פוסט קורונה

תסמונת פוסט קורונה מטרידה: 9 ילדים שהחלימו התאשפזו

תשעה ילדים אושפזו בבתי חולים בשל תסמונת נדירה ורב מערכתית שלקו בה אחרי שהחלימו מנגיף הקורונה • במקביל: מגמת דעיכה בתחלואה. מקדם ההדבקה הערב נמוך ביותר מזה 4 חודשים (ארץ)

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בצל פתיחת שנת הלימודים במתכונת מורחבת, ודיבורים שנשמעים בקרב גורמים שונים על הדבקה מכוונת של ילדים, בתי חולים ברחבי הארץ מדווחים על ילדים צעירים שחלו בקורונה וסובלים מתסמונת נדירה ורב מערכתית גם לאחר שהחלימו, ומאושפזים בבתי הרפואה. חלקם אף מחוברים לאקמו.

כך במחלקת טיפול נמרץ ילדים בבית החולים ספרא ילדים בשיבא, מאושפז צעיר בגיל 15 שחלה בקורונה לפני כחודש ומאז חווה סיבוכי תסמונת קורונה קשים (פימס). מבית החולים נמסר כי מצבו יציב ולא נשקפת סכנה לחייו.

לבית החולים שיבא הגיע היום אף ילד בגיל 6 שחלה בקורונה וסובל מקורונה ריאתית משמעותית. הילד הגיע לבית החולים כשהוא במצב קשה אולם במהלך היום השתפר מעט מצבו ומצבו מוגדר בינוני.

בשבועות האחרונים הגיעו ‏לביה"ח רמב"ם בחיפה שישה ילדים עם תסמונת דלקתית רב מערכתית (PIMS) לאחר שחלו בקורונה. רובם במצב קל עד בינוני. בבית החולים מאושפז נכון להיום בן 9 עם פימס, כחודש אחרי ההחלמה מקורונה.

"בשבועות האחרונים היו אצלנו שש מקרים של PIMS, שהיו בגילי 6 עד 10. צעירים, יותר ממה שראינו בגלים הקודמים. ככל הנראה כי ילדים מעל גיל 12 כבר חוסנו", אמר ד"ר יוני בוטבול, רופא ילדים ומומחה בראומטולוגית ילדים במרכז רמב"ם, למיטל יסעור בית-אור מ'ישראל היום'.

הוא פירט: "חלק מהילדים היו עם ירידת לחץ דם משמעותית ונדרשו לתמיכה. חלק סבלו מאי ספיקה נשימתית. ילדה כבת שש הייתה מונשמת וגם קיבלה טיפול בתרופה ביולוגית לאחר שלא הגיבה לטיפול המקובל. הם סבלו מעליה במדדי דלקת. עליה באנזימים של שריר הלב, שמעידים על פגיעה לבבית. חלק היו במצב הכרה מעורפל. חלקם עם שלשולים וכאבי בטן קשים. אלו ילדים שנראים מאד לא טוב, שקועים, עם לחצי דן גבוליים, שהידרדרו מאד מהר".

לדבריו, בתשאול התברר שכל הילדים אובחנו קודם כחולי קורונה או שהיו בבידוד. החולים לא סבלו מתסמיני קורונה או מתסמינים מינוריים בלבד, ורק לאחר שהחלימו התפרצה אצלם התסמונת הדלקתית הרב מערכתית.

"מה שהיה שונה לעומת גלים קודמים", הסביר לישראל היום, "הוא שהיו ילדים עם כאבי בטן, דמויי אפנדיציט, אחת מהן אפילו הוכנסה לניתוח דחוף ורק אחר כך התברר שזו תסמונת פוסט קורונה. שאחרי יומיים-שלושה החמירו. לכן לדעתי צריך לחשוד בכל ילד שהוא אחרי החלמה ומגיע עם סימפטומים דומים".

ד”ר בוטבול הוסיף והדגיש: "אמנם מדובר באחוזים בודדים אבל קורונה יכולה לגרום למחלה סוערת בילדים. צריך להיזהר, לשים מסיכות ולהימנע מהדבקה. בטח לא הייתי הולך להדבקה מכוונת, כי יכולות להיות לכך השלכות של מחלה קשה שאנחנו לא יודעים עדיין את האפקט ארוך הטווח שלה".

בתוך כך, נתוני משרד הבריאות, על תמונת מצב התחלואה בקורונה בישראל, שפורסמה הערב, מעלים כי מקדם ההדבקה R מוסיף לרדת, והערב הוא עומד על 0.72. מדובר בירידה עקבית בשבועיים האחרונים. הפעם האחרונה שבה עמד מקדם ההדבקה על מספר קודם היה לפני כארבעה חודשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר