמיד, ובמקום להתאמן בחזנות הם התיישבו ולמדו בעיון את המילים עליהן מולבשת החזנות - ה מלך גאות לבש. כשאר סיימו יפה ביקש ממנו שינסה שוב, והיצירה נשמעה אחרת לגמרי וללא שינוי של תו אחד.

כשיפה ניצח על הסימפוניה של פראג ביצירה מורכבת של שטראוס, ביקש מהנגנים שינגנו את היצירה כשיר התודה לקב"ה, ובאמת כך היה. גם על מנצחים נוצרים אפשר לראות כאלו שמאמינים בקב"ה וכאלו שאינם, לפי צורת הניצוח.

ומה באשר לשינויים מוזיקאליים ליצירות של מוצארט וחבריו, יפה מזדעזע מלשמוע דבר שכזה. "פשע נגד האומנות" כמו שהוא אומר. יפה משווה באלף הבדלות את הרמב"ם ליוצרים הגדולים, ואומר שאין תג אחד מיותר ביצירות שלהם, ועל כן כל שינוי קטן הוא עוולה גדולה, ומבשר על סיומה של קריירה.

אחד הרגעים המרגשים בסיבוביו בעולם היה כשניצח על תזמורת פראג עם אברהם פריד שנים לאחור.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וקיץ בריא.

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר