הביקורות החריפות וההבהרה

בנט דחה סיור באום אל פאחם; "מתוך כבוד לזכר השהידים"

בשל ציון פריצת המהומות לפני 21 שנה, ביקור בנט באום אל פאחם - נדחה • מפלגת רע"מ: "הביטול לבקשתנו מתוך כבוד לזכר השהידים שנפלו" • דובר ראש הממשלה: "מטעמי אבטחה" (חדשות, ארץ)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
ביטל הביקור. בנט (צילום: מארק ישראל סלם / פול, פלאש 90)

ראש הממשלה נפתלי בנט, שתכנן לקיים מחר (שישי) ביקור באום אל פאחם, במתחם חיסונים של כללית בעיר, דחה את הביקור שעות לפני שיועד להתחיל, בשל סמיכות התאריך ליום ציון מאורעות אוקטובר שהתרחשו ביום זה בשנת 2000.

מפלגת רע"מ פרסמה הודעה רשמית בעקבות ביטול הסיור ובו ציינה, בתרגום מערבית, כי "ביטול ביקור ראש הממשלה, נפתלי בנט, באום אל-פחם בא לבקשתנו, מתוך כבוד לזכר השהידים שנפלו במאורעות אל-קודס ואל-אקצא (אוקטובר 2000)".

הודעת רע"מ עוררה סערה במערכת הפוליטית, מה שגרם לדוברו של ראש הממשלה מתן סידי לציין: "אני מבהיר שדחיית הביקור במתחם החיסונים באום אל-פאחם נעשתה נוכח הצפי להפגנות, וכן מטעמי אבטחה. זו הסיבה, וזו בלבד".

בהמשך גם מנסור עבאס פרסם הודעה ובה טען כי האמירה שהביקור נועד לזכר כבוד השהידים הייתה הודעה מטעם רע"מ בלבד ואילו הוא מבהיר שסיבת הביקור הייתה רק כדי לקיים את החיסונים במגזר הערבי: "אני מבהיר שביקור רוה״מ שהיה מתוכנן מחר באום אלפחם ונדחה למועד אחר, היה במטרה לקדם את החיסונים בחברה הערבית. רוה״מ החליט לבטל את ביקורו לאחר שהתברר שמטרה זו לא תושג . כל ניסיון לקשור שיקול הדעת של רוה״מ לסיבות אחרות מופרך ושימוש לא ראוי בעיניי. ההודעה שהוציאה רע״מ אודות דחיית הביקור ביטאה את עמדתה בלבד".

עמית סגל, הפרשן הפוליטי של ערוץ 12, הצביע על המשמעות של הודעת רע"מ בקרב המגזר הערבי, ובכלל עבור בנט בציבור הימני. "המציאות קצת שונה", כתב סגל: "זה בוטל בגלל הפגנות שתוכננו שם לרגל המאורע (מחר 21 שנה). רע״מ מנסה כנראה לגזור קופון מוזר בדרכה בלי להבין את המשמעויות של הודעה כזו בימין על ראש הממשלה. אירוע רב נפגעים בקיצור".

אירועי אוקטובר 2000, שבגינם בוטל הביקור, פרצו בראשון לאוקטובר לפני 21 שנה, ונמשכו בשני גלים במהלך החודש. במהלך המהומות נהרגו 12 ערבים ישראלים, פלסטיני שלא היה אזרח ישראל, ויהודי ישראלי כתוצאה מיידוי אבנים. במהלך המהומות ביצעו ערביי ישראל הפגנות אלימות, ואלו התדרדרו לעימותים קשים עם כוחות המשטרה.

החשש שהוביל לביטול ביקורו של בנט הוא כי ביקורו יוביל לעימותים, בצל התאריך האמוציונלי למגזר הערבי. לביקור קדמה ביקורת נוקבת שהושמעה במגזר הערבי על העיתוי. כך לדוגמה, חבר הכנסת אחמד טיבי צייץ כשמתייחס לתאריך הביקור: "יום השנה להפגנות אוקטובר? שני הרוגים מאום אלפחם. אטימות אוריינטלית".

בליכוד הגיבו לביטול ביקורו של בנט: "אין נקודת שפל שבנט לא יחצה למען ההישרדות הפוליטית שלו שתלויה במנסור עבאס. לבטל ביקור בגלל ״זכר השהידים״ זו חרפה שתיזכר לדיראון עולם".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיב: "מי שאוהב את המדינה וקורא את הודעתו של תומך הטרור מנסור עבאס, לא יכול להישאר אדיש ולומר שבממשלה יושב איש שלום. ואי אפשר לעכל איך בראשה עומד ראש ממשלה שמרכין את ראשו בפני הטרור. בנט התקפל בפני הטרור ואם הוא כל כך חס על כבודם של השהידים, ראוי שיתמודד על ראשות הרש"פ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר