"חשוב לשומרי מצוות"

רופאים: יש להחריג את מיץ הענבים ממס השתייה המתוקה

החלת המס על שתייה מתוקה צפויה להיות מאושרת בקרוב, והפגיעה בשומרי המצוות עתידה להיות משמעותית, כאשר מיץ ענבים טבעי צפוי להיכלל • יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור ל'כיכר': "צריך להחריגו" (כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
מיץ ענבים לקידוש (צילום: שאטרסטוק)

תוכנית העלאת המיסוי במוצרי השתייה המתוקה צפויה לעבור בחתימתו העצמאית של יושב ראש ישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן. התוכנית צפויה להעלות לנו את מחיר השתייה המתוקה, ובין המשקאות הכלולים בה נכון לימים אלו נמצא גם מיץ הענבים הטבעי, על אף שהוא מ-100% ענבים. הסיבה היא מכיוון שבמשרד האוצר החליטו על מיסוי שתייה מתוקה גם על מיץ פרי טבעי ללא תוספת סוכר, לאחר שבמחקרים רבים הוכח שגם הוא מזיק לבריאות.

יועצת משרד הבריאות לחברה החרדית, הדיאטנית רוחמה פרנקל, פעלה בשבועות האחרונים כדי להוביל להוצאת מיץ הענבים הטבעי, ללא תוספת סוכר, מתוכנית המיסוי, בשל הפגיעה הכלכלית והבריאותית על ציבור שומרי המצוות בישראל. איגוד רופאי בריאות הציבור שבחן את הנימוקים הבריאותיים שפרנקל הציגה להם, קיים דיון בנושא והביע את עמדתו ותמיכתו בהחרגת מיץ הענבים הטבעי מהמיסוי על השתייה מתוקה.

הפרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הסביר ל'כיכר השבת' מדוע הוא והאיגוד בראשותו תומכים בהוצאת מיץ הענבים הטבעי מהתוכנית: "מיסוי שתייה מתוקה הוא צעד חשוב לקידום הבריאות, צעד שגם מגובה מחקרית. המס חייב להיות מלווה בצעדים משלימים של צביעה לטובת קידום בריאות וגם בחינת משמעויות חברתיות והתאמה. לאור זאת חשוב שמיץ ענבים טבעי ללא סוכר אשר משמש לקידוש עבור ילדים יוחרג, כל זאת בזהירות ללא יצירת חריגות אחרות שמנסים גורמים מסחריים לקדם".

הפרופ' נדב דוידוביץ' באולפן כיכר (צילום: מולי הרשקוביץ)

בשיחה עם 'כיכר השבת' כיוונה יועצת משרד הבריאות פרנקל את דבריה אל המפלגות החרדיות: "אני מעריכה שאם הנציגים החרדים ידגישו את הטיעון הבריאותי קיים סיכוי גבוה שהמהלך להחרגת מיץ הענבים יצליח, בעיקר בשל עמדת ותמיכת איגוד רופאי בריאות הציבור", אמרה פרנקל.

"התייקרות מיץ הענבים עלולה להוות תמריץ חיובי להמרת מיץ הענבים בשתיית יין לקידוש. התוצאה היא שצעד כזה יגרום לחשיפה מוקדמת וקבועה לאלכוהול של ילדים החל מהגיל הרך, שכבר הוכחה במחקרים רבים כמגבירה סיכון בריאותי. בנוסף, יש אנשים שמסיבות בריאותיות לא יכולים לשתות יין לקידוש, והחלת המיסוי גם על מיץ ענבים יטיל עליהם הוצאה כספית גבוהה לא מידתית".

פרנקל מדגישה: "המהלך למיסוי שתייה מתוקה הינו מהלך נכון, שהוכח כיעיל להפחתת הצריכה של שתייה מתוקה - אבל החלתו גם על מיץ ענבים טבעי לקידוש שומט את ההצדקה הבריאותית ומחייב את החרגתו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר