פתיחת מושב החורף

בנט ניסה לנאום, האופוזיציה הפריעה: "אתה השתגעת?!"

מושב החורף של הכנסת נפתח בסערה; הנשיא הרצוג ביקש בלי "לגיטימציה לבריונות" והאופוזיציה קטעה שוב ושוב את נאומו של בנט שחשף ידע על מבצע מיוחד של המוסד לאיתור רון ארד (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
"הבן אדם שקרן פתולוגי"; בנט בנאומו (צילום: ערוץ כנסת)

מושב החורף של הכנסת נפתח הערב (שני) בדיון סוער במליאה, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג. במהלך נאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט, בו הוא חשף מידע על מבצע של המוסד בנוגע לרון ארד, קטעו חברי האופוזיציה את נאומו ויו"ר הכנסת מיקי לוי מיהר להוציא את הח"כים הצועקים, בזה אחר זה.

תחילה, נאם יו"ר הכנסת מיקי לוי ואמר כי "המחלוקות העמוקות בין הגושים ושיח השנאה שליוו אותנו לאורך כל מערכות הבחירות ובמושב הכנסת הקודם קיימים בנינו גם היום. בחודשים האחרונים מאז נכנסתי לתפקידי עשיתי הכל כדי לגשר בין הצדדים".

יו"ר הכנס הוסיף וטען בנאומו כי "חשבתי שהרכב הוועדות שהציעה הקואליציה בתחילה לא היה מאוזן ופעלתי לשנותו. הקואליציה הלכה כברת דרך ארוכה. בסופה הוגדלו ועדות ונוספו חדשות, כדי להגדיל את כוחה של האופוזיציה, והסכמתי למנות עוד שני סגנים מהאופוזיציה ליושב ראש הכנסת ואפילו החזרנו את נציג האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. כפי שאמרתי בבג"צ נחה דעתי ואני חושב שההצעה שמונחת על השולחן כעת היא הצעה הוגנת ביותר.

"הגיעה העת להפסיק את ההחרמה הגורפת וחסרת התקדים של האופוזיציה. מעולם לא היה בכנסת מאורע כזה שגוש אופוזיציוני שלם מסרב להשתתף בעשייה הפרלמנטרית באופן גורף ומוחלט ומסרב לקחת חלק קריטי בדמוקרטיה הישראלית. במקביל, אני קורא לחבריי בקואליציה לקדם את הרכב הוועדות באופן המאוזן שהוצע".

ח"כ דוד אמסלם קטע את דבריו, ואמר: "אף קואליציה לא התנהגה כמוכם", גם ח"כ מירי רגב הפריעה לו בנאומו, ומיקי לוי ביקש מהם: "תנו כבוד לכנסת".

ח"כ שטרית מאישמה את בנט: "הרגת אותו" (צילום: ערוץ כנסת)

נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה בנאומו לח"כים ואמר: "המשכן הזה, על כל מנגנוניו, חייב למצוא את הדרך לשוב במהרה לשיח מכבד, הוגן ושוטף בין קואליציה ואופוזיציה, ובין אופוזיציה וקואליציה. גם בתוך סערת העימותים, אל תשכחו: ויכוחים ענייניים - כן, לגיטימציה לבריונות - לא. אני קורא לכם – לשוב ולבחור מחדש, בכל יום, לדבר. לבחור לנהל שיח מכבד ונאות, ענייני והוגן, גם אם תקיף.

"כנשיא המדינה, אעשה הכל כדי לחזק את יסודות הממלכתיות ולעצור את הכרסום המתמיד בחוסן הלאומי שלנו, שהופך לאיום אסטרטגי על עוצמתה ושלמותה של החברה הישראלית.

"אני קורא לכם – חברותיי וחברי חברי הכנסת, לשרטט קווים אדומים וברורים בשיח הציבורי. לנהל דיונים על מהותם של דברים. לעצור מופעי שיסוי, להיות מורי דרך, מקני ערך ומודל לחיקוי. המשימה הזו היא של כולנו. התיקון הזה הוא של כולנו. הוא יכול להיות, הוא חייב להיות".

הנשיא התייחס לגל האלימות בחברה הערבית ואמר: "מאז ראשית השנה, נרצחו כבר כמאה אזרחים ואזרחיות חפים מפשע באירועי אלימות בחברה הערבית. כמאה בנות ובני אדם. בנות ובני אדם כמוני. כמוכם. עולמות שלמים, שחרבו ברגע. הטיפול באלימות בחברה הערבית הוא אתגר לאומי חשוב ובוער ביותר, ואני בטוח שישנה פה הסכמה מקיר לקיר בנושא. אסור לנו להתרגל לרציחות ולחיסולים, וודאי לא להשלים עם מציאות יום יומית של טרור אזרחי משתק. זוהי שעת חירום, המחייבת את כולנו לפעול יחד בנחישות ולמגר את האלימות הזו.

"חברות וחברי הכנסת, האלימות איננה פוסחת, לצערנו, על אף קבוצה בתוכנו. היא עיוורת להבדלים בינינו. אירועים בהם אזרחים מרשים לעצמם לקחת את החוק לידיים ולפגוע בחפים מפשע מתגברים, מידבקים ומסוכנים, לכן, אין לנו דרך אחרת – אלא להתייצב מול האלימות יחד, בקול רם וברור. לעשות הכל כדי להבטיח את הבטחון האישי, הסדר החברתי ואת קיומו של שלטון חוק חסר פשרות ונטול פניות. אלה אינם רק מהיסודות המארגנים החשובים ביותר של מדינת ישראל, הם תנאי בסיס לקיומה של המדינה שלנו".

על תקיפת ח"כ מאיר פרוש, אמר הנשיא כי "לפני מספר שבועות נחצה קו אדום נוסף, עת חבר הבית הזה, חברי ח"כ מאיר פרוש, יצא לשאת את תפילת שחרית והותקף ברחוב ליד ביתו, אלמונים התנפלו עליו וניסו לגזור את זקנו. מראות שהדעת איננה סובלת. האלימות איננה פוסחת, לצערנו, על אף קבוצה בתוכנו. היא עיוורת להבדלים בינינו".

לאחר מכן עלה ראש הממשלה נפתלי בנט לנאום, וחלק מחברי הכנסת החרדיים יצאו מהמליאה. את נאומו הוא פתח בברכות "למשלחת לטוקיו", וח"כ קרעי תהה: "מה עם המשלחת לאבו מאזן?".

חברי הכנסת מהליכוד לא אפשרו לבנט לנאום ויו"ר הכנסת מיקי לוי מיהר להוציאם בזה אחר זה. "אני יוצאת, אני לא יכולה להמשיך לשמוע את השקרים האלה, הבן אדם שקרן פתולוגי", אמרה ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בעוד יוצאת מהמליאה, לא לפני שאמרה לבנט: "אתה הדבר הכי גרוע שקרה למדינה הזו, בזה לך".

ח"כ דוד אמסלם דרש מרה"מ: "תוריד את העיניים למטה", בעודו יוצא מהמליאה.

"הרגת אותו", האשימה ח"כ קטי שטרית את רה"מ בנט. לדבריה, הוא הרג את יורם וקנין, בן 50 מבית שמש, לאחר שרה"מ טען שהם "בולמים את הדלתא בלי יום אחד של סגר".

ח"כ קרעי אמר לבנט: "אתה השתגעת? העם שלנו הולך ומת". יו"ר הכנסת לוי הורה לו לצאת ואמר: "אתה לא תגיד לראש הממשלה 'אתה השתגעת'. צא החוצה". בתגובה, אמר קרעי: "רק ציטטתי את בנט".

בנט המשיך ואמר כי "אנחנו מטפלים באתגר מחירי הדיור, השנה ישבר שיא של כל הזמנים בשיווקי קרקעות לבניית יחידות דיור, ונבנה עוד יותר בשנים הבאות. נקדיש תשומת לב מיוחדת לרמת הגולן, עם יעד של הגדלה משמעותית של ההתיישבות ברמה. במשמרת שלנו – אתם העצמאיים, כבר לא אזרחים סוג ב'. הצמיחה בעליה, הגרעון מצטמצם, האבטלה יורדת".

בשלב זה חשף בנט על פעולה של המוסד בנוגע לרון ארד: "בחודש שעבר, יצאו נשות ואנשי המוסד, למבצע שתכליתו לאתר מידע חדש על גורלו ומקום הימצאו של רון ארד. זה היה מבצע מורכב, רחב מימדים. זה כל מה שאפשר לומר כרגע.

"עשינו עוד מאמץ בדרך להבנה מה עלה בגורלו של רון. אני רוצה להודות ללוחמי המוסד, בשמי - וגם בשם תמי ויובל ארד, על המסירות על המחויבות ועל אחוות הלוחמים, גם אחרי כל השנים. אני מבקש להודות מכאן גם לצה"ל ולשירות הבטחון הכללי, על שיתוף פעולה יוצא מן הכלל. פדיון שבויים הוא ערך יהודי שהפך לאחד מערכיה המקודשים ביותר של מדינת ישראל: 'עם אשר לא יחשה, שאת בניו לא יפקיר לזר'.

"זה מסוג הדברים שנראים משונים, אולי קצת מוגזמים, למי שמתבונן על מדינת ישראל מבחוץ, אבל זה מה שמגדיר ומייחד אותנו. נמשיך לפעול להשבת כל בנינו הביתה, מכל מקום בהם הם נמצאים".

על אי הטלת סגר, אמר בנט: "אנחנו פה כדי לשרת את מדינת ישראל, כל אחד בתחומו - לא להיפך. ומתוך התפיסה הזאת התמודדנו בחודשים האחרונים, כל יום, כל היום, עם הקורונה.

"גם כשהלחץ היה עצום, מכל עבר, כולל מאנשים שיושבים פה, לא איבדנו את המצפן שאומר – מדינת ישראל נשארת פתוחה. אי אפשר להמשיך לחיות מסגר לסגר. לחנוק את האזרחים ולכלוא אותם בבית – זה צעד שיוריד תחלואה אולי, אבל זה צעד עצל, פסיבי, עם השלכות נוראיות. זו דרך קלה ולא ראויה, בחרנו בדרך הקשה. ואני רוצה להגיד לכם פה – זה לא היה קל.

"אני שמח שעכשיו, אחרי שלושה מיליון וחצי מתחסנים בבוסטר וירידה משמעותית בחולים הקשים, כשמחלקות הקורנה בתל השומר, בוולפסון, באיכילוב - נסגרות אחת אחרי השנייה, כשמקומות העבודה פתוחים, ובתי הספר מתנהלים כרגיל, כשכולנו הולכים לקניון, למסעדה, להופעה - עכשיו מבינים את ההיגיון שהנחה אותנו, את מאות הפעולות, הגדולות והקטנות שנדרשות כדי לקיים חיים מלאים בזמן מגפה, את אומץ הלב הציבורי שנדרש לממשלה הזאת כדי לא ללכת אחרי האולפנים, הפוליטיקאים, והצייצנים – ולהילחם על מה שהאמנו בו – על ישראל פתוחה, על הבוסטרים, על התו הירוק, על מסה של בדיקות, על פתיחת מערכת החינוך, על הימנעות מהגבלות חסרות אבחנה, וכמובן – על זה שסגר הוא האופציה האחרונה, לא הראשונה, השנייה וגם לא השלישית.

"כל אדם שנפטר, כל מאושפז, הוא עולם ומלואו. זה אפילו כואב יותר כי יש איך להתגונן. המדינה מספקת לאזרחיה שכבת הגנה בדמות חיסונים ובוסטרים – כולנו צריכים לגלות אחריות – ופשוט לגשת להתחסן.

"אני רוצה להדגיש לכולם, שאני לא מכריז על סוף האירוע. הפעם, אין אווירת סוף קורס. הנגיף הזה חמקמק ועוד לא יצאנו מהדלתא. כל המערכות שהקמנו תשארנה – פתוחות ומתפקדות. שום דבר לא נסגר – לא מגן אבות ולא מערכת הניטור – הכל נשאר פעיל, מוכן לעת פקודה".

בנט פנה לחברי הקואליציה, ברקע המחלוקות בתקופה האחרונה, ואמר: "הממשלה יציבה, התקציב יעבור בע"ה. אנחנו מתכוונים להיות ארבע שנים, ובשביל זה אנחנו צריכים לרסן את ההתנהלות שלנו".

"אדוני יושב הראש, חברי הבית הזה, שאמורים לייצג את העם, יכולים, בכל רגע נתון, לבחור – את מי הם מייצגים: את האנשים הנפלאים, שפוגשים בכל פינה בארץ, אנשים שדואגים למשפחתם, שתורמים לקהילה שלהם, שאכפת להם מהמדינה. שרואים שמעבר להבדלים בינינו – אחים אנחנו.

"או להיות טוקבקיסטים בחליפה. לעודד מחלוקת ומדון, ולהעדיף את האינטרס הפוליטי המיידי, על פני עתיד המדינה. הכדור אצלכם. אני מקווה שעם החודשים והשנים, כשהתוצאות של הממשלה הזאת ידברו בעד עצמן – והן כבר מדברות, גם הרעש פה יירגע קצת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר