סיפורה של הפוליטיקה הישראלית

תם עידן נתניהו? עמית סגל בריאיון מרתק

תולדות הפוליטיקה הישראלית; הקמת ממשלת השינוי; רה"מ עם שישה מנדטים והפרת ההבטחות; התנהלות החרדים; צביעות התקשורת והאם תם עידן נתניהו? • עמית סגל בריאיון לישי כהן (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מולי הרשקוביץ. מפיק איציק אוחנה)

הוא נחשב לעיתונאי המשפיע בישראל, פרשן 'חדשות 12' ובעל טור ב'ידיעות אחרונות'. לאחרונה, הוא הוציא ספר חדש, "סיפורה של הפוליטיקה הישראלית" והפך למכונת שיווק אדירה; עמית סגל הוא האורח שלנו הערב ב'אחד על אחד'. צפו בריאיון המלא.

קטעים מהריאיון

מסקרן אותי לדעת מה יותר קשה בלכתוב ספר כמו שלך. האם עצם הכתיבה, או כל מה שמסביב, הראיונות ועשרות אלפי החתימות?

"אני חושב שעצם הכתיבה לא לקחה הרבה זמן, משום שבסוף זה לשבת מול מחשב ופעם אתה כותב טור, ופעם משהו אחר, ולכן זאת מלאכה שאני מכיר אותה. המסביב לקח הרבה יותר זמן, בעיקר כל הלא נודע של שיווק וחתימות, עולם שלא ממש הכרתי".

מעניין שהספר, בחלקו לפחות עוסק בפוליטיקה של העבר, לא בפוליטיקה של השנים האחרונות

"אני טוען שאין באמת דבר כזה פוליטיקה של העבר, זאת אומרת שנכון שהיום אין את הדמויות של פעם, אבל הדינמיקה היא אותה דינמיקה, משום שגם ביום הראשון של הכנסת היו מריבות בין חרדים לחילונים, וגם בעשור השני היו משברים קואליציוניים, ובעצם הפוליטיקה היום לא נולדה פתאום משום מקום".

עמית סגל בריאיון לישי כהן

נתניהו לדעתם הוא איש העבר או שיש לו סיכוי לחזור?

"בתי הקברות המקצועיים מלאים בהרבה מאד אנשים שהספידו את נתניהו, וכפי שאני כותב בספר גם חתול עם 9 נשמות בסוף מגיעה המשאית העשירית, והשאלה הגדולה היא האם הממשלה הנוכחית היא המשאית העשירית.

"נתניהו שבר כל שיא בכל הנוגע לכהונה של ראש ממשלה בישראל ובכלל בעולם, והיכולת שלו הייתה להמציא את עצמו פעמיים שלוש, ואני באמת לא יודע אם הוא יכול להמציא את עצמו מחדש, אבל כבר היו רגעי שפל אצל נתניהו, למשל בשנת 2006, ומצד שני הוא לא היה אז בן 72, וגם ללא כתבי אישום שזה אירוע היסטורי".

אנחנו רואים שחצי מהעם תומך בנתניהו, האם זה סוג של ישראל הראשונה מול ישראל השנייה?

"קודם כל כן. אני מסכים עם התזה, אבל לא ממש עם ההגדרה של ישראל הראשונה והשנייה, משום שגם לנתניהו יש תומכים שמוגדרים עשירים ובעלי ממון, אבל בהחלט שהוא התלבש על אותו פלח של האוכלוסייה שחושב שמדינת ישראל היא קודם כל יהודית ואח"כ דמוקרטית".

איך אתה מסביר את העובדה שנפתלי בנט, למרות היותו ראש ממשלה לא מצליח להתרומם בסקרים?

"אני חושב שבסוף בנט עומד בראשות ממשלה שהחלק הארי שבה הם אנשי שמאל וערבים, ולכן הוא מתקשה בסופו של דבר להביא אליו קהל יעד של מצביעי ימין, למעט בודדים ממש".

בהמשך לסקר שפורסם על אדלשטיין מול נתניהו, האם אתה רואה מישהו שיצליח היכנס לנעליים של נתניהו ביום שאחרי?

"לא, אבל אני חושב שיכול להגיע מישהו ולתפור לעצמו נעליים אחרות. הליכוד הצליח במשהו שמפלגת העבודה נכשלה, וזה לשמור על מקומו של המנהיג, והשאלה היא כמה מנדטים אתה באמת צריך כדי להיות מנהיג הגוש. בסוף יכולת התמרון אצל מנהיגים כמו אדלשטיין, כץ וברקת יכולים להיות משמעותיים יותר".

נפתלי בנט הוא ראש ממשלה בפועל?

"הוא ראש ממשלה לייט מאד שמקוצץ סמכויות בצורה דרמטית. לצאת מחר בבוקר למלחמה הוא יכול, להילחם בקורונה הוא יכול, אבל בנושאים הכלכליים יש לו אפס השפעה, ולכן היו אנשים שהציעו להם את תפקיד מנכ"ל משרד האוצר והם סירבו, ובנוסף ראש הממשלה הנוכחי לא יכול להוריד הנחיות לשרים, אלא רק לשכנע אותם, ושלאלתך, 60% ראש ממשלה".

עמית סגל באולפן 'כיכר השבת'

אתה מבין את התחושה החרדית שאומרת שכשהחרדים דרשו תקציבים הפכו אותם לסחטנים ולשודדי הקופה הציבורית, אבל פתאום כשרע"מ דרשה וקיבלה 53 מיליארד ש"ח, התקשורת מקבל את זה בצורה שקטה לגמרי?

"אתה רומז שהתקשורת צבועה? קודם כל אני חושב שעבאס יראה בסוף רק כמה מיליארדים בודדים, היתר אלו כספים שהיו עוברים בכל מקרה ושמי שהעביר אותם עד היום זה בכלל נתניהו, אבל הבעיה שלי עם כניסת רע"מ לממשלה היא בעיקר העובדה שאין הדדיות. אין דרישה מצדם ללכת לקראת המדינה בנושאים מסוימים, ואף אחד לא ביקש מהם להלביש מדים ולהתגייס".

אתה מבין את ההיצמדות של הסיעות החרדיות לנתניהו?

"אין להם למעשה ברירה. הקהל החרדי הוא זה שמאד קובע היום, תוסיף לכך את האתרים החרדים, הנייעס, וכל מה שנלווה, ולא באמת הייתה לדרעי וליצמן אלטרנטיבה נוספת".

מה דעתך על היחס של התקשורת לממשלה הנוכחית ביחס לממשלות קודמות?

"אמר לי אתמול שר בממשלה שישב בעבר בממשלות אחרות שהוא לא זוכר התייחסות כל כך רכה מצד התקשורת. אין ספק שחלק גדול מהעיתונאים שעד היום דיברו נגד הממשלה, פתאום שותקים, אבל מצד שני אני לא חושב שהממשלה הזאת היא קטסטרופה, סוף הציונות ושמד.

ספרו החדש של עמית סגל

"יחד עם זאת צריך לזכור שגם התקשורת השתנתה, ויש לימין היום הרבה יותר אנשים מטעמו שכותבים ונמצאים במקומות מפתח, וזה כולל כמובן את גל"צ שם הרצועה של ברדוגו משפיעה הרבה יותר מאשר רזי ברקאי או רינו צרור".

מה באמת דעתך על גל"צ וברדוגו?

"אני לא אדבר על גל"צ - מקום שאני מאד מעריך, אבל אני חושב שהשיח בנושא הזה הוא צבוע, משום שגל"צ לא הפכה לפוליטית עם הגעתו של ברדוגו, אלא הרבה קודם בזמן שאנשי התחנה היו שייכים לצד השמאלי של המפה".

את ספרו של עמית סגל אפשר להזמין כאן או בחנויות דני ספרים בירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר