רפורמת הכשרות

ברגע האמת מתן כהנא נותר לבד // ישי כהן

השר לשירותי דת ספג הערב מכה קשה בדרך להעברת רפורמת הכשרות • מתן כהנא חשב להגיע לרגע האמת עם תמיכה, אפילו שקטה, של הגר"ד לאו, אך נותר לבדו, לצד איווט ליברמן (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
מתן כהנא (צילום אוליבייה פיטוסי/FLASH90)

בחודשים האחרונים, ככל שרפורמת הכשרות התקדמה, השר לשירותי דת, מתן כהנא, עשה הכל כדי לזכות לשיתוף פעולה מצד הרבנות הראשית. אך לשווא. מספר פגישות שקיים השר עם הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו הוצגו לעיני הציבור כסוג של שיתוף פעולה והידברות על תוכן החוק.

גורמים שונים, בעלי אינטרס ברפורמה, ביקשו להציג את הפגישות של השר והרב הראשי כסוג של ניצחון על החרם החרדי. הנה, הרב הראשי האשכנזי משתף פעולה. לשכת כהנא הציגו תמונה מפגישתו המשותפת עם הגר"ד לאו והגר"ש עמאר. "הנה, יש לי רבנים ראשיים משלי", התרסה מול הקו התקיף של הגר"י יוסף.

מאידך, בלשכת הגר"ד לאו הבהירו שוב ושוב כי הוא מתנגד בתוקף לרפורמה וכי נעשה ניסיון "להציל מן הדוב", להציל מה שאפשר ברפורמה הגרועה.

אך ככל שחלפו הימים, גם בלשכת הרב הראשי הבינו כי לא ניתן לשנות בגוף הרפורמה. אחרים ברבנות האשימו קבוצת "רבנים" ליברלית כי היא זו העומדת מאחורי המתווה ולכן יהיה קשה לשנות באמת. אך בימים האחרונים כולם הגיעו לכלל מסקנה: מאחורי רפורמת הכשרות עומדים בעיקר אנשי 'ישראל ביתנו', כאלו שלא חשודים ברצון לשמור על איכות הכשרות בארץ ישראל.

ברבנות הראשית הבינו שמהלכיו של הראשון לציון צדקו. הרב היה הראשון לזהות כי אין עם מי לדבר, וסירב בתוקף לפגוש את מתן כהנא. בערב חג סוכות האחרון כהנא שיגר מכתב לגר"י יוסף שברצונו לבקר אצלו ביקור חג. הרב הורה לאנשי לשכתו שלא להשיב לשר כלל, לאחר שביזה ברבים את נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, וטען שחלילה יש לו נגיעות בנושא הכשרות.

מספיק היה לראות בימים האחרונים את ההתבטאויות וההתנהלות של ח"כ יוליה מלינובסקי, חברת סיעתו של ליברמן שבוועדה שבראשותה אישרו את רפורמת הכשרות. התבטאויות שהסגירו את רצונה האמיתי: לפגוע במוסד הרבנות. "אכנס באמ אמא של הרבנות", אמרה. מתנצל בפני הקוראים.

השר מתן כהנא יגיע בימים הקרובים לרגע האמת. הרגע בו רפורמת הכשרות תאושר באופן סופי במסגרת חוק ההסדרים. בתחילה הוא חשב שהוא יגיע לשעה קריטית זאת עם תמיכה של רבנים בכירים ובראשם הרב הראשי הגר"ד לאו. אך ברגע האמת כהנא נשאר לבדו. הוא ואיווט ליברמן. אף רב בכיר לא תומך במתווה שלו. אף מנהיג רוחני לא מסכים לקחת חסות על הרפורמה שתפגע באיכות הכשרות במדינת ישראל.

מאוחדים במאבק. הגר"י יוסף והגר"ד לאו (צילום: מרים אלסטר / Flash90)

כהנא אומנם חשב שיזכה לתמיכה, אפילו שקטה, של הגר"ד לאו, אבל הערב הוא חטף מכה קשה בדמות מכתב משותף של שני הרבנים הראשיים. מכתב חריף וחסר תקדים, בו שני הרבנים יחדיו מגדירים את הרפורמה שלו כ"עקירת היהדות במדינת ישראל". הרבנים פסקו: ,אסור ליישם חוק נגד התורה". לא פחות.

במשך חודשים הוביל הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, את המאבק העיקש וחסר הפשרות נגד רפורמת הכשרות. כהנא השמיע דברי בלע, שאין המקום לחזור עליהם, בכדי להטיל ספק במאבקו של הראשון לציון. אבל הערב עם ישראל כולו הבין שלא מדובר במאבק אישי של הגר"י יוסף אלא במאבק על זהותה של מדינת ישראל.

כאשר הראשון לציון התבטא בשיעורו השבועי ב"יזדים" שהוא מוכן להידבר בעניין הרפורמה בכשרות בתנאי שכהנא יוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים, מתן כהנא הזדרז להגיב "אפס אחוז". כך מגיבים כשלא רוצים לנהל משא ומתן. שלא נדבר על סגנון השיח בין פוליטיקאי למנהיג רוחני.

וקשה שלא להתייחס לסיום גם לטענות כי מדובר ברפורמה שתוביל להורדת מחיר הכשרות. גם בנושא הזה כהנא ספג מכה. הרב חיים נבון, רב ציוני דתי התומך ברפורמה, כתב ואני מצטט: "צריך לומר את האמת: קשה להאמין שהרפורמה תוריד את מחיר הכשרות. ההשמצות כנגד הרבנות הן מכל הבא ליד, ועל הדרך אומרים גם שהמחירים גבוהים. למעשה, מחירי הכשרות בדרך כלל וברוב המקומות נמוכים למדי.

"כלומר, הם גבוהים פעמים רבות ביחס לרמת ההשגחה המסופקת, אבל נמוכים ביחס לרמת ההשגחה הנחוצה. הבעיה בדרך כלל אינה במחיר, אלא באיכות; וגם התחרות תהיה בעיקר על איכות הכשרות. שאלתי לא מעט מומחים האם הם מסוגלים לספק כשרות טובה לאורך זמן במחיר נמוך יותר ממה שגובה הרבנות. עד עכשיו, לא ענו לי בחיוב", דברי הרב נבון.

ולסיום, השבוע פגשתי בח"כ בכיר במשכן הכנסת. "תגיד, למה אתם לא מנהלים מו"מ עם מתן כהנא? הוא מוכן לוותר על עיקר הרפורמה, למחוק את מסלול שלושת הרבנים שיפגע אנושות במעמד מועצת הרבנות". הח"כ השיב בחצי זלזול: "ישי, אתה עוד מאמין להם? ליברמן הודיע שאם מסלול שלושת הרבנים יימחק - כל הרפורמה תמחק. זו רפורמה של ליברמן יותר מאשר של כהנא.

"הרפורמה כלולה בהסכם קואליציוני ולא היה על מה לדבר ולנהל משא ומתן, הכל היה מכור מראש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר