החרם על כהנא

הראש"ל בדרכי אביו // ישי כהן

הראש"ל רואה לנגד עיניו איך שמונה שנות עבודה קשה יכולות לרדת לטמיון; הרב מדגיש בכוונה את נושא רבני צהר, מבחינתו מדובר בירושה רוחנית שקיבל מאביו הגדול זצוק"ל (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראש"ל וישי כהן (צילום: יעקב כהן, כיכר השבת)

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף לקח על עצמו לרכז את המאבק נגד רפורמות השר מתן כהנא. למרות שידע כי ייתכן ויהיו כאלו שיתקפו אותו ויאשימו אותו, הרב יצא למאבק חסר פשרות נגד השר הממונה על הרבנות. עד כה לא חידשתי לכם כלום.

תחילה היה זה במאבק שקט יותר. כינוסים פנימיים של רבני ערים ודיינים. מאוחר יותר, לאחר הפגישה הראשונה והאחרונה עם השר כהנא, הרב החל לצאת למאבק פומבי.

מאבקו של הראשון לציון בכהנא הוא מסוג המאבקים אליהם אנו נחשפים פעם בכמה עשרות שנים, אם בכלל. בפעם האחרונה שהציבור נחשף למאבק דומה היה זה עת מרן פוסק הדור רבנו עובדיה יוסף זצ"ל, שימש כרב ראשי לצידו של הרב שלמה גורן.

אז, כשהרב גורן החזיק ברוב במועצת הרבנות הראשית, מרן זצ"ל בחר להחרים את דיוני מועצת הרבנות. כך, במשך שש שנות כהונה. אין טעם לשתף פעולה כשהתוצאה ידועה מראש. כך נוהג בנו, הראש"ל יבלחט"א. הרב הראשי ממשיך את דרכו של אביו והחליט להחרים את השר כהנא. לא פגישות ולא דיונים בוועדה למינוי דיינים.

מרן הגר"ע יוסף נגד ה' דוד סתיו

כלפי חוץ, בטח בעיני הצופה שאינו חרדי, מתקפתו של הרב הראשי והחרם אותו הוא מוביל יכולה להיראות תמוהה. אך מי שקצת מונח בנושא הכשרות, בנושאי הרבנות הראשית - מבין גם מבין מדוע הראש"ל זועק בצורה חסרת תקדים.

הראש"ל מסיים את כהונתו בעוד פחות משנתיים. לנגד עיניו הוא רואה איך שמונה שנות עבודה קשה על חיזוק יהדותה של מדינת ישראל, של ביצור חומות הכשרות, מעמדה של הרבנות הראשית - הכל יכול לרדת לטמיון. וזה עוד לפני שמזכירים את רפורמות הגיור והנישואין שהשר כהנא מבקש להביא בקרוב.

מי שמעמיק בדבריו של הגר"י יוסף מבחין כי הרב בכוונה מדגיש את נושא רבני צהר. מבחינתו של הרב הראשי מדובר בירושה רוחנית שקיבל מאביו הגדול. רגע לפני שבנו מונה לרב ראשי ולממשיך דרכו ברבנות - מרן זצ"ל זעק נגד הכשרת רבני 'צהר' והעומד בראש הארגון הר' דוד סתיו.

מעולם מרן לא התבטא כך נגד רב עיר, כמו שהדגיש בנו הראש"ל: "שימו לב, מרן אף פעם לא דיבר על רב עיר במילים כאלו קשות, מרן פעם דיבר על איזה רב עיר, אמר עליו שהוא רשע? אמר עליו שאין לו יראת שמיים? שהוא מסוכן ליהדות? מעולם. הרב כיבד, אך פה לא. הרב הוריד את הכפפות".

דבריו של הראש"ל, אמש

לכן מרגיש הראש"ל את הצורך לצאת למאבק ציבורי חסר פשרות. להסיר את הכפפות, גם אם זה יוביל למתקפות נגדו. ועל הדרך להעביר מסר ברור לכל הגורמים השונים ברבנות ובסיעות החרדיות: אין מקום לדילים עם השר. לא בכשרות, לא בגיור ולא במינוי דיינים.

נראה שהראשון לציון הצליח במאבקו, לאחד את רוב ככל רבני ישראל סביב ההתנגדות לרפורמות ביהדות. במכתב התמיכה בכהנא שפורסם בסוף השבוע הופיעו רבנים כדוגמת חיים אמסלם ואבי זרקי. לא בכדי תומכי הרפורמה מתקשים להציג תמיכה של רבנים בכירים, אפילו מהציונות הדתית. רובם ככולם מסכימים עם עמדתו של הראש"ל, מי בסתר ומי בגלוי.

הראש"ל ואביו מרן זצ"ל

ולסיום. הרב הראשי הזהיר אמש גם מפני משגיחות כשרות. תפקידנו לסמוך על הראשון לציון. מביך לראות כאלו שספק אם פתחו ספר הלכה בחייהם המתחילים כעת לנהל "שיח הלכתי" האם מותר לנשים לשמש בתפקיד. איש מכם לא מחדש לגר"י יוסף את דברי הגר"מ פיינשטיין. אם תקשיבו לדברי הראש"ל - הוא ענה גם על זה. כשאנו צריכים לבחור בין דעת תורה של הרב הראשי לבין - להבדיל אלף הבדלות - עמדתה של ח"כ יוליה מלינובסקי, התשובה ברורה, לכולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר