מסכמים שנה

תשפ"א: כמה חרדים הצטרפו לאקדמיה?

הקורונה עוררה גל הצטרפות חסר תקדים בהיקפו מקרב המגזר החרדי לכיוון האקדמיה. 'כיכר השבת' יצא לבדוק כמה חרדים הצטרפו לאקדמיה, והסיבה הכואבת שגרמה להם לעזוב את הישיבה (חינוך)

אלי דן | כיכר השבת |
ארכיון 'כיכר' (צילום: יח"צ, קמפוס שטראוס)

לשנת הקורונה האחרונה היו השלכות שליליות על תחומים רבים בחיינו אך מסתבר כי בכל הנוגע לאקדמיה עוררה הקורונה גל הצטרפות חסר תקדים בהיקפו מקרב המגזר החרדי. "כיכר השבת", בדק את המספרים המעודכנים, וכן, איך מסכמים את השנה סטודנטים חרדים, אנשי אקדמיה, ובכירים במועצה להשכלה גבוהה.

א' יועץ אקדמי בקמפוס חרדי, מספר ל'כיכר השבת', על האתגרים שחוו סטודנטים חרדים במהלך הסגרים האחרונים, "יש סטודנטים חרדים שלא רוצים להכניס אינטרנט לבית, עבדנו קשה להשאיר את הקמפוס פתוח עבורם במשך כל התקופה, בכדי לאפשר להם ללמוד מרחוק-קרוב".

"סטודנטים אחרים לא הסתדרו עם חווית הלמידה בזום ונשרו, אך רובם חזרו חזרה כשחזרנו ללמוד בקמפוס", מוסיף אותו יועץ.

"בגדול ניתן לומר שהייתה עליה לא מבוטלת בהרשמה" אומר היועץ א'.

יועץ אקדמי חרדי אחר חווה גם הוא עלייה בהרשמה ללימודים אך הוא מתאר סיבה כואבת לכך: "היו ישיבות שנסגרו, בחורים מבוגרים מ'קיבוץ' שמצאו את עצמם מסולקים מהישיבות, וגם בחורים שמצאו את עצמם מנותקים מהחברה והמסגרת, רבים מהם הגיעו אלינו".

אלחנן, בוגר ישיבה חשובה וסטודנט למשפטים, מספר על השנה שלו ל'כיכר השבת': "רוב הסטודנטים אצלנו שמחו דווקא על האפשרות ללמוד בזום, לא זוכר שהייתה נשירה בעקבות הלימודים מרחוק, ככל הנראה המצב הפוך, זה חסך לנו נסיעות לקמפוס".

גם במועצה להשכלה גבוהה מדווחים על נתונים דומים, רונן קוטין ממונה תחום חרדים במל"ג מספר ל'כיכר השבת', כי חל זינוק משמעותי במספר החרדים שהצטרפו לאקדמיה בשנה האחרונה.

"אם בכל שנה סך החרדים המצטרפים לאקדמיה נמוך משמעותית משיעורם באוכלוסיה בסביבות 4-5 אחוז, בשנה האחרונה חלקם של החרדים עלה ל-15 עשר אחוז".

במל"ג רואים באופטימיות את המגמה "מבחינת פערי השכר יש הבדל משמעותי מאוד בין שיעור התעסוקה של חרדי בוגר תואר אקדמי ובין מי שאינו בעל תואר, כמו כן הכנסתו של חרדי בעל תואר אקדמי כפולה -בממוצע- מזה שאיננו מחזיק בתואר".

לצד הנתונים החיוביים, יש לציין כי שיעור הנשירה של חרדים מלימודים אקדמיים, גבוה משמעותית מזה של המגזר הכללי, "זיהינו את הפערים התורמים לנשירת חרדים מהאקדמיה, וועדת ההיגוי לתכנית להנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית, ועדת היגוי משותפת למל"ג ולות"ת (הועדה לתכנון ולתקצוב א"ד) בראשות פרופ' יפה זילברשץ, יחד עם מטה תעסוקת חרדים בזרוע התעסוקה בראשות שירה ברלינר-פולג, יצרו תוכנית מעטפת עבור הסטודנט החרדי שתלווה אותו החל מתחילת מסלול הלימודים ועד לסיומם כולל השמה לתעסוקה, מדובר בתוכנית מהפכנית שאומרה לסייע לצמצום פערי הנשירה" התכנית צפויה לצאת לדרך בחודשים הקרובים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר