היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: עין יבנאל - מעיין נסתר בתוך מערה

לכבוד בין הזמנים שלאחר חג סוכות, אנו מפרסמים עוד מעיינות, נחלים ומסלולים מקסימים בארצנו הקדושה; והפעם - ביקור בעין יבנאל, מעין תת קרקעי מטריף בתוך מערה (תיירות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מעין עין יבנאל (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר)

פרק א': גולשי כיכר השבת; בקשתם, קבלתם! בבין הזמנים אב פרסמנו פה עשרות מעיינות, ומקומות בילוי לבני התורה שיצאו להינפש. כעת בבין הזמנים שלאחר חג סוכות, נפרסם על עוד מעיינות, נחלים ומסלולים מקסימים בארצנו הקדושה.

עין יבניאל הוא מעין תת קרקעי מטריף בתוך מערה ומלא מים עמוקים, מקום מדליק ויפהפה.

המסלול אינו מסומן ויש מעט עליה בהר. בחורף יש המון ירוק וצמחיה וקשה למצוא את הדרך למעין. הפתח קטן וצריך לזחול פנימה. מי שלא יודע מה הוא מחפש, והוא לא עקשן מספיק - סביר להניח שהוא לא ימצא, אולם בטוחני שגולשי מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' שעזים ברוחם ונפשם, שימצאו את המעיין, יטבלו בתוכו, וכך תתרבה הקדושה והטהרה בעם ישראל.

המלצה: תביאו פנסים, כיון שחשוך בפנים. כשתיכנסו פנימה תגלו בריכה עמוקה ויפה ומים צלולים. שרגא שמידלר בביקורו במקום, מצא סרטן קטן, ולטעמו גם חמוד...

המעיין הינו בור שאורכו 5 מטרים, רוחבו בין שלושה לארבעה מטרים, ועומקו שני מטרים. המים נעימים יחסית ולא קרים, אולם בתחתית הבור יש בוץ.

אם אתם רוצים להגיע לעין יבניאל, תצטרכו לחנות בבית עלמין של יבניאל, שם ליד קברו של מוהר"ש זי"ע. במקום ישנם שירותים ומים לשתות.

מומלץ להצטייד עם מפות מדויקות, או אפליקציות מסלולים למיניהם כגון עמוד ענן.

נקודה מרתקת על המושב יַבְנְאֵל שבסמיכות אלינו, נטען על ידי הרב פישמן מימון שהיא היא העיר יַבְנֶה המקורית אליה סנהדרין גלו כפי שנאמר 'מאושה ליבנה' ושוב 'מיבנה לאושה' (מסכת ראש השנה דף ל"א), ולא העיר יבנה במקומה בימינו במישור החוף. הרב מימון ציטט את הגאון יעב"ץ שהיה הראשון שדן על כך, ואת המשכיל הגליצייני ר' שלמה יהודה ליב הכהן רפפורט חתנו של 'קצות החושן'. (קובץ סיני י' עמ' 6).

לגבי טענה זו פניתי לד"ר חגי עמיצור – היסטוריון ואבי שביל הסנהדרין, שטען לכותב השורות שלאור המחקר המתקדם של ימינו בזיהוי נדודי הסנהדרין, נראה שאין כל אחיזה לטענתו של הרב פישמן מימון. אמנם מוסיף עמיצור ביבניאל ישנם עתיקות מזמן חז"ל, אבל מקום מושבם של הסנהדרין לא היה בה בשום שלב.

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשיות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

- מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
- תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
- קו ליער 1-800-350-550

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר