היסטוריה ואקטואליה

האם חד-פעמי בשבת הוא "תולדה דמבשל"?

ישנם מגדולי ישראל שפסקו לאסור אף את כלי החד פעמי היוקרתיים לשימוש בשבת קודש בשל איסור... מבשל! הגרי"ש אלישיב החמיר, בעוד הגר"ע יוסף והגר"ש וואזנר הקלו (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פרק ג': המאמרים אודות הפולמוס ההלכתי על 'איסור שימוש כלים חד פעמיים בשבת קודש', פורסמו במדור 'היסטוריה ואקטואליה' באתר 'כיכר השבת', ונחשפו לקהל גולשים ירא"ש המקפידים על קלה כבחמורה, ויצרו הדים רבים בהיכלי הישיבות והכוללים.

רבים כתבו במייל המצורף מטה לכותב השורות ברכת 'ישר כח', על כך שהמתיק את הגלולה המרה של 'גזירות הממשלה' על הכפלת מחיר החד פעמי, בכך שהם יזכו להחמיר כמנהג רבותינו זצללה"ה ולהשתמש בשבת קודש בכלים אמיתיים ולא חד פעמי, ובכך ינצלו מ'זלזול כבוד שבת' כפי שציטטנו מגדולי הפוסקים בפרק הראשון של מאמרינו.

אחד מהגולשים כתב לי בהאי לישנא:

"צהרים טובים וברכת ישר כח לרב ישראל שפירא שכרגיל מביא חומר קריאה איכותי ומשובח לאתר 'כיכר השבת'.

"לגבי מאמריך על איסור שימוש חד פעמי בשבת קודש כפי שציטטת את דברי רבותינו, אכן מחמת המחיר הזול שהיה עד כה במוצרי החד פעמי, יש רפיון בנושא זה.

"בביתי במוצאי שבתות שאני ו'אשת מחברתי' קבענו עיסוקים, ואיננו יכולים לשטוף את כלי השבת, אנו משתמשים בכלים חד פעמיים יוקרתיים, ולא הפשוטים כפי שהבאת בטוב טעם ודעת שנאסרו מחמת כבוד השבת.

"ישר כח חילך לאורייתא, תמשיך לזכות את עם ישראל גם תוך כדי קריאת החדשות, בחומר תורני אקטואלי משובח. חיים... מבני ברק".

• • •

ברם, ישנם מגדולי ישראל שפסקו לאסור אף את כלי החד פעמי היוקרתיים לשימוש בשבת קודש בשל איסור... מבשל!

האיסור מתחיל מכך שיש שהבחינו שהכלים החד פעמיים כששמים בהם אוכל חם הם מתרככים, וממילא יש חשש בישול, כפי שכתב הרמב"ם שכל המרפה דבר קשה נחשב בישול.

רמב"ם הלכות שבת פרק ט' הלכה ו':

"המתיך אחד ממיני מתכות כל שהוא או המחמם את המתכת עד שתעשה גחלת הרי זה תולדת מבשל, וכן הממסס את הדונג או את החלב או את הזפת והכופר והגפרית וכיוצא בהם הרי זה תולדת מבשל וחייב".

יש שסברו שמה שקורה לכלי אוכל חד פעמי כשמניחים בהם מאכלים חמים, לא קרוב למה שמופיע ברמב"ם, ונתעמק במחלוקת ההלכתית כדלהלן.

בספר 'שבות יצחק' מאת הגאון רבי יצחק דרזי, תלמיד מובהק למרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, העיד שמרן הגרי"ש אלישיב בדק את הנושא ואסר את השימוש בכוס חד"פ בשבת קודש, וכך דבריו: "ואחר שבדק בידו [מרן הגרי"ש אלישיב] כוס פלסטיק חד פעמי שעירו לתוכה מים חמים, אמר שניכר הריכוך ואסור בשבת וגם ביום טוב אסור..." עי"ש.

ב'ילקוט יוסף' לראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף ציטט את פסקו של מרן הגרי"ש אלישיב, והוסיף שכך גם פסק הגאב"ד הגר"נ קרליץ כפי שהובא בספרו 'חוט שני'.

ברם, מרן הגר"ש הלוי וואזנר פסק שמותר לערות מים רותחין לכוס פלסטיק אע"פ שבוודאי יתרכך מעט, והוא 'פסיק רישא', שבדרך כלל יש לאסור. מכל מקום במקרה כזה ברגע שאינו מתכוון, בכלל לא נכנס בגדר מלאכה.

ה'ילקוט יוסף' גם פסק לקולא, מטעם אחר כפי שפסק אביו הגר"ע יוסף ב'יביע אומר' שפסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן מותר, וכאן נחשב דרבנן משום שהוא 'מקלקל'.

וכך בנו הראשון לציון שליט"א סיכם את הדיון ההלכתי: "העיקר לדינא שמותר לערות מים רותחים לתוך כוס חד פעמי אע"פ שע"י יתרכך ותשתנה צורתו".

ישר כח לראש הכולל ורב קהילה בב"ב הג"ר אביחי מרחבי על עזרתו במאמר זה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר