היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: נחל עכברה והמעיינות

ביקור בנַחַל עַכְּבָּרָה, בו נצעד שמונה קילומטר. המסלול מתחיל מתוך צפת ומסתיים בצומת קדרים. ובו, מעיינות, קברי צדיקים, ואם יתמזל מזלכם, תוכלו למצוא את... כלי המקדש! (תיירות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הסרט המקוצר על נחל עכברה (צילום: באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר: )

פרק ז': היום נצא אל נַחַל עַכְּבָּרָה, בו נצעד שמונה קילומטר.

טיול לבין הזמנים >>>

המסלול מתחיל מתוך צפת ומסתיים בצומת קדרים. בנחל יש מעיינות, קברי צדיקים, ואם יתמזל מזלכם, תוכלו למצוא את... כלי המקדש!

אחד מהמעיינות בנחל הוא 'עין חוטרה' שלידו יש שוקת לבקר, ובריכה בעומק שני מטרים. הבריכה גדולה ויפה ומימיה נקיים. המסלול בחלקו עובר בלב עכברה בתוך הכפר המוסלמי בו יש עתיקות מזמן חז"ל.

סלע כחול מסיט את תשומת ליבנו, שאכן מתגלה כקבר תנא קדוש. חדרון קטן לידו עברנו מזוהה כקברו של האמורא רבי ינאי שמוזכר בתלמוד הבבלי 176 פעמים ובתלמוד הירושלמי 254 פעמים. על שמו קרוי נחל רבי ינאי הסמוך אלינו.

בגמרא כתוב שרבי ינאי חי פה, והיה עשיר גדול וכל האדמות באזור היו שייכות לו. הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי ממקימי 'אגודת ישראל' בספרו 'דורות הראשונים' טוען שתלמידי ישיבתו של רבי ינאי לא רק למדו עמו תורה, אלא גם עבדו עם רבם בקרקעות שהיו בבעלותו. כך מסתבר שבאותם זמנים היו שהקפידו על הוראת חז"ל: "וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה, סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן".

הסרט הארוך על נחל עכברה (צילום: באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר: )

נסיים עם מדרש גנוז שהתגלה על ידי המקובל רבי נפתלי בכרך, שמצא בגניזה צפתית את 'מסכת כלים' בה הובא המיקום המדויק על גניזתם של אוצרות בית המקדש.

מסכת כלים נדפסה בספרו של המקובל רבי נפתלי בכרך 'עמק המלך' (אמסטרדם ת"ח 1648). במשניות ישנו תיאור מבהיל על גניזת אוצרות בית המקדש ממש פה מתחתינו בנחל עכברה. אינדיאנה ג'ונס המפורסם טעה בחיפושיו, לאחר שלא למד את ספרו הקבלי 'עמק המלך' בו פורסם לראשונה מיקום כלי המקדש בנחל עכברה.

נביא מעט ציטוטים ממסכת כלים:

"ואלו הן משקלי הכסף הגנוזים בעין-כחל על ידי ברוך וצדקיה: ככרי כסף - מאה עשרים רבוא, ושל כסף טוב - מאה שישים רבוא... כרובים שאין להם משקל... מחבת זהב טוב - שלשת אלפים, ושלחנות של זהב טוב מתחת העץ החיים העומד בגן הקודש - שבעים, שהיו עליהם לחם הפנים - אין ערך לדמיהן, שקמים של זהב שכל מיני מעדנים תלויים בהם והן של זהב מזוקק שזקק דוד המלך עליו השלום, כל אלו גנזם צדקיה".

גם חכמי ירושלים העידו על אוצרות בית המקדש בנחל עכברה, וכך כותב רבי חיים הורביץ בספר 'חיבת ירושלים':

"עין כחל לדרום צפת, סמוך לעכברא, בדרך שהולכים מצפת לטבריה יש בקעה גדולה ועמוקה מאד... ואומרים שבזה הר נגנזו כלי המקדש, והלא המה בכתובים במסכת כלים של בית המקדש".

במקרה שגולשנו היקרים ימצאו בביקורם במקום את כלי המקדש, לא לשכוח להעביר 10 אחוז מההכנסות למדור 'היסטוריה ואקטואליה', שממש במקרה כותב השורות כהן, כך שהכלים יגיעו לידיים הנכונות...

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשיות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

- מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
- תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
- קו ליער 1-800-350-550

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר