הרישום המוקדם לישיבות

ראש ישיבה ומשגיח זועקים: "יש פשלות; זה בולט בנשירה"

הסגירה המוקדמת של הרישום לישיבות קטנות במודיעין עילית, כבר בחודש אלול - שנה לפני הזמן, מסעירה גם ראשי ישיבות ומשגיחים שזועקים בכאב: "ילד מקבל חותמת בסוף כיתה ז'" (אקטואליה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

למרות הוראת גדולי ישראל על חודש אדר כתאריך של בחינות לישיבות קטנות, הרישום לשנת תשפ"ב בעיר מודיעין עילית, התפוצץ כבר בימים אלו, כפי שפורסם לראשונה ב'כיכר השבת'.

בשנים רגילות הרישום לישיבות קטנות הוא בחודש אדר במהלך כיתה ח'. במודיעין עילית תמיד הרישום מתפוצץ כבר בחנוכה, והשנה - כבר בחודש אלול.

הסיבה העיקרית שבמודיעין עילית יש לחץ גדול, כי בעיר ישנן 37 ישיבות קטנות, כפול מהעיר בני ברק, כך שיש יותר היצֵּעַ מביקוש. מפני המספר הגבוה של היש"ק, ראשי הישיבות מחפשים את התלמידים הכי טובים, מה שגורם שלמרות הוראת גדולי ישראל המפורשת לדחות את הרישום כמה שיותר מאוחר. ראשי היש"ק מלחיצות את מנהלי התלמודי תורה לסגור את הרישום מוקדם ככל האפשר, ולזכות בתלמידים הכי טובים.

הדבר הינו אבסורד, כיון שהמלמד של כיתות ח' אינו מכיר את הילדים, והנה הוא כבר דואג לרשום אותם לישיבה קטנה.

אחד מראשי הישיבות שמטעמים מובנים שומר על עילום שמו, במונולוג סוער מספר ל'כיכר השבת' על הבעיה הנוראית, שלדבריו מורידה את הרמה הכללית של הישיבות, וישנם אף מצבים שבחור נפלט לרחוב ופורק עול תורה בגלל מצב זה.

"14 שנים מאז שהתחיל הטירוף במודיעין עילית", הוא מספר. "בתחילה היה יותר היצֵּעַ של ישיבות טובות, מביקוש של בחורים טובים. אני הלכתי לפני 14 שנים למרן הגרי"ש אלישיב, בענין זה, והוא שלח אותי למרן הגראי"ל שטינמן, שם שוחחתי אתו על הנזק הגדול שילד מקבל חותמת בסוף כיתה ז' על העתיד שלו, ולא יעזור לו כל שינוי לטובה במהלך כיתה ח'.

"הגראי"ל בתחילה אמר לי: 'מה אכפת לכם, למי זה מפריע?'. אולם אחרי שלוש שנים באו אליו עוד גורמים, והנזק גדל ולכן הוא כתב מכתב לראשי הישיבות קטנות שלצערי לא עזר מאומה".

"ראה", ממשיך ראש הישיבה ממודיעין עילית במונולוג: "הילדים כן לומדים בכיתה ח'. אבל זה נזק גדול שמתקבלים לישיבות קטנות לפני כיתה ח', ולא ישנה אם הם ישתנו לטובה במהלך כיתה ח'. יש עליהם חותמת וזהו".

"הבעיה המרכזית", סבור ראש הישיבה אתו אנו משוחחים, "שבערים אחרות הרישום לוקח לאט לאט. לעומת מודיעין עילית שכלל הציבור חי ביחד, ולכן הוא מתפוצץ במהירות. בבני ברק למשל חיים בבניין אחד חסידים, ליטאים וספרדים שהמוסדות שלהם שונים, לעומת מודיעין עילית שתשעים וחמישה אחוז מהמשפחות שייכות לאותו מגזר, וממילה הלחץ הוא מטורף.

"אני מעיד מכמה ראשי ישיבות שבשנים האחרונות יש המון פשלות ברישום המוקדם. בחורים בינונים ומצוינים לומדים באותו שיעור, בגלל שבמהלך כיתה ח' חלקם משתנים, והישיבות מקבלים את הבחורים על סמך הנתונים של כיתות ז'. התוצאה הרסנית, וזה בולט בנשירה של היש"ק של מודיעין עילית.

בחמש שנים האחרונות לא פתחו במודיעין עילית ישיבות חדשות, מה שגרם להתמתנות המתח, ויחסית הרישום התפוצץ מוקדם בחורף של כיתה ח'. השנה התפוצץ הרישום כבר באלול של כיתה ח', וחלקים אף סגרו בתמוז של כיתה ז'. הסיבה לדבריו היא; "כי במודיעין עילית יפתחו 3 ישיבות חדשות לקראת שנת תשפ"ב, וזה יצר מתח רב ומאבק בין כלל ראשי הישיבות על התלמידים המצוינים", מסיים ראש הישיבה ממודיעין עילית בכאב.

***

במודיעין עילית לשנת תשפ"ב הכריזו על הקמתם שלוש ישיבות קטנות בראשות הגאונים, הרב פולישוק, הרב פרצוביץ' והרב פאלק.

מה קורה אצל המכינות לישיבות קטנות?

אצל המכינות לישיבות קטנות התוצאה היא הרסנית הרבה יותר מכיתות ח'. שכן הילדים הנרשמים למכינות הם אלו שצריכים מעט חיזוק, עידוד והכנה לקראת הישיבה קטנה. וכאשר סגרו את הרישום כבר בתחילת השנה, מידת האפקטיביות של החינוך של המכינה יורדת פלאים.

הגה"צ רבי חיים יהודה בורודיאנסקי (ללא קרדיט)

בעניין זה של המכינות, שוחחנו עם המשגיח הגה"צ רבי חיים יהודה בורודיאנסקי ראש מכינה בעיר, שסיפר שהמכינות הן הנפגעות וסופגות את הנזק הכי גדול, כיון שילד שמגיע למכינה כדי להשתפר ולהכין את עצמו לקראת הישיבה – השינוי שלו לא משנה מאומה לישיבה קטנה בה הוא הולך, כיון שכאמור הרישום נסגר כבר בתחילת השנה.

"הרב אולמן זצ"ל", הוסיף המשגיח הגרח"י בורודיאנסקי, "בזמנו הכריז פסק בית דין שלא עזר. וכמה כואב לראות שעדיין עוברים על פסק זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר