מגבירים כוננות

המצוד אחר המחבלים; הערכה: חלקם ביו"ש

במערכת הביטחון מעריכים: חלק מהמחבלים שנמלטו הגיעו לגדה. הם התפצלו לזוגות ולבודדים וזוכים לסיוע מערבים ישראלים ומפלסטינים • אין מידע שהגיעו לירדן • "לפני מבצע חיפושים נרחב" (בארץ)

עצרת הזדהות פלסטינים עם המחבלים שברחו (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

המצוד אחר ששת המחבלים שברחו מכלא "גלבוע" בליל ערב החג נמשך: הערב (חמישי) החליטה המשטרה להעלות את רמת הכוננות ברחבי הארץ לרמה אחת לפני הגבוהה ביותר. כך לפי דיווח של משה נוסבאום בחדשות 12. בנוסף המשטרה תתגבר כוחות בריכוזי קהל ומרכזי קניות ברחבי ישראל.

במקביל, על רקע הפרות הסדר בבתי הכלא, כאות הזדהות עם המחבלים שברחו, במשטרה נערכים להעניק סיוע לאנשי שירות בתי הסוהר במקרה שההפרות ייצאו משליטה. כמו כן, ברקע אירועי הסליחות ותפילת המוסלמים מחר במסגדי הר הבית - המשטרה תתגבר כוחות.

לפי הדיווח ב-N12, ההערכה במערכת הביטחון היא כי לפחות חלק מששת המחבלים כבר הגיעו לאזורי יהודה ושומרון. הם מפוצלים, כך לפי ההערכות, לזוגות ולבודדים ומקבלים סיוע מערבים פלסטינים וישראלים, לפי האזורים הרלוונטיים. נכון לעתה אין מידע שמישהו מהמחבלים הצליח להגיע לירדן.

כזכור, מוקדם יותר היום הודיע השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, על החלטתו בתיאום עם ראש הממשלה להקים ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס לבדיקת הכשלים שאפשרו את אירוע הימלטות האסירים הביטחוניים. ההחלטה תובא לאישור הממשלה.

"לא נותיר אבן על אבן ללא בחינה", מסר השר לביטחון פנים. בליל יום שני אירע כשל חמור שיש למצות את הבדיקה לגביו. אני סומך על ממשלת ישראל כי תאשר את המלצתי ונוכל לרדת לשורש האירועים שהובילו לתוצאה הקשה".

ועדת בדיקה ממשלתית הינה ועדה ציבורית המוקמת על-פי החלטתו של שר בממשלת ישראל, מכוח סמכותו לפי סעיף 8א לחוק הממשלה. היסטוריית השימוש בכלי זה, מלמדת כי השימוש בו נעשה במקרים בהם עלה צורך לבדוק כשלים רוחביים משמעותיים שנפלו במערכות ועל כן החליט השר לפעול במתכונת זו.

בד בבד, המחדלים סביב בריחת האסירים מצטברים, הערב מתברר כי לאסירים הייתה מלאכה קלה יחסית גם לאור העובדה שמגדל השמירה מעל פתח יציאת המנהרה לא היה מאויש כלל בעת הבריחה והסיבה לכך עדיין לא ידועה, כך על פי הדיווח ב-ynet. על פי הדיווח, אל המקום הייתה מכוונת מצלמת אבטחה אבל כפי הנראה איש לא הסתכל על המצלמות והאסירים נמלטו ללא הפרעה מהמנהרה שנחפרה מתוך תאם.

כזכור, מיד לאחר האירוע חשבה סוהרת כי נרדמה ולכן לא ראתה את הנמלטים אך מתברר שהיא הייתה בכלל באזור אחר ובכל מקרה לא הייתה רואה אותם. על פי הדיווחים, במשטרה יבדקו את נהלי השמירה של הזקיפים במגדלים ויבדקו מדוע המגדל לא היה מאויש באותו לילה גורלי.

כאמור, מדובר בשרשרת ארוכה של מחדלים, כיצד הצליחו המחבלים להימלט מתא שבנוי כולו מבטון יצוק, וזאת בשל היכרותם עם החלל הפנימי שבין הקרקע להר בו כבר נחפרה בעבר מנהרה. בנוסף, על פי הדיווחים היו התרעות מודיעיניות על אפשרות בריחה ולמרות זאת אושרה בקשתו של זביידי לעבור לתא ממנו נמלט לבסוף.

גם לאחר הבריחה רק לאחר שעתיים מהדיווח הראשון של נהג המונית שראה דמויות חשודות נמלטות אל השיחים, קלטו בשב"ס שכל ששת האסירים נמלטו מתאם.

כעת במשטרה חוקרים את ההימלטות ונבחנת גם האפשרות כי המחבלים קיבלו סיוע מבחוץ ואולי אפילו מבפנים. את החקירה מנהלת היחידה לפשעים בינלאומיים בלהב 443.

בעקבות המהומות בבתי הכלא שפרצו מאז הבריחה, ערך הבוקר השר לביטחון פנים עמר בר-לב סיור בכלא קציעות, והתייחס למחדלים שאפשרו את ההימלטות: "אנחנו לאחר אירוע קשה של בריחת אסירים מכלא גלבוע. זה כישלון", אמר השר. "נהפוך כל אבן במטרה לבדוק מה גרם לכישלון זה, ברמה המקומית של הכלא ולגבי ההשלכות בכלל על שירות בתי הסוהר. נבדוק, נאתר ונציף את הלקחים הנדרשים ונממש אותם".

כעת נמשך המצוד אחר ששת המחבלים בהשתתפות כל זרועות הביטחון במטרה למנוע מהמחבלים להימלט משטח ישראל. כאמור, הערב הודיעה המשטרה על הגברת הכוננות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר