לילה סוער במליאה

רגע האמת של ממשלת בנט-לפיד • הכנסת מאשרת תקציב

אם לא יהיה שינוי דרמטי של הרגע האחרון, תקציב המדינה השנוי במחלוקת יאושר • אחרי כשעתיים חוק מסגרות התקציב עבר ללא בעיות • 'כיכר השבת' מעביר בשידור ישיר את הלילה הסוער (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ח בחשוון תשפ"ב | 03.11.21
שולחן הממשלה במליאת הכנסת, הלילה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת. וידאו: באדיבות ערוץ הכנסת)

ממשלת בנט-לפיד ברגע האמת שלה: ללא הפתעות, עד יום שישי ב-09:00 למדינת ישראל יהיה תקציב מדינה מאושר, לשנים 2021 ו-2022. 'כיכר השבת' מעביר את הדיון בהצעת חוק התקציב והצעת חוק ההסדרים בשידור חי.

אישור סופי זה, אם אכן יגיע, יעצור שנה ועשרה חודשים בהן התנהלה המדינה ללא תקציב, זאת בעקבות המשבר הפוליטי החריף שפקד אותה, שכלל שלוש מערכות בחירות, הקמת ממשלה שלא העבירה תקציב, ובחירות רביעיות.

אחרי כשעתיים של הצבעות רצופות, הצעת חוק מסגרות תקציב המדינה אושרה בקריאה שנייה ושלישית, ללא אירועים מיוחדים. באופוזיציה ביקשו לראות בהצבעה כהצעת אי אמון ולאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 62 מול 58 שהתנגדו. מדובר בהצעה הראשונה מתוך חמש, שהן כל התקציב וחוק ההסדרים לשנים 2021 ו-2022.

אישור חוק מסגרות התקציב (צילום: ערוץ כנסת)

ראש הממשלה החליפי, שר החוץ יאיר לפיד, ניגש ליו"ר הכנסת, חבר מפלגתו מיקי לוי, והמליץ לו ללכת לנוח מעט, לקראת השעות המכריעות שתגענה בהמשך: "אני יודע שאתה בסדר, אבל אני מעדיף אותך יותר מאוחר, עם כוחות".

יאיר לפיד למיקי לוי: "לך לנוח" (צילום: ערוץ כנסת)

במובנים רבים, העברת תקציב וחוק הסדרים זה גולת הכותרת של כל ממשלה, בישראל ובכלל, בשל העובדה שמשרדיה יכולים להתנהל לפי ראות עיני השרים. בשנתיים האחרונות ישראל התנהלה ע"פ 'תקציב המשכי', שהיה העתק של התקציב האחרון שאושר, זה של שנת 2019 שאושר כבר במארס 2018.

הממשלה הקודמת, ממשלת הרוטציה של נתניהו וגנץ, הייתה היחידה בתולדות ישראל שנפלה בגלל אי העברת תקציב, לפי שזהו החוק היחיד שאם אינו עובר ביעדו מוביל לפיזור הכנסת. לממשלת בנט-לפיד יש עוד כשבוע לאשר את התקציב, כך שאם במקרה הוא לא יאושר השבוע, יש לה זמן תיקון.

אילו אכן ממשלת בנט-לפיד תצליח ביעדה, הרי שקרוב לוודאי שיו"ר יש עתיד, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יגיע בסופו של דבר לכסא ראש הממשלה, להבדיל מיו"ר כחול לבן בני גנץ, שלא זכה להגיע על אף הבטחות יו"ר הליכוד בנימין נתניהו.

בנט ולפיד מחויכים. יחזק את הממשלה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם בפתח הדיונים במליאה, טרם תחילת ההצבעות, ותקף את ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו: "הגענו לרגע החשוב ביותר מאז הוקמה הממשלה. זו שעה חשובה ליציבות המדינה. אחרי שלוש וחצי שנים של בלאגן, שנים בהן המדינה הייתה כלי למשחק אישי, הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל. יש מי שרוצה מדינת ישראל יציבה, ויש מי שרוצה מדינה עם תוהו ובוהו תמידי".

יו"ר ימינה האשים את יו"ר הליכוד במדיניות שמעודדת שנאה: "המודל העסקי שלך, ביבי, הוא לפלג. אם יש אחדות - אין ביבי. בלי שהעם מפולג אין לך קיום פוליטי".

נתניהו, מנגד, תקף אישית את בנט, שהפר את הבטחותיו לבוחרים שלא יישב עם יאיר לפיד, כינה אותו "בנט חולצה אפורה" על פגישותיו עם מנהיגי העולם, ועקץ: "מזל של כולנו שאין מס על הבטחות בנט, אחרת כלכלת ישראל הייתה קורסת לדורות. הם מעלים מסים על שתייה קלה, כלים חד פעמיים, מס על הפריפריה שקוראים לו בשם מכובס מס אגרות גודש. אלה מסים שיוצרים אפליה חמורה נגד השכבות החלשות, החברה החרדית ונגד הפריפריה".

נתניהו בנאומו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )

בתקציב זה ישנן תוכניות חדשות רבות, בהן השקעה משמעותית בקידום התחבורה הציבורית, רפורמה ברכישת מוצרי יסוד, העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, הטלת אגרות גודש על הנכנסים לגוש דן החל מ-2025, הגדלת תקציב משרד הבריאות בשני מיליארד ש"ח בכל שנה, הפרטת מערך הכשרות שמקבלת ביקורות רבות ברחוב החרדי וצעדים נוספים. לאישור התקציב גם מלווה עליית מסים, כגון המס על כלים חד-פעמיים והמס על השתייה המתוקה.

על פי ההצעה שהגישה הממשלה, תקציב המדינה ל-2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקלים וב-2022 על כ-452.5 מיליארד שקלים. בשנת 2021 יעמוד הגירעון על 6.8% וב-2022 על 3.9%. על פי התקציב החדש, כל משרדי הממשלה יעבור קיצוץ של כ-1.5%, "לטובת כל הרפורמות והפרויקטים שעליהם סוכם במסגרת התקציב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר