ההורים החרדים זועמים

"'גזירת הצהרונים' פגעה בי יותר מליברמן ולפיד ביחד"

פתיחת שנת הלימודים החלה מזמן, אולם מרבית הצהרונים עדין לא נפתחו. ההורים מתוסכלים, הילדים רעבים, הסייעות מובטלות - אולם נראה כי לאף אחד לא אכפת מהעניין (חרדים)

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90, Yonatan Sindel)

ההורים בבית שמש ובערים נוספות לא יודעים את נפשם מתסכול ועוגמת נפש: זמן רב חלף מפתיחת שנת הלימודים ורוב הצהרונים עדיין לא נפתחו. במוסדות לימוד אחרים אומנם החלו להפעיל את הצהרונים אולם עשקו מההורים מחיר נוסף שאינו חוקי בעליל. תושבים נוספים קיבלו דרישה מופרכת לשלם גם עבור חודשים שבהם כלל לא התקיימו צהרונים, ומשביקשו את כספם בחזרה נענו בסירוב מוחלט.

יעל אמא ל-2 ילדים, אומרת לכתב 'כיכר': "אני לא זוכרת שנה כל כך קשה. אין לי מושג למה, אבל הצהרונים עד הרגע הזה לא נפתחו! בתחילת השנה חשבתי שמדובר בבעיה זמנית ונאלצתי בכל יום למצוא סידור אחר עבור הילדים שלי. לפעמים ביקשתי משכנה, לפעמים מחברה טובה עד שהיה לי ממש לא נעים מהסיפור הזה. גם בעבודה כעסו עליי שאני עובדת בלמצוא סידור לילדים במקום לקדם את המטרות של הארגון בו אני עובדת. קרו גם כמה פעמים שנאלצתי להחסיר שעות עבודה שגם לא בדיוק שימחו את המעסיקים שלי".

"לפני כמה שבועות המעסיק קרא לי לשימוע והודיע לי שהוא מתכנן לפטר אותי, הבטחתי לו שאמצא סידור הולם כשבסופו של דבר מצאתי מכרה שעבדה בעבר כסייעת, ומשלא נפתחו הצהרונים היא הסכימה לשמור על הילדים שלי לאחר שעות הלימודים בתשלום מלא. אני משלמת לה על הצהרון יותר מ- 800 שקלים בחודש, כשהכסף לא כולל ארוחת צהרים כפי שקיבלנו בצהרון. צרת הצהרונים פגעה בי יותר מליברמן ולפיד ביחד, וזה כואב שזה מגיע דווקא מהמעגל הקרוב. אני מבינה שיש איזה שהם מאבקים פנימיים אבל אותי זה לא מעניין - התוצאה היא שהם פגעו בי בצורה הכי קשה שיש", אומרת יעל.

הודעה שכתב הורה מקרית ספר לכתב 'כיכר' (באישור המצלם)

בגני הילדים של הדסה מבית שמש אומנם נפתחו הצהרונים, אולם יחד עם שאר ההורים היא הופתעה לקבל דרישה לתשלום גבוה במיוחד: 1,320 שקלים! בניגוד לשנים קודמות בהם מחיר הצהרונים עמד על 50 שקלים בלבד (בית שמש מוגדרת כאשכול ב'), החליטו מפעילי הצהרונים לגבות סכום של 120 שקלים כפול 11 חודשים בתשלום מראש בלבד.

מכיוון שיש לה 3 ילדים ניסתה הדסה המופתעת לחשב מהיכן תשיג סכום של 3,960 שקלים. היא ביקשה ממפעילי הצהרונים לגבות את הסכום מדיי חודש כמו כל הוראות הקבע של שכר הלימוד, אולם נענתה בשלילה. בהמשך התרצו מפעילי הצהרונים לחלק את הסכום לתשלומים (כתשלום אחד, ולא באמצעות הוראת קבע). בנוסף הדסה שאלה אותם מדוע הם צריכים לשלם על 11 חודשים כשבפועל הצהרונים יתקיימו 8 חודשים בלבד?! שאלתה נותרה ללא מענה, כשבפועל לא הסכימו מפעילי הצהרונים לסגת מדרישתם.

לאחר בירור נוסף אמרו לה חברותיה שמפעילי הצהרונים החליטו לקבל סכום של 1,320 כשחלקם גובים סכום של 150 ש"ח לתשעה חודשים (סכום שאינו חוקי בשום צורה), וחלקם גובים 120 כפול 11 חודשים (למרות שבפועל הצהרון יתקיים פחות מ-9 חודשים).

מנחם, 'רבה' באחד ה'חדרים' המובילים בבית שמש משתף אותנו במצוקה גדולה מאד שהוא פוגש: "בדרך כלל אתה לא רואה למי יש כסף ולמי אין, וגם ילדים מבתים פחות מבוססים זוכים לקבל בצהרים מנה בשרית חמה. מתחילת השנה נחשפתי להמון סיפורים כואבים של ילדים רעבים! זה נשמע משהו שלא קיים בדור שלנו אבל ילדים שבכל השנים התבססו על מפעל ההזנה אוכלים יום יום פירה תפוחי אדמה! אני שומע על לא מעט ילדים ממשפחות עניות שהם אוכלים ארוחה נורמאלית בשבתות בלבד! אני לא יודע מי אחראי על המחדל הנורא הזה של הצהרונים שלא נפתחים בריכוזים החרדיים, אבל אני לא מקנא בעונש שהוא יקבל בשמיים על הרעבת ילדים יהודיים!", הוא מסיים בכאב נורא.

גם 'אברימי' אברך מאחת השכונות החדשות בעיר מספר על פגיעה כלכלית חמורה: "אשתי לא מסודרת בעבודה, ובכל שנה היא שימשה כסייעת בצהרונים: אתה יודע מי זה הסייעות? הנשים הכי חלשות במשק. נשים שלא הסתדרו בעבודה קבועה ויציבה והן נאלצות לקבל את הפירורים ולעבוד בשעות שאף מורה לא מסכימה לעבוד בהם".

"המשכורת שלנו התבססה לא מעט על הצהרונים, ולמיטב ידיעתי מעל 150 צהרונים לא נפתחו והסייעות נשארו ללא עבודה. אני לא יודע אם זה באשמת העירייה או באשמת מפעילי הצהרונים, אבל דבר אחד ברור לי: מישהו פה מתנהל בחוסר אחריות ובחוסר אכפתיות כלפי הציבור הכי חלש, ואני יכול להבטיח לך שהייתי מסכים להתחלף עם המשכורות של כל אלו שרבים על התקציבים ועל כיפופי הידיים שבין העירייה למוסדות הלימוד", הוא מאשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר