אחרי המבוכה לבנט ולפיד

הקונגרס אישר את הסיוע למימון כיפת ברזל

אחרי שנציגות דמוקרטיות בבית הנבחרים מנעו את העברת הסיוע עבור כיפת ברזל - על סך כמיליארד דולרים - כחלק מהתקציב הרחב, הוא אושר בקלות בהצבעה נפרדת (ביטחוני)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ז בתשרי תשפ"ב | 23.09.21
סוללת כיפת ברזל בדרום הארץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90 )

בית הנבחרים של ארצות הברית, המכונה גם "הבית התחתון", אישר את החוק שהגיש ממשל ביידן למתן סיוע לישראל על סך מיליארד דולר לצורך הצטיידות במיירטים ובסוללות כיפת ברזל.

כזכור, סוגיית החימוש לכיפת ברזל יצרה מבוכה לממשלת בנט-לפיד, לאחר שהוסר בעקבות לחץ מצד חברי קונגרס פרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית. לאחר שיחות מרתוניות שקיימו שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, תוכנית הסיוע הובאה הערב (חמישי) לאישור הקונגרס כסעיף בודד - במטרה לזכות בתמיכת חברי קונגרס רפובליקנים שהתנגדו לחוק התקציב. למרות האישור של סעיף הסיוע הערב בבית הנבחרים, החוק צריך לקבל גם את אישור הסנאט.

על פי ההודעה הרשמית של בית הנבחרים האמריקני, התקציב נועד להחליף את מלאי המיירטים ששימש "להגנה על אזרחים ישראלים מרקטות החמאס במהלך הלחימה בחודש מאי". התקציב עומד בקנה אחד עם מזכר ההבנות שנחתם בין ארצות הברית לישראל משנת 2016, בימי ממשלות בנימין נתניהו וברק אובאמה, שמבטיח שארצות הברית תעביר סיוע נוסף לחידוש מלאי כיפת ברזל אחרי ימי לחימה.

ראש הוועדה שאישרה את החוק, רוסה דלאורו מהמפלגה הדמוקרטית, אמרה בדיון כי "ארצות הברית מחויבת לביטחון ידידתנו ובת בריתנו ישראל. מילוי מלאי המיירטים אשר נועד להגן על ישראל הוא חלק מהאחריות החוקית והמוסרית שלנו".

ראש הממשלה נפתלי בנט מסר בעקבות אישור ההצעה: "תודה לחברי בית הנבחרים של ארה"ב, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, על התמיכה הסוחפת בישראל והמחויבות לביטחונה. מי שמנסים לאתגר את התמיכה הזאת, קיבלו היום תשובה ניצחת. העם בישראל מודה לעם האמריקני ולנציגיו על הידידות האיתנה".

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד בירך: "בית הנבחרים האמריקני אישר את ההחלטה להעביר מיליארד דולר לכיפת ברזל. עוד הוכחה שבעבודה מדינית מדויקת אפשר להביא תוצאות, אפילו מהר. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות למנהיגים משתי המפלגות על תמיכתם בביטחון ישראל. לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב".

שר החוץ: "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב" (צילום: דוברות יאיר לפיד)

שר הביטחון, בני גנץ: "בשם מערכת הביטחון, אני מבקש להודות לממשל האמריקני ולחברי הקונגרס, על האישור לסיוע ההצטיידות של ישראל במיירטי כיפת ברזל, כפי שסיכמתי בביקורי בארצות הברית לאחר מבצע שומר החומות. התמיכה הדו מפלגתית הרחבה בסיוע לישראל בארה"ב מוכיחה שוב את עומק הברית האסטרטגית והערכית בין המדינות. הסיוע הוא חיוני להגנה על אזרחי ישראל מול ארגוני טרור שיורים על אזרחים ללא הבחנה, וגם מול איומים אזוריים נוספים. אישור ההחלטה הערב והמשך קידומה בסנאט יחזקו את ביטחון ישראל ויציבות האזור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר