היסטוריה ואקטואליה

האם ניצחונם של לוחמי הטאליבן הוא חלק מהגאולה?

האפגנים מכנים אותם 'הישראליים'. הם מקדשים אשה עם טבעת, לבושים במעין טלית על הראש והכתפיים וכיוון תפילתם הוא לירושלים; האם ניצחון הטאליבן הוא חלק מהגאולה? (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
לוחמי הטאליבן בארמון הנשיאות (צילום: מתוך טוויטר)

פרק ב': בפרק הראשון כתבנו על הטענות שלוחמי הטאליבן, בני השבטים 'פתאנים / פשטונים', הם אחינו האבודים, צאצאי עשרת השבטים האבודים. מסתבר, שהדברים מופצים במהירות האור, וכבר לפני מספר ימים הועלתה ברשת החברתית רשומה בשמו של הרב אליהו אביחיל ע"ה, שכתב שהם מצאצאי שבט נפתלי, ושמם פתנים ע"ש פיתון נינו של שאול המלך.

כותב הפוסט (Igal Kirszenzaft) כתב שהאפגנים מכנים אותם "הישראליים". הם מקדשים אשה עם טבעת, ולבושים במעין טלית על הראש והכתפיים. כיוון תפילתם הוא לירושלים ולא למכה, ואף נמצא אצלם קמיע בו כתוב "שמע ישראל".

נטען שהרב אביחיל מצא במערות באפגניסטן כתובות בכתב אשורי. לפני 25 שנה שבטי הפשטונים מנו 17 מיליון נפש, ומשכך הרב אביחיל סבור שיש באזור אפגניסטן עוד שבטים אבודים.

עוד הוסיף כותב הפוסט שעם ישראל בגאולה ומשיח מגיע היום בע"ה, וסיים את דבריו עם הערכה שניצחונם של לוחמי הטאליבן, הוא בוודאי חלק מתהליך הגאולה המתקדם במהירות.

בפוסט הועלתה תמונה ברורה של אחד מלוחמי הטאליבן מתוך תמונה מפורסמת מהימים האחרונים עם פאות מסולסלות מעל האוזניים, מראה יהודי מובהק.

(צילום מסך פייסבוק)

ברם, נראה שהתמונה עברה פוטושופ, ומישהו מוכשר הכניס ראש של יהודי חסידי שמגדל פאות לפני האוזניים, לתמונה המפורסמת של לוחמי הטאליבן לאחר שכבשו את ארמון הנשיאות.

התמונה המקורית של לוחמי הטאליבן (מתוך טוויטר)

כותב הפוסט הרב Igal Kirszenzaft הגיב לדברים: "יש לי חוברת שלימה שכתב הרב אביחיל ז"ל . בחוברת יש עדויות רבות של יוצאי אפגניסטן וכן עדויות של תיירים שבקרו שם וראו בעיניהם...".

לגבי התמונה המזויפת התגובה היא: "תראה תמונות אחרות שמפורסמות היום בתקשורת. הם לא נראים ערבים...".

יש לציין שהדברים אינם אגדות בעלמא, וגדולי החוקרים התייחסו לנושא. ההיסטוריון יצחק בן צבי, נשיאה השני של מדינת ישראל (שדמותו מוכרת לכולם מהשטרות הישנים של 100 ₪) כל חייו הקדיש לחקר עמינו, וחפץ להעלות את השבטים הקדומים שנעלמו מאתנו במהלך הגלויות.

בספרו המוערך 'נדחי ישראל' כתב בן צבי שלאורך ההיסטוריה שליחים ושד"רים לאזור אפגניסטן הפריחו שמועות שונות על עשרת השבטים שחיים בה, והדברים צוטטו באנציקלופדיות הכי חשובות.

בן צבי מתלונן שבזמנו לא החשיבו את הטענות הללו כראוי, כנראה משום שרבו אגדות דמיוניות על הנושא. נושא זה לדברי בן צבי נשאר ענין להוזים ולמקובלים, לשד"רים בעלי דמיון המחפשים את בני משה מעבר להרי חושך וסמבטיון.

יצחק בן-צבי נשיאהּ השני של מדינת ישראל, חוקר תולדות עם ישראל וארץ ישראל שהתמקד בחקר קהילות ישראל, בראשן עדות המזרח (צילום: FRITZ COHEN, לע"מ)

בדור 'ההשכלה' לא החשיבו את הנושא, הדגיש בן צבי במחקרו, גם מהסיבה שאפגניסטן שנמצאת בירכתי הרי החושך, והייתה רחוקה מאתנו ולחוקרים לא הייתה גישה אליה, ולכך אין להתפלא שהנושא לא נחקר כראוי.

יצחק בן צבי ראיין עולה אפגני יהודי בשם 'גבריאל בורוכוב' שסיפר שראה איור כמין תשעה נרות בבגדי שבטים אפגנים קדומים שלדבריו היא 'מנורת החנוכה'. בורוכוב סיפר שבהרי אפגניסטן שם ביקר עם חברו הוא הבחין בבני השבטים שמגדלים פאות על לחייהם.

אפגנים העבירו תינוקות ללוחמים: "לפחות תחלצו אותם" (מתוך טוויטר)

בשם יהודי אפגני נוסף 'כורת' שמו, הובאה עדות על מזוזה שנמצאה בתיק של מוסלמי בן אותו שבט אפגאני, לא עוד אלא שלבני השבטים האפגנים היה להם בגד כמין טלית על גבי הבגדים, ובשעת התפילה היו מתעטפים בה. בכל צהרי שישי מדליקות נשיהם נרות, הנשים שומרות על 'טהרת המשפחה' ולצורך כך משתמשות בים או בריכה, וכן הגברים הקפידו מצידם על נושא זה.

את דבריו מסיים יצחק בן צבי ברגש: "נפל דבר בדברי ימינו; קמה מדינת ישראל והגיעה שעת עלייתם של יהודי אפגאניסטאן. ביאתם אלינו נתנה לנו הזדמנות לגבות עדות מפי עדים חיים, עדי ראיה שבילו שנים רבות בקרב השבטים הללו והכירו מקרוב את מסורותיהם ומנהגיהם. אלה הם יהודים המסיחים לפי תומם ומספרים מה שראו בעיניהם ומה ששמעו באוזניהם". (ספר נדחי ישראל ח"ב עמ' 146,7)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר