היסטוריה ואקטואליה

הפילוסוף הצרפתי שעזר לרב נגד הרפורמים

לפני מאות שנים בדורו של בנו של הנודע ביהודה, הגאון רבי שמואל לנדא זצוק"ל, התנועה הרפורמית החלה להתפשט במערב גרמניה; הרב נשא דרשה חוצבת להבות כנגדם, ואף ציטט את הפילוסוף הצרפתי (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי שמואל לנדא זצוק"ל (צילום: הספרייה הלאומית, מספר מזהה: 002781010)

פרק י"ג: המלחמה נגד הרפורמים במלוא עוזה. גדולי ישראל עושים כל שביכולתם שההשפעה של אלו תישאר בחו"ל ולא תחדור לארץ הקודש.

הפרקים האחרונים >>

מסתבר שכבר היה לעולמים, וכבר לפני מאות שנים בדורו של בנו של הנודע ביהודה, הגאון רבי שמואל לנדא זצוק"ל, התנועה הרפורמית החלה להתפשט במערב גרמניה, ואחת מפעולותיהם הראשונות הייתה, לבטל את התפילה בלשון הקודש רח"ל.

הגאון רבי שמואל לנדא נשא דרשה חוצבת להבות כנגדם, ואף ציטט את הפילוסוף הצרפתי הנודע 'מונטסקייה' שסבר שלשון הקודש היא מה ששימרה את העם היהודי בגלות.

הגאון רבי שמואל לנדא זצוק"ל (הספרייה הלאומית, מספר מזהה: 002781010)

הגאון רבי שמואל לנדא בדרשתו עמד על כך, שכל חוקרי הגויים מתפעלים מהאופן שבו העם היהודי ממשיך להתקיים למרות הקשיים בגלות במשך קרוב ל־2000 שנים.

בדרשה שהודפסה, מדגיש הגאון רבי שמואל לנדא שאין גורל עם ישראל זהה לגורלם של אומות אחרות, שאיבדו את זהותן בנסיבות דומות, ונטמעו בגויים. רבי שמואל לנדא מדגיש את הציטוט ממונטסקייה, שאותו הוא מתאר שהיה מלומד צרפתי, שכתב זאת בספרו "מכתבים פרסיים".

"מכתבים פרסיים" שחיבר מונטסקייה פורסם בשנת 1721 למניינם, היה ספר סאטירי. בספר נמתחה ביקורת על החברה והמשטר באירופה בזמנו. פרסום הספר העניק לו חשיבות, ואף גרם לקבלתו לאקדמיה הצרפתית למדעים. כעת מסתבר שאף הגאון רבי שמואל לנדא זצוק"ל קראו.

הפילוסוף הצרפתי הנודע שארל לואי דה סקונדה, ברון לה ברד ומונטסקייה שסבר שעם ישראל שרד בגלות בזכות ששמר על לשון הקודש (מאת After Jacques-Antoine Dassier - Collection Chateau Versailles)
ספר 'אהבת ציון' מה'נודע ביהודה', בו הובאה דרשת בנו הגר"ש לנדא כנגד הרפורמים והציטוט מה"חכם הצרפתי מאנטיסקיע". (מתוך תוכנת אוצר החכמה (יש"כ לד"ר יאיר הלוי))
  • ישר כח לפרופ' מעוז כהנה מחבר ספר 'מהנודע ביהודה לחתם סופר', שסייע בעדי בכתבה זו.
  • וכן ישר כח לב' לוי גרינברג הי"ו

- לקריאה נוספת: על הקו הראשי: מונטסקייה, מנדלסון, כובעים תלת-פינות, אכרונים גדולים פיזית ושיעים מתפתחים. (onthemainline.blogspot)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר