'וְיֵעָשׂוּ כֻּלָּם אֲגֻדָּה אַחַת'

מקומות, מעברים וצמידי קורונה • אלו החידושים בחסידויות

לאחר האסונות שאירעו במהלך שנת תשפ"א - מהאסון הנורא במירון ועד הקריסה בקרלין, בחסידויות השונות נוקטים בשורת חידושים לקראת ראש השנה; 'כיכר השבת' עם כל הפרטים (חסידים, חדשות)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק; אוליבייה פיטוסי, יונתן זינדל ודוד כהן - פלאש 90; שוקי לרר)

גור

בחצר הקודש גור ישהו אלפי החסידים בצלו של האדמו"ר בהיכל בית המדרש המרכזי בירושלים שהוכן במיוחד לטובת הבאים מכל רחבי הארץ.

כפי שכבר פורסם ב'כיכר השבת', כלל החסידים שירצו להיכנס לבניין בית המדרש, יצטרכו להצטייד מראש בצמידים מיוחדים שיחולקו להם טרם ההגעה - אך ורק למי שהתחסן בחיסון השלישי נגד נגיף הקורונה, וכן למי שברשותו תו ירוק עדכני לימים האחרונים שלפני ראש השנה.

ב'גור' מתכוונים לשים דגש מיוחד על הנושא, ואף להציב סדרנים שיאכפו את הצמידים במשך כל החג, גם לנשות ולילדי החסידות שיצטרכו לענוד את הצמיד במשך כל החג.

ל'כיכר השבת' נודע כי סכום ההשקעה ברכישת הצמידים הינו כ-250,000 ש"ח, סכום עתק שבאמצעותו מתכוונים ב'גור' למנוע תחלואה עד כמה שניתן.

עוד נודע ל'כיכר השבת' כי השנה, בשונה מכל שנה, לא יעברו המוני החסידים לפני הרבי, אלא האדמו"ר יעמוד על במה מיוחדת משם יאחלו החסידים לרבי 'א-גיט יאר'.

ויז'ניץ

בחצר הקודש ויז'ניץ מתרגשים אלפי החסידים לקראת ראש השנה, לאחר השלמת בניית היכל בית המדרש החדש, כולל התקנת הנברשות החדשות והיקרות.

בהיכל בית המדרש הוכנו אלפי מקומות ישיבה ומאות מקומות עמידה על טריבונות, זאת בנוסף לשורת הוראות לחסידים שכוללים בין היתר דגש מיוחד על נושא הבטיחות

"התכנסות ציבור גדול בלע"ה, דורשת התייחסות מחמירה וזהירה שבעתיים לנהלי בטיחות ושמירה על בריאות הציבור. תחינתנו לכל אנ"ש, אנא, התייחסו אל ההוראות ברצינות ראויה ונדרשת, שמרו על המעברים פנויים ועל הכניסות והיציאות פנויות", נכתב לחסידים.

עוד נקראים החסידים בהוראות המיוחדות שלא לחסום את התנועה הנחוצה והחופשית בחדרי המדרגות, כולל התקהלות והתעכבות בחדרי המדרגות שעלולה להיות מסוכנת, ואשר על כן כלל הדלתות של חדרי המדרגות יישארו פתוחות למשך כל ימי החג.

היכל בית המדרש הגדול ויז'ניץ בבני ברק (באדיבות המצלם)

דגש מיוחד ניתן בויז'ניץ לחסידים המבוגרים, כאשר חדרי שירותים מיוחדים הוקצו למבוגרים ולמוגבלים בקומת בית המדרש, תוך ששאר החסידים הצעירים, ואלו "שכוחם במתנם", מתבקשים להשתמש בחדרי השירותים בשאר הקומות.

בנוסף, הוקצתה יציאה מיוחדת מצד צפון למבוגרים, כאשר שאר החסידים נקראים להישמר מפני דחיפות בשעת היציאה מבית המדרש, תוך שמירה מוקפדת על הזולת ועל הרכוש היקר שהושקע לקראת ראש השנה.

קרלין

בחצר חסידות קרלין יישארו מרבית החסידים במקומות מושבותיהם, זאת בהוראה שיצאה בימים האחרונים לאחר שלל הצעות ורעיונות שלא יצאו בסופו של דבר אל הפועל, בעיקר בשל החשש מפני התחלואה הגוברת של נגיף הקורונה.

במקום ההתכנסות של אלפי החסידים בצוותא, יישארו החסידים כל אחד בבית מדרשו, כאשר רק לבחורי החסידות שעומדים בכללי ההתחסנות במנה השלישית והתו הירוק, ניתן אישור להגיע לחצר הקודש בגבעת זאב.

בנוסף, החסידים שהוריהם מתגוררים בגבעת זאב, מורשים להגיע לראש השנה, אך הם אינם יורשו להיכנס לתוך היכל בית המדרש שמיועד רק לתושבי המקום, כל זאת בהגבלת הגעה של שתי משפחות לכל הורה.

צאנז

בחצר הקודש צאנז ישהו החסידים בצל האדמו"ר בהיכל בית המדרש הגדול בקרית צאנז שבנתניה, שם נערכו גם כן מבעוד מועד להגעתם של החסידים הרבים.

השנה, הגדילו בחסידות את מתחם הגברים והנשים, כולל הגבהה מיוחדת שבוצעה בעזרת הנשים על מנת שנשות החסידות יוכלו לשבת מתחת למקום ההגבהה. סך הכול נוספו כ-250 מקומות ישיבה בעזרת הנשים ומקומות נוספים בעזרת הגברים.

בצאנז מציינים כי במבצע חיסונים מיוחד שנערך בימים האחרונים חוסנו ציבור החסידים במנה השלישית של החיסון נגד נגיף הקורונה, צעד אשר אמור למנוע את התפשטות הנגיף בימי החג.

תולדות אהרן

בחצר חסידות תולדות אהרן בשכונת מאה שערים בירושלים נערכו מבעוד מועד להגעתם של החסידים המתגוררים בערים השונות לימי ראש השנה.

בפעילות מוגברת של עסקני החסידות נוספו מאות מקומות ישיבה בהיכל בית המדרש ובהיכל עזרת הנשים, שם התמודדו נשות החסידות עם צפיפות גדולה מחמת ריבוי קהל המתפללות.

בנוסף, השנה הקימו בתולדות אהרן גלריה נוספת עם מאות מקומות ישיבה בצד צפון של בית המדרש, נוסף על הגלריה הקבועה בצד דרום.

חידוש מרענן נוסף הינו שיפוץ מיוחד שנערך ברחבת הכניסה לבניין בית המדרש, אשר מראהו שונה לגמרי לראשונה מזה שנים רבות בעזרתו של הנדבן האברך ר' אהרן גוטליב.

סאדיגורה

בחצר חסידות סאדיגורה נערכו להגעת מאות החסידים לימי ראש השנה והוציאו את השולחנות מהיכל בית המדרש, ובכך נוספו עוד מאות מקומות לטובת הבאים לשהות בצל הקודש, בנוסף לאוהל מיוחד שהוקם לילדי החסידות שיתפללו בצוותא.

כמנהג בית רוז'ין, האדמו"ר אינו עובר לפני התיבה לתפילות, תפקיד ששייך לדמויות בולטות ומוערכות בחסידות כהגה"ח רבי זאב צלר, רב חסידי סאדיגורה בביתר וראש כולל בבית המדרש סאדיגורה בירושלים, שעובר לפני התיבה לתפילת מוסף.

קודם מעמד תקיעת שופר נושא האדמו"ר דברות קודש, כשבנוסף נהוג בחסידות שכלל החסידים עוברים לפני הרבי ומגישים 'קוויטלאך'. השנה הוחלט כי כלל החסידים יעבירו את ה'קוויטלאך' לידי הגבאים, והם יעבירו אותם לרבי בצורה מרוכזת.

בעל התוקע הוא הרה"ח רבי דוד רוטנברג, משגיח בישיבה קטנה, כשבתפקיד ה'מקריא' משמש הגה"ח רבי מיכל שידרוביצקי.

בליל ב' דראש השנה, מקדש הרבי על היין בהיכל ה'סלאש' הגדול שהוקם, ולאחר מכן הוא מחלק רימונים לכלל החסידים בשילוב 'טיש'.

האדמו"ר מסאדיגורה (שוקי לרר)

ביאלה

בחצר הקודש ביאלה ברחוב יעקובזון בירושלים נערכו שלל שינויים לטובת החסידים הרבים שישהו בראש השנה בצל האדמו"ר.

לראשונה מזה 14 שנים הוחלט על הוצאת כלל השולחנות מהיכל בית המדרש, והכנסתם של לייסטים צרים יותר שחוברו לספסלים, ובכך נעשו עוד מקומות ישיבה רבים לטובת החסידים.

בנוסף נוספו עוד שלוש גלריות לטובת המתפללים, שתי גלריות עבור הבחורים בצדו הימני של בית המדרש, וגלריה נוספת עבור הנשים בצד שמאל.

חידוש נוסף השנה בחסידות ביאלה הינו חדר קפה מיוחד שנבנה מחוץ לבניין בית המדרש על מנת להקל על העומס שנוצר על חדר הקפה הקיים.

יצויין כי על גג הבניין נבנה אוהל מיוחד, שם יתקיימו ה'טישים' במשך כל חגי תשרי בצורה רחבה לתפארת חסידות ביאלה.

היכל התפילה בחסידות ביאלה (באדיבות המצלם)

דושינסקיא

בחצר חסידות דושינסקיא ברחוב שמואל הנביא בירושלים בנו לקראת ימי ראש השנה גלריה חדשה נוספת בצד ימין של בית המדרש, בסמוך למקום מושבו של האדמו"ר, בנוסף לגלריה הקבועה בצדו הימנית של ההיכל.

בהוראת האדמו"ר, ולאור האסונות שאירעו בשנה האחרונה הוחלט השנה בדושינסקיא שלא לבנות את הגלריה בעזרת הנשים, זאת לאחר שהעניין לא עבר את כלל האישורים הנדרשים.

סלאנים

בחצר הקודש סלאנים יתאספו החסידים כמידי שנה בהיכל בית המדרש הגדול ברחוב דורש טוב בירושלים, שם הוכן המקום מבעוד מועד לטובת הבאים.

בסלאנים מספרים על כך שהשנה בעל התפילה בתפילת שחרית צפוי להיות הרה"ח רבי יוסף ברנד שיחליף לראשונה מזה שנים רבות את הרה"ח רבי יוסף פקשר זצ"ל שנפטר בשנה האחרונה מנגיף הקורונה.

בסלאנים מספרים כי במסגרת הוראתו של הרבי לילדי החסידות שיתפללו במניין נפרד, נרשמו השנה לחברת התפילה 'מפי עוללים' 550 ילדים מכתה ג' ומעלה שצפויים להתפלל בהיכל ה'טישים' של החסידות בליווי מניין אנשים שנבחרו בקפידה ע"י הרבי שאף יחלקו פרסים לכלל הילדים.

השנה הוסיפו בסלאנים מקומות מיוחדים לנשות החסידות במניין של הילדים, זאת לאחר עומס וצפיפות בשנים עברו בעזרת הנשים, לצד כמובן הגלריה המפורסמת שם מתפללים כ-400 בחורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר