רגעי הדרמה במירון • השחזור

תלמיד הישיבה פרץ בבכי ותיאר: "ניסיתי להחזיק את עצמי"

עדויות דרמטיות הושמעו היום בפני וועדת החקירה לאסון מירון בידי שני תלמידי ישיבה ששהו במעבר המוות ברגעי האסון • "ביקשתי ממישהו שימשוך אותי והוא אמר לי, 'אני לא יכול'" (אקטואליה, בארץ)

שלמה מן | כיכר השבת |
פרידמן בעדותו, היום (צילום: וועדת החקירה הממלכתית)

מול חברי הוועדה הממלכתית לאסון במירון התייצב היום מיכאל שמעון פרידמן, בחור ישיבה, ששהה במסדרון המוות בעת התרחשות האסון, ושחזר את הרגעים המצמיתים. "פתאום אתה לא יכול לצאת, כי כולם דוחפים אותך", המחיש לשופטים.

פרידמן סיפר: "הרגשתי שאני באוויר מרוב דחיפות, התחלתי וללכת, עדיין בתוך הרחבה, והיה לחץ מטורף. רציתי להיתפס במעקה, הרגשתי שאני לא יכול לזוז ימינה ושמאלה. היה לי בקבוק מים, הזזתי אותו כדי לנסות להחזיק את עצמי".

בשלב הזה פרץ בחור הישיבה בבכי ועצר את שטף דבריו. מים הוצעו לו. בהמשך תיאר: "היה שם גשר כלפי מעלה, ניסיתי להיתפס ולעלות ולא הצלחתי, נגררתי ונגררתי כמעט עד סוף הגשר. הייתי על הגדר ונמחצה לי הרגל. נורא. היה בן אדם מתחתיי שצעק וצרח ומה שאני הרגשתי הייתה שם גדר שהייתה חשופה ונכנס לי קצת לרגל והבנתי שגם לו זה נכנס ברגל".

הוא הוסיף ותיאר: "כולם צעקו וצרחו והיה קטע שהיה אפשר לצאת - חומה גבוהה שאנשים פתחו שם את הדבר הלבן הזה ומישהו הצליח לצאת וביקשתי ממנו שימשוך אותי והוא אמר לי אני לא יכול אני לא יכול".

לשאלת השופטים, "איך יצאת בסוף?" השיב פרידמן: "אחרי כמה דקות אנשים הגיעו והתחילו למשוך אנשים. הרגשתי שמישהו ניסה לעלות מעליי והשאיר לי טיפה מרווח, ביקשתי ממנו למשוך אותי ואמרתי לו שעשיו זה הזמן, והוא משך אותי.

"עליתי למעלה - לאיפה שהיה את מד"א. האיש שם בדק אותי ואמר לי שכדאי לי להתפנות, ובגלל שלא הרגשתי בכלל את הרגל חיכיתי שיתפנה טיפה המקום, והלכתי אחרי כולם עד שהגעתי למעלה. לאנשים לא היה זמן בשבילי עד ששמו אותי באמבולנס. בהמשך הורידו אותי, ושמו אותי באמבולנס אחר ופינו אותי לנהריה הייתי שם לילה שלם, לבד".

מוקדם יותר היום העיד לפני חברי הוועדה אליהו הומינר, בחור ישיבה שניצל גם הוא מהאסון. הומינר תיאר כי בעת ההדלקה שם לב עם חברים שצפוף ולכן החליט לצאת. "בדרך במעבר הרגשנו ממש לחץ וצפיפות", תיאר לשופטים. גם הוא תיאר את התחושה כאילו הרגליים "היו באוויר".

על רגעי האסון, סיפר: "ראינו בצד אנשים מתחילים ליפול, לידיי אנשים נפלו, לא היה לי סיכוי, נפלתי עליהם, אחרים נשכבו עליי. היו כאלה שניסו לחלץ אותי אך לא הצליחו. מרגע לרגע הלחץ גבר. הקאתי, אנשים צעקו 'שמע ישראל'. עד שחולצתי בידי אחד מאנשי צוות ההצלה".

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

עד כה העידו בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

ביום חמישי לפני כשבוע וחצי העיד עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר. ביום שלישי שעבר העיד נציג תולדות אהרן הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם החסידות במירון - עדות שכזכור עוררה הד רב בשל ההצהרות הדרמטיות שהשמיע במהלכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר