סמינרים, ישיבות ומוכש"ר

רגע לפני אישור התקציב: זו מפת הקיצוצים בחינוך החרדי

אם נדמה כי עולם התורה והמוסדות החרדיים, לא נפגעו בצורה דרמטית ממשלת בנט-לפיד • 'כיכר' מציג את מפת הקיצוצים האכזרית במוסדות; "תקציב מרושע של קואליציה מנותקת" | מיוחד (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
ליברמן ובנט במליאה. על מה הם צוחקים? (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

שרי הממשלה החדשה, התחייבו כי לא יהיו קיצוצים דרמטיים בתקציבים לחרדים, וזאת כדי לשמר את הקשר עם הפוליטיקאים החרדיים. אך מבדיקת 'כיכר השבת' עולה, כי יש הרבה קיצוצים כואבים בכל מוסדות החינוך החרדיים - שלא נחשפו לעיני הציבור.

במהלך ארבעה וחצי החודשים בהם הממשלה פועלת, במפלגות החרדיות התריעו כי הנזק לחברה החרדית יהיה משמעותי, בין היתר גם בתקציבים לישיבות. הסיבה טמונה בכך שיותר מרבע מתקציב לומדי התורה, כ-350 מיליון מתוך כמיליארד ו-170 מיליון שקלים, מגיע מכספים קואליציוניים שש"ס ויהדות התורה דאגו לקבל בכל ממשלה.

בשל כך, יהיו קיצוצים דרמטיים בכל הכספים שהחרדים הורגלו לקבל דרך "הכספים הקואליציוניים" וכעת הם לא מוכנסים בבסיס התקציב.

מאז פאינה קרישנבאום ממפלגתו של שר האוצר ליברמן קבע היועמ"ש לממשלה, כי כל כסף קואליציוני יאושר על ידי המחלקה המשפטית במשרד הרלוונטי, קרי כל אחד מהסכומים שנפרט מטה הוכר ע"י המחלקה המשפטית ככסף המגיע בדין . כלומר הראוי להיות בבסיס. עובדה שבנט הכניס כעת את כל הכספים הקואליציוניים של החמ"ד (מוסדות הציונות הדתית) לבסיס.

אחרי שהבנתם, כי עד היום הרבה מהכספים שהמוסדות חינוך החרדיים קיבלו, לא היו בבסיס התקציב אלא דרך כספים ייחודיים, כעת נשרטט לכם את מפת הקיצוצים:

הקיצוצים בחינוך החרדי

• תקציב הסמינרים, יקוצץ בסכום של 49.5 מיליון.

• תקציב רשת 'בני יוסף', יקוצץ ב-50 מיליון.

• תקציב רשת 'החינוך העצמאי': מינוס 40 מיליון.

• תקציב הישיבות: מינוס 50 מיליון.

• תקציב המוכש"ר: מינוס 80 מיליון.

• תקציב גני המוכש"ר: מינוס 25 מיליון.

• תקציב רשת ׳אל המעיין׳: מינוס 17 מיליון.

כמו כן יקוצץ 51 מיליון ש"ח בתקציב סיוע בשכ"ל לתלמידים בפנימיה בישיבות קטנות ממשרד הרווחה, מדובר בקיצוץ דרמטי שישפיע על כיסי האברכים, מכיוון שכל תלמיד ישיבה קטנה שנמצא בפנימיה, וההורים מתקשים עקב הכנסות לשלם שכר לימוד יכולים לקבל סיוע, התקציב עמד על כ-75 מליון השנה יש רק 24 מיליון.

ח"כ חיים ביטן, לשעבר מנכ"ל רשת ׳בני יוסף׳, הגיב בשיחה עם ׳כיכר השבת׳: "העובדות שנחשפות כעת לאור התקציב המרושע של הקואליציה הנוכחית, מספרות לציבור את עבודת הנציגים החרדים מאחורי הקלעים במשך השנים לקיום עולם התורה, מי שמכיר ויודע, הדבר בנפשו של יו’’ר התנועה הרב אריה דרעי שמקדיש לילות וימים למען קיום עולם וחינוך ילדי ישראל בפרט. זה מה שהיה בעבר ובע״ה יחזור בקרוב בע״ה ביתר שאת".

ח"כ אורי מקלב הגיב: הממשלה בראשותו של בנט ואלקין 'אנשי ימין' כביכול מעדיפים לעטוף בעטיפות של זהב תקציבים אין סופיים לבתי הספר ומוסדות חינוך המסיתים כנגד ישראל. ברשעות ובניכור מונעים מילדים שכל חטאם הוא החלפת השלטון את המינמום המגיע להם. כאשר מדרדרים מדרדרים עד לתהום.

יו״ר סיעת שס מיכאל מלכיאלי הגיב: "מעבר לגזירות התקציב האכזרי, אשר כל אזרחי ישראל ישלמו הרבה יותר בכדי להתקיים ובפרט המגזר החרדי, והנה מתברר כעת בניגוד לשקרים והסילופים של אנשי 'ימינה' גם תקציב הישיבות קוצץ, כנ"ל רשתות החינוך החרדיות, הגנים וכל מה שמריח טיפה יהדות, זו פרצופה של ממשלת הרשע".

כזכור אתמול אמר ח"כ גפני ל'כיכר השבת': "תקציב הישיבות נפגע גם נפגע. קוצץ למעלה מ-50 מיליון שקל, לא ניתן לחלוטים הגידול הטבעי. כל שפחות ממיליארד וחצי זו פגיעה. לקחו כסף וקיצצו. אני דיברתי עם שרים בממשלה הזו, חברים שלי, שאלתי: איך תסכימו להעביר תקציב כשאר תהיה פגיעה כזו בתקציב החרדי. הם אמרו לי 'יש סיכום עם ליברמן שלא תהיה פגיעה'. בכל אופן, יש פגיעה".

על איילת שקד ו'ימינה': "כל מה שנעשה זו היא, היא אשמה בהכל. כל מה שנעשה זו היא. זה שירד חמישים מיליון שקל לסמינרים, זה שלקחו את התרבות החרדית ומחקו את הסעיף הזה, הוא אפס, פגיעה בחינוך העצמאי, אותו הדבר במעיין החינוך התורני - כל הדברים מכוונים נגד הציבור החרדי.

"איילת שקד וחבריה למפלגה - הם אשמים בהכל, זה לא בפעם הראשונה. איילת שקד הייתה בראש הוועדה שניסתה לפגוע בתלמידי הישיבות, הכל הם אשמים. הם ישלמו את המחיר על זה. אחרי הבחירות לא תהיה 'ימינה', הם לא עוברים את אחוז החסימה. אי אפשר לשקר לכל העולם. הם פירקו את הימין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר