'המבדיל' | צפו

הסופר החרדי והעיתונאי המצליח יאיר וינשטוק מגולל את סיפור חייו

איך הוא ידע שהוא טוב בכתבה, מדוע הוא בחור בשם העט מ. ארבל, הסיבה שהוא בחר להיות באנונימיות והפנייה שקיבל מאחד הסופרים החילוניים | הסופר והעיתונאי יאיר וינשטוק בריאיון מרתק (TV)

יאיר וינשטוק עם זלמן שטוב (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית "המבדיל", אצל האמן זלמן שטוב, הסופר והעיתונאי יאיר וינשטוק, כדי לספר על המסע מהספריה הלאומית אל כל בית חרדי עם ספריו רבי המכר.

כילד וינשטוק גדל בשכונת בתי מונקאש, כשמעבר לכביש הספריה הלאומית - ז'ראר בכר. את הספר הראשון מיני רבים שקרא שם הוא זוכר, אצבעוני. משם כתולעת ספרים הוא קורא וקורא.

"הייתי קורא ספר ואומר לעצמי, לא ככה כותבים את זה, כותבים את זה טוב יותר, עמוק יותר, רגשי יותר. הייתי קורא ובאותו הזמן מבקר. לימים התברר לי שגם אשתי הייתי יושבת באותה הספריה וקוראת", וינשטוק מספר.

התפנית מקורא לכותב התחילה כשאחיו עבר לגור בארה"ב. לפני נסיעתו ביקש האח מוינשטוק שיכתוב לו מיי פעם כל מה שקורה, גם בחברה וגם בפוליטיקה.

וכך וינשטוק מוצא את עצמו כותב מכתבים ארוכים ומשתפכים על כל הנעשה בארץ ישראל. האח בארה"ב לקח את המכתבים לכולל בו למד והיה מראה לחבר'ה שהיו קוראים בהתלהבות. כעבור זמן האח מתקשר ואומר לוינשטוק שכולם מדברים שהוא נולד עם עט סופרים, שיקח זאת בחשבון.

את הטור העיתונאי הראשון שלו, וינשטוק כותב בזמן לימודיו בישיבת בריסק. טור על דודו שנפטר. הוא ניגש למערכת העיתון עם הטור, פוגש בעורך המיתולוגי של עיתון המודיע, ובחיל וברעדה נותן לו את הטור. העורך מתלהב והטור מתפרסם ללא שינוי ולו הקטן.

בשלב מסויים הכתיבה על צדיקים וסיפורים מתוך התלמוד תופסים מקום משמעותי בחייו של וינשטוק, הסיפורים מקבלים גם ציורים וכך הופכים לחיים ממש. ועדיין, וינשטוק מרגיש שמשהו בפנים מבעבע.

כל הבעבוע יוצא בדמות הספר הראשון - 'קשר גורדי', סיפור חוצה יבשות המביא את השואה כמוטיב המרכזי.

בספריו ה'חוליים' וינשטוק משתמש בשם העט - מ. ארבל, ומספר בשעשוע המערב בו פלפול בריסקאי ונגיעות חב"דיות על השם שנבחר. משמעות המילה וינשטוק היא כרמים, וכך הוא צועד לכיוון השם כרמל, אלא שהשם כרמל היה שייך לסופר חילוני מפורסם, ווינשטוק מעדיף שלא להשתמש בו. חברו ששומע על ההתלבטות טוען לו כי ישנו הר יפה יותר מהכרמל - הר הארבל, ומשם השם נקבע.

הספר הופך לרב מכר מיידית, והדפסות נוספות באות, אחת אחרי השניה. כשהודפסו כבר מעל לחמש עשרה אלף ספרים, גם וינשטוק מבין את המהפכה שקורית. בין לבין הוא נשאר באנונימיות כמעט מוחלטת עד שאפילו אחייניותיו מזפרות לו בהתלהבות על הספר שיצא.

הספר השני - 'בלתי הפיך', המספר את סיפורו של אייב רוזנטל, האדמור הכריזמטי שהינו סוכן שב"כ, הופך גם הוא ללהיט היסטרי ומוכר מעל לשלושים אלף עותקים. וינשטוק חושב שבלתי הפיך הוא גם ספרו המתוחכם ביותר, מבחינת העלילה.

לסיום, וינשטוק מספר על הפניה מצד סופר חילוני לעשות אדפטציה של הספר לעולם החילוני, אך כשוינשטוק מבין לאן הדברים לוקחים, ואילו תוספות יהיו בספר, הוא מחליט שלא.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וקיץ בריא.

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר