80 שנה לטבח

הנשיא בהנצחת באבי יאר: "תיקון עוול"

הנשיא יצחק הרצוג נאם הערב באוקראינה, בטקס לציון 80 שנה לטבח באבי יאר, בו נחנך מרכז ההנצחה העולמי לזוועות שהתרחשו: "חיוני לאנושות כולה, נגד הרוע והאכזריות" (זיכרון)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הנשיא הרצוג בנאומו (צילום: חיים צח, לע"מ)

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא הערב (רביעי) דברים בטקס בינלאומי לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר, במהלכו נחנך ה'מרכז להנצחת השואה באבי יאר' שבקייב, בו השתתפו גם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי ונשיא גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר.

המרכז מוקם בימים אלו על מנת להנציח את סיפורם של 2.5 מיליון יהודי מזרח אירופה, מתוכם 1.5 מיליון מאוקראינה לבדה, אשר נרצחו ונקברו בקברי אחים סמוך לבתיהם.

הנשיא מול אחת האנדרטות (צילום: חיים צח, לע"מ)

בשנה האחרונה הוקמו בבאבי יאר מספר אנדרטות זיכרון כחלק מהקמת מרחב מוזיאוני חדשני ורחב היקף על כל שטח באבי יאר. את הקמת המרכז מלווים אישי ציבור ומנהיגים מרחבי העולם ובראשם נתן שרנסקי, המשמש כיו"ר מועצת המנהלים של המרכז.

הנשיא הרצוג אמר בנאומו: "לא היה רצח מחריד וקר יותר, שמייצג את 'השואה בכדורים' בצורה רצחנית יותר - מהטבח בבאבי יאר. ולא ניתן לחמוק מהמחשבה הנוראה, שהשמש זרחה על הגיא. הציפורים צייצו. היער שָקָט והשוחט – שָחָט. במשך שתי יממות קצרו מכונות הירייה של יחידות החיסול של הנאצים ואיתם, לצערנו גם, משתפי פעולה מקומיים עשרות אלפים מיהודי קייב והאזור. משפחות שלמות נמחקו".

"הקמת מרכז הנצחת נרצחי השואה בבאבי יאר, שמספר את סיפורם של שניים וחצי מיליון יהודי מזרח אירופה, ובתוכם מיליון וחצי יהודי אוקראינה, שנרצחו ונקברו בקברי אחים היא מעשה חשוב ופרק חשוב בהיסטוריה המשותפת של אוקראינה ושל ישראל, של אוקראינה ושל העם היהודי. היא תיקון עוול היסטורי של שנים ארוכות של הכחשה והשכחה, והפקת לקח ולימוד לדורות הבאים", הוסיף הרצוג.

הנשיא הרצוג עם נשיא אוקראינה (צילום: חיים צח, לע"מ)

הנשיא התייחס גם לאירועים אנטישמיים גם בזמננו: "בל נטעה - גם בימים אלה, הכחשת שואה עדיין קיימת. האנטישמיות עדיין קיימת. רק ביממה האחרונה שמענו כולנו על עוד גילוי אנטישמיות מכוער במחנה ההשמדה אושוויץ, בדמותן של כתובות גרפיטי אנטישמיות שמבזות את זכר הנספים במחנה המוות הנורא. עלינו, על כל מנהיגי המדינות, לגנות בתוקף כל בדל וקצה של תופעה כזו, ולהילחם בה בכל כוחנו.

"ההנצחה והזיכרון חיוניים לאנושות כולה, נגד הרוע האכזריות והאדישות. כדי שלא נשכח איזו שואה יכול לעשות האדם לאדם, במעשה, ובשתיקה. ועד אנָה עלולות להגיע השנאה, הבוּרוּת, האנטישמיות והגזענות. עלינו להבטיח לאנושות כולה, דווקא מכאן, מהמקום הארור הזה - במקום שבו העולם ראה ידע ושתק - שלעולם לעולם לא יהיה עוד באבי יאר".

עמוד הזיכרון (צילום: חיים צח, לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר