אאא

בתקופת הקורונה למדנו לחיות בשעמום עמוק ותהומי, מי יותר ומי פחות, והורים יודעים היטב כמה מאתגר זה להתמודד עם ילדים משועממים, במיוחד כשהקורונה מתנגשת בחופש הגדול.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי  Personality and Individual Differences מצא תחום נוסף שנפגע כתוצאה משעמום: השינה שלנו. החוקרים גילו שהשתעממות וחוסר מעש בבית לקראת הלילה עשויים לגרום ל-"דחיינות שינה". כלומר, דחיית שעת השינה, מה שפוגע גם באיכות השינה כיוון שבדרך כלל אנחנו יכולים לשלוט על שעת השינה שלנו, אך לא על השעה בה אנחנו מתעוררים, בשל התחייבויות לו"ז, כמו ילדים, תפילה, עבודה.

זמן השינה המומלץ לשינה אפקטיבית שתכין אותנו כראוי ליום חדש הוא בין 7 ל-9 שעות בלילה. מחקרים רבים מצאו שמחסור בשינה קשור לעלייה במשקל, אלצהיימר, סרטן ומחלות נוספות שנגרמות כתוצאה משינויים בדנ"א וכן, מביא להשפעות הרסניות על המוח.

המחקר הנוכחי דגם 270 משתתפים ובמסגרתו נמדדה רמת השעמום שלהם לפי שני פרמטרים: נדידת מחשבות ותזוזות עצבניות, פרמטרים אותם החוקרים מצאו כקשורים ישירות לדחיינות שינה ותוצאותיה השליליות.

הסחת הדעת ונדידת המחשבות מתרחשות ביתר שאת בעת שעמום בשל ויסות עצמי נמוך לאחר יום ארוך בו הוצאתם אנרגיות בבית ובעבודה. כך, שעמום מוביל לחוסר ריכוז ומשם הדרך קצרה לדחיית שעת השינה ולפגיעה הולכת ומצטברת באיכות השינה.