הורדת גיל הפטור

האשליות של נפתלי בנט // ישי כהן

ייתכן ונפתלי בנט, ראש הממשלה, מאמין שהורדת גיל הפטור תוביל לפתיחת שוק העבודה לציבור החרדי, אבל הוא משלה את עצמו ואת הציבור הישראלי - כי הוא לא מכיר אותנו (דעות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ישי כהן ונפתלי בנט (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)

"עשינו היסטוריה: מהפכת התעסוקה של הצעירים החרדים יוצאת לדרך!", הכריז אמש (ראשון) ראש הממשלה, נפתלי בנט. ייתכן ובנט אכן מאמין שהורדת גיל הפטור תוביל לפתיחת שוק העבודה לציבור החרדי, אבל הוא משלה את עצמו ואת הציבור הישראלי כולו.

בנט אכן מאמין שצריך לאפשר לצעירים חרדים לצאת לשוק העבודה. הוא בטוח שמה שחוסם אותם זה נטו צו הגיוס שימתין להם בתיבת הדואר ברגע שיעזבו את היכלי הישיבות. "אחד היעדים שלי זה הורדת גיל הפטור לגיל 21, מיד. כדי שאלפי ורבבות צעירים חרדים, שרוצים לרכוש מקצוע בגיל 21, לא יהיו מנועים מכך", התבטא בנט בריאיון באולפן 'כיכר השבת', ערב הבחירות.

לבנט חסרה ההיכרות הבסיסית עם הצעירים החרדים. לא הבודדים שהצביעו ל'ימינה', אלא עם הלב של עולם התורה, עם עמלי התורה. כאלו הם רוב בני הישיבות הקדושות. אלו שלומדים - באמת - לא יעזבו את הגמרא, לא במחיר של סנקציות פליליות ובטח שלא בפיתוי של עבודה בלבן.

באולפן 'כיכר': בנט מצהיר על הורדת גיל הפטור

בנט מציג את הורדת גיל הפטור כהישג של יעד מרכזי שהציב. לא פחות. עזבו בצד את העובדה שגיל הפטור ירד ל-21 רק בשנתיים הראשונות, נראה שבנט חושב שהציבור החרדי אינו צורך חדשות, שהוא שוכח מהר את הגזירות של ממשלתו.

בנט מכיר היטב את הכותרות בתקשורת החרדית. הוא יודע עד כמה החרדים מאוכזבים ממנו, זועמים על התנהלותו. לכן הוא מבקש לנסות לרכך את הביקורת נגדו באמצעות ה'הישג' שיוביל ליציאת חרדים לשוק העבודה. בנט בונה על זה שכולנו נשכח שתחת ממשלתו נגזרה גזירת המעונות, זאת שמפלה אם חרדית, זאת שהורסת תהליך של שנים של יציאת הנשים החרדיות לשוק העבודה שרובן יצטרכו לעזוב את עבודתן. מחד, ממשלת בנט פוגעת בנשים החרדיות ובשוק העבודה החרדי ומאידך מספרים לנו על דאגה לחרדים שרוצים לעבוד. איש לא קונה את זה.

למה כן יגרום בנט בהורדת גיל הפטור? לעוד גזירות כלכליות על עולם התורה. הצעירים במגזר המתקשים לשבת יום שלום בהיכלי הישיבות, ויש כאלו, יעדיפו לבחור באפשרות של יציאה לשוק העבודה על פני גיוס לצבא, עם כל המשמעות הפנים חרדית בגיוס לצבא, השידוך רק כדוגמא.

כך שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לעמוד ביעדי הגיוס של החוק. בשנת 2023 - 2,477 מתגייסים לצה"ל ולשירות אזרח/לאומי. וכאמור, המשמעות יהיו גזירות כלכליות.

ריקון 'בריכת המתגייסים' החרדים לשוק העבודה נולד בחוק הגיוס של יאיר לפיד ב-2013. לפיד היה בטוח שנראה עלייה משמעותית של חרדים שייצאו לעבוד, לצד הפטור הגורף לכל צעיר חרדי שהגיע לגיל 22 בשנה בה חוקק חוק הגיוס. בפועל, העלייה הייתה די מאכזבת. מ־45% ב־2013 ל־52% ב־2015. אחר כך נרשמה דריכה במקום עד משבר הקורונה. כלומר ההשפעה של 'ריקון הבריכה' הייתה אחוז או שניים.

לסיכום, ייתכן ובנט אכן מאמין שהורדת גיל הפטור יוביל ליציאת "רבבות" תלמידי ישיבות לשוק העבודה. אך איך "רבבות" כאלו. המעטים שכן ייצאו לשוק העבודה ירוקנו את 'בריכת המתגייסים החרדים' ויגרמו לכך שהמגזר לא יעמוד ביעדי הגיוס. התוצאה: גזירות כלכליות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר