למרות התנגדות גדולי ישראל

'עקירת היהדות מהמדינה'; רפורמת הכשרות אושרה סופית

דאגה בעולם היהודי; רפורמת הכשרות של השר כהנא אושרה במליאת הכנסת • מעתה רבני עיר יוכלו להעניק כשרות גם מחוץ לעירו • בעוד שנה, הכשרות תינתן באמצעות תאגידים פרטיים בלבד (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר מתן כהנא (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)

גדולי ישראל הזהירו כי רפורמת הכשרות של השר לשירותי דת, מתן כהנא, משמעותה עקירת היהדות ממדינת ישראל, אך מליאת הכנסת אישרה בצהריים (חמישי) באופן סופי את רפורמת הכשרות, במסגרת חוק ההסדרים.

במשך החודשים האחרונים ניהלו חברי הכנסת מאבק נגד הרפורמה, הרבנים הראשיים הזהירו כי החוק מסוכן ליהדות, אך השר כהנא נותר בעמדתו כי רפורמת הכשרות תאושר במסגרת חוק הסדרים.

רק בשבוע שעבר פרסמו הרבנים הראשיים מכתב חריף נגד רפורמת הכשרות. במכתב משותף של הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, נכתב: "מתווה הכשרות החדש - עקירת יהדותה של מדינת ישראל, הרפו ידיכם מקודשי ישראל".

קראו עוד: ברגע האמת מתן כהנא נותר לבד // ישי כהן

לדברי הרבנים: "ההחלטה על מתווה הכשרות החדש שהתקבלה היא הרס הכשרות ומביאה לידי ביטוי מגמה לעקירת יהדותה של מדינת ישראל, צעד נוסף להפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה".

רפורמת הכשרות

• מועצת הרבנות הראשית לישראל תקבע סטנדרט כשרות מחייב בשתי רמות - רגיל ומהדרין. המועצה רשאית לקבוע סטנדרטים מחמירים יותר אם תרצה בכך, סטנדרטים אלו יפורסמו ויהיו שקופים לציבור הרחב.

• תוקם יחידה הממונה על הכשרות ברבנות הראשית ויוקנו לה סמכויות פיקוח ואכיפה רחבות מהסמכויות הקיימות כיום. במסגרת זו, בין היתר, יוכל הממונה להורות על הסרת תעודות הכשר, ליטול דגימות ומסמכים ואף להיכנס לבית העסק ללא צורך בצו מיוחד.

הסעיף הבעייתי ביותר מבחינת הרבנים: שלושה רבנים מוסמכי רבנות ובעלי כושר לרב עיר ולרב איזורי ושכיהנו כרבני עיר או כרבנים מקומיים, בעלי ידע וניסיון מוכח בכשרות, יוכלו לקבוע סטנדרט נוסף לכשרות (לקולא או לחומרא). סטנדרטים אלו יפורסמו ויהיו שקופים לציבור הרחב.

• כשרות תינתן בפועל על ידי גוף פרטי נותן הכשר שקיבל רישיון מהממונה על הכשרות ברבנות הראשית או על ידי רב מקומי או רב עיר במועצה דתית שהוכרה על ידי השר כמועצה דתית מוסמכת. לצורך הכרה כמועצה דתית מוסמכת תבחן המועצה בשלושה פרמטרים:

א. התנהלות מקצועית תקינה בתחום הכשרות בהתאם לחוות דעת הממונה על הכשרות ברבנות הראשית.

ב. התנהלות כספית וניהולית תקינה לפי כללים שייקבעו.

ג. בדיקת אי קיום בעיות של טוהר מידות.

השר מתן כהנא ערב כניסתו לתפקיד

• מועצה דתית מוסמכת תפעל אך ורק בהתאם לסטנדרטים שקבעה מועצת הרבנות הראשית לישראל. גוף פרטי נותן הכשר רשאי לפעול גם לפי סטנדרט שקבעו שלושת הרבנים.

• כל גוף נותן כשרות בישראל, בין אם הוא גוף נותן הכשר ובין אם הוא מועצה דתית מוסמכת, יפוקח על ידי יחידת הממונה על הכשרות ברבנות הראשית.

• בראש כל גוף נותן הכשר תעמוד סמכות הלכתית, בעלת ניסיון משמעותי בדיני כשרות ובמתן כשרות. גוף זה מחויב לפעול בהתאם להנחיות ההלכתיות של בעל סמכות זה.

• מחיר תעודת הכשרות יקבע על ידי התאגידים והמועצות הדתיות מול בתי העסק במסגרת תחרות חופשית.

• גוף שלא הוכר על ידי הממונה ולא קיבל רישיון כגוף נותן הכשר לא יוכל לתת כשרות וגם לא יוכל לתת שירותים נוספים כמו פיקוח על גבי גוף כשרות בעל רישיון.

• גוף נותן הכשר העומד בכללים יוכל לעסוק גם בכשרות ליבוא מוצרים מחו"ל ובלבד שיביא לידיעת הרבנות הראשית על שיווק המוצר בישראל בטרם החל לשווקו.

הרב שמואל אליהו: "כהנא מפרק את הרבנות"

בריאיון ל'כיכר השבת', תקף חבר מועצת הרבנות ורבה של צפת, הגאון רבי שמואל אליהו, את רפורמת הכשרות ואמר: "בעיני יש נקודה אחת שהיא האפשרות לתת לשלושה רבנים את הסמכות לקבוע את הקריטריונים לכשרות, לדעתי זה המפתח, זה לא מוריד את מחיר הכשרות, רק מעלה, לא משפר בכלום.

הגר"ש אליהו בריאיון ל'כיכר'

"אבל ברגע שאתה קובע שכל שלושה רבנים... היו תמיד רבנים שסרחו, יש את זה בכל מערכת. די בכך שאחד מהם יקבע קריטריונים שאין בנהלי ההלכה ובפיקוח לא טובים וכל המים ייצאו מהדלי. זה מפרק את הרבנות הראשית. זה מפרק את הסמכות של הרבנות, גם בגיור אותו דבר הוא רוצה לעשות ולהשאיר את הרבנות ככלי ריק מתוכן".

הרב יצחק לוי: "זאת כשרות רפורמית"

הגאון רבי יצחק לוי, רבה של נשר וחבר מועצת הרבנות, תקף באולפן 'כיכר': "הרי מה יקרה, יבואו שלשה רבנים.. יש את הרב אמסלם שמרן כתב עליו שיש להתרחק מדעותיו המוזרות והכפרניות. יש את הרב סתיו שאמר עליו שהוא מסוכן לרבנות וליהדות.

הגר"י לוי באולפן 'כיכר'

"בזמנו שמרן אמר זאת, לא הבנו. חשבנו.. היו כאלה שחשבו חס ושלום שהרב מגזים. ויש עוד אנשים מכל מיני... מארגון ותראנו וכל מיני מקומות ויש להם כושר רב עיר. מה לעשות הם עשו את המבחנים של הרבנות. יש להם תעודה".

"אני אומר שזה פשוט רפורמים זה לא רפורמה בכשרות, זאת כשרות רפורמית. מסיבה פשוטה כי אנחנו מכירים היום לצערנו שמחזיקים היום התעודה לכשור לרב עיר והם קרובים מאוד מאוד לרפורמים. מאוד. אין שום בעיה, אפשר ליטול את הכח של הרב ועוד לצעוק 'אני בא לחזק את הרבנות'. איך אפשר לתת סטירה לבן אדם ולהגיד זאת לטיפה".

הגא"ש וייס: "כהנא הורס את הכשרות"

הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, חבר מועצת הרבנות, תקף באולפן 'כיכר': "אני מאמין שבצעדים שקשורים לכשרות יש מגמה של ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל. האם מישהו ידע להגיד בעתיד מה כשר, האם זה כשר וכו'? כל אחד ואחד שירצה יקים לו גוף פרטי משלו, וימצא לו רב פנסיונר שינהג כפי האינטרסים וכפי הביזנעס הפרטי שלו".

לדבריו: "מה שקורה כאן זהו דבר איום ונורא שמחזיר את מדינת ישראל לתקופת ה'שטעטאלע' של פעם, ולא רק שזה אנטי ציוני, זה גם יגרום ליהודים לא לעלות ארצה".

הגרא"ש וייס באולפן 'כיכר'

"שר הדתות אמנם מגיע מבית דתי", הוסיף הרב וייס: "אבל כפי שאני או כל אחד אחד לא היינו מתיימרים להפוך לטייסים בלי ללמוד, כך הוא, שאינו מבין כמעט כלום בנושא הכשרות, צריך קודם ללמוד. לא כל דתי מבין אוטומטית בכל העניינים של הדת".

בנאום שנחשף ב'כיכר השבת', תקף הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, את השר כהנא: "מורי ורבותי, אני בחודש האחרון פשוט מודאג, שר הדתות איך שהתמנה, הוא ביקש להגיע אלי, הוא בא, אמר לי אני מכבד את הרבנים הראשיים אבל יש לנו חילוקי דעות', שמעתם? הרבנים הראשים שכל ימיהם עוסקים בתורה, מחברי ספרים מרביצי תורה שישובים ועוסקים בתורה, יש לו חילוקי דעות איתו מה זה? פרופורציה.. יש חילוקי דעות? מה זה חילוקי דעות?, הוא יקבע אם אשה תהיה משגיחת כשרות? האם הכשרות הזאת תהיה בכל העיר.

"איך אפשר שרב בעיר אחת ייתן כשרות בעיר אחרת, איך אפשר שמשגיח כשרות מאפרת שיהיה גם באילת? איפה ההשגחה הנכונה? למה להרוס? בשביל מה להרוס ובשביל מה לקעקע?

הראש"ל נגד מתן כהנא והרס הדת; הנאום

"בחודש האחרון, קשה לי להירדם בלילות, אני חושב הרבה מה יהיה עם הנישואים, מה יהיה עם הכשרות, מה יהיה עם הנישואים האזרחיים, באה השרה שקד שרת המשפטים, היא הכינה חוק של פונדקאית ובאה אצלי לרבנות הראשית שאני יאשר את החוק כנשיא בית הדין הגדול, הם רוצים לעשות מה שהם רוצים, כל מיני דברים שאנחנו לא מעלים על דעתנו ולכן זה דבר חשוב שהרבנים יהיו מאוגדים כולם יהיו ביחד, יש פה כוח של הרבנים,.

"קודם כל העניין של הכשרות לא ייתכן שרב שלך עיר אחרת ייתן כשרות בעיר של חברו זה יורד לאומנתו של חבירו, יש כאן מרא דאתרא בעיר הזאת הוא קובע הוא יכול לבדוק הוא יכול להשגיח ולא רבנים אחרים, הרבנים יהיו מאוחדים כולם בדבר הזה.

הגר"ד אוחיון: "ממשלה מסוכנת, מיליונים ייכשלו"

הגאון רבי דוד אוחיון, יו"ר ועד רבני הערים, תקף באולפן 'כיכר': "זה בא על חשבון האנשים הפשוטים שילכו לסופר, מניח שמדובר בכמה מילוני אנשים שאוכלים כשר, ובעקבות הרפורמה מיליוני אנשים יאכלו אוכל לא כשר".

הרב אוחיון הוסיף: "עוזרים של השר ביקשו ממני לבוא אל השר כביכול לפגישה, אבל אנחנו ידענו שהמטרה היא לסדרת צילומים, ואני הצעתי בבדיחותא שהשר יעשה צילום עם תמונה של הבאבא סאלי, אולי זה יעזור לו יותר".

הרב דוד אוחיון באולפן 'כיכר'

"לדעתי המשרד המסוכן ביותר בממשלה הנוכחית זה משרד הדתות", תקף הרב אוחיון: "אני הבנתי שה'מזרח' של כהנא זה אביגדור ליברמן, הוא הרבי שלו, ולכן משרד הדתות זה הדבק של הממשלה הזאת.

"אני חושב שמדובר בממשלה מסוכנת מאד, מסוכנת יותר ממשלת שינוי דאז, ממשלה של אנשים שהם סוג של מינות - דתיים שבפועל הורסים את הדת".

מתן כהנא: "שמח לתקן"

מיד לאחר אישור הפרומה בוועדה, בשבוע שעבר, התייחס השר מתן כהנא לאישור ואמר: "שנים ארוכות מערך הכשרות סבל מבעיות קשות. הצביעו על כך דוחות מבקר המדינה, סיפורים קשים שחלקם התפרסמו ודוחות פנימיים של הרבנות הראשית. כולם ידעו שמערך הכשרות חייב לעבור ניעור רציני אבל לאף אחד לא היה את האומץ לתקן.

"אני שמח שנפלה בחלקי הזכות לתקן. שינויים תמיד קשים. אני מבין היטב את המתנגדים ואת חששותיהם אך אני מאמין שבעוד כמה שנים נסתכל כולנו אחורה ונבין שהמהלך הזה היה נחוץ והכרחי.

"תכנית הכשרות תחזק את הרבנות, תשפר את הכשרות ותביא לקידוש ה' גדול. בעזרת ה' נעשה ונצליח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר