"על שולחן הניתוחים"

האם יש הבדל בין שפירא לברונכר? • ביקורת

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת על הלהיט החדש של מרדכי שפירא "אבא", האם אווירת הפופ שלו שונה בהרבה מהלהיט המושמץ של שרולי ברונכר? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שלמה חיים ריבקין)

אין ספק שמרדכי שפירא הוא זמר הפופ המצליח ביותר במוזיקה היהודית, השירים השלו הופכים ללהיטים אחד אחר השני והוא תמיד מספק חוויית פופ משולבת קליפים מלאי אנרגיה וכיפים לצפיה. הסינגל קליפ החדש שלו "אבא" שיצא השבוע יושב בול על משבצת הלהיט. הוא משלב מילים בעברית, אנגלית וריקודים סוערים באדיבות שפירא והילדים המתוקים שלו שחוגגים על הסט ועושים בהחלט כיף לצופה.

הטקסט של מירי ישראלי אמנם פשטני למדי ובעל משלב לשוני לא גבוה במיוחד (ואני די עדין...), אך עדיין סביר בהחלט לעומת שירים אחרים ששמענו בשנים האחרונות. זהו טבעו של הפופ - שטחי רדוד וכיפי. השיר הקצרצר בן השלוש דקות וחצי, מזכיר לכל חובבי המוזיקה החסידית את להיט הענק של אברהם פריד "Don't hide from me", מבחינת המסר הטקסטואלי כמובן.

שפירא שוב מראה בשיר את יכולות ההלחנה המשובחות שלו, הוא יודע ליצור להיטי פופ קליטים וסוחפים, שפשוט מתאימים במיוחד להשמעה ברדיו, כמו גם את יכולות השירה הגבוהות שלו שהופכות את השיר ללהיט אמיתי. שפירא שמבין את הפוטנציאל של השיר כבר הציב למכירה באתר שלו גם את הפלייבק המלא של השיר כשבקרוב סביר למדי השיר ישמש לבתי ספר רבים כבסיס להמנונים וכו.

על ההפקה המוזיקלית הכיפית אחראי המעבד המוכשר דניאל קפלר, שמשלב בצורה טובה את המקצב האלקטרוני עם נגיעות האקורדיון והסקספון וקולות הפלצט של שפירא בפזמון.

בקליפ מפגין שפירא כרגיל גם את יכולות הריקוד שלו כשאליו מצטרפים חבורת רקדנים תחת שרביטו של הכוריאוגרף הרומני, רזבן סטויאן. אל מול הטענות שעלו לאחרונה בקליפ של שרולי ברונכר "בוא נאהב" על צורת הריקודים והתנועות, קשה יהיה שלא להטיח את אותה הביקורת גם בקליפ של שפירא. כדי שלא יהיה ספק, הרקדנים בשיר אינם מקפידים על הנחת תפילין של רבנו תם או הפרדה של שש שעות בין חזיר לכוס קפה, דבר שאינו מפריע כעת כלל לכל אלו שקפצו וביקרו בחריפות את ברונכר. ברור שהמראה החרדי יותר של שפירא, שגם מבצע חלק מהקליפ כשהוא חנוט בחליפה ועניבה וגם הציציות והכיפות שלובשים הרקדנים מסייעים למראה ה"חרדי" של הקליפ שהפיק שלמה חיים ריבקין.

לסיכום, להיט הפופ של שפירא שזכה תוך יום בכ-50 אלף צפיות, עומד בציפיות שלנו משפירא שמבהיר שוב למה הוא בראש רשימת זמרי הפופ היהודי של ימינו.

ולאווירה אחרת לגמרי... הזמר והיוצר שמואל פרדניק הוציא השבוע סינגל חדש "עד לב השמים", אותו כרגיל כתב והלחין בעצמו כשהוא אחראי גם להפקה המוזיקלית ולעיבודים.

השיר שנפתח בקולות הקמנצ'ה השמימית של נועם שפייר, הוא שיר מרגש בו מספר פרדניק על התפילות שלו כילד. וכמו שמתאר פרדניק עצמו כמתפלל ב"אהבה ותמימות" כך גם הוא שר. שירתו המלטפת של פרדניק מלאת אהבה ותמימות והוא אחד הזמרים והיוצרים המרגשים ביותר של השנים האחרונות.

פרדניק שבשנה האחרונה כתב כמה עיבודים לזמרים אחרים וללהקת 'החברים משער יפו', משייף כל העת את יכולותיו ההפקתיות ואני ממליץ לכל חובב מוזיקה איכותית באשר הוא להאזין לשיר ולעקוב אחרי היוצר המוכשר הזה.

הזמר והיוצר 'עקיבא' תורג'מן השיק ביום חמישי בתיאטרון ירושלים את אלבומו השני "אל תעזבי ידיים" מול אולם מלא לחלוטין וקהל שפשוט שר את כל שירי האלבום בעל פה, חלקם יצאו ממש לאחרונה.

בתור מי שעוקב אחרי עקיבא כבר מההופעות הראשונות יחסית וזוכר אותו לפני כחמש שנים במופע בירושלים עוד בטרם האלבום הראשון היה זה תענוג של ממש לראות את ההתפתחות האדירה שלו כזמר וכיוצר ואת הביטחון הבימתי שרכש בשנה האחרונה. ניכר היה שהוא מתרגש מה שלא גרע כלל מההופעה ואף נתן לה גוון אישי ונוכח יותר.

הווקאליות של עקיבא היא פשוט מופלאה ובמופע הוא גם העניק לנו כמה רגעים ייחודיים מבית אביו בסלסולים מזרחיים קסומים ומרגשים. אין ספק שעקיבא ביצע בשנתיים האחרונות את ה"עלייה לליגת העל" של המוזיקה היהודית והוא מבסס את עצמו בצורה טובה כזמר ויוצר ששווה לשמוע אותו באלבומים ובהופעות.

מעט הפריעה לי ההתעלמות המלאה מהאלבום הראשון שלו, כשעקיבא ביצע במופע רק את שירי האלבום החדש מבלי לבצע ולו שיר אחד מאלבומו "עולמות". אבל זהו לעתים טבעו של מופע השקה לאלבום חדש.

להערות והארות והסברים מדוע אני לא מבין כלום במוזיקה ניתן לפנות למייל: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר