אפליית 'התו הירוק'

גל הביקורות בכוללים וישיבות; "מצאו דרך להכשיל אותנו"

הביקורות בהיכלי הישיבות והכוללים חזרו ובגדול • המנהלים טוענים: "במשרד החינוך מצאו דרך לפסול לנו את התקציב וזו הסיבה לגל הביקורות" • משרד החינוך: "זו בקרה שגרתית; אין אפליה" (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בחורי ישיבה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אהרן קרון, פלאש 90)

לפני כשבועיים, פורסם לראשונה ב'כיכר השבת', על כך שמשרד החינוך גורם לכוללים להפר את הנחיות הקורונה ולהסתכן בשלילת התקציב. ומה קרה מאז? מתברר כי במשרד החינוך, החליטו לצאת בגל של ביקורות - ולכוללים רבים נשלל התקציב.

בשבוע האחרון, החלו פקחי משרד החינוך לעבור כולל כולל וישיבה ישיבה, ולבדוק את מצבת התלמידים והאם הדיווחים של מנהלי הכוללים נכונים. לגיטימי? כן. למרות שבמשרד החינוך יודעים לערוך ביקורות רק בישיבות ושוכחים לעשות את אותן ביקורות גם באוניברסיטאות.

רק מה, ישנה בעיה מרכזית בכוללים שבמשרד החינוך מתעלמים ממנה בבוטות והיא נושא 'התו הירוק'.

תלמיד באוניברסיטה שלא התחסן, זכאי ללמוד מרחוק את השיעורים הרצויים לו. מה קורה עם אברך כולל שאין לו תו-ירוק? הוא כמובן לא יוכל ללמוד מרחוק, על אף שבתקופת הקורונה, במשרד החינוך מצאו דרך לאפשר את הלימוד מרחוק, ואף מצאו דרך לפקח על הלימודים מרחוק.

זאת על פי תקנה 5א לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש שאוסרות התקהלות במוסדות המקיימות פעילות חינוך, אולם איסור זה לא חל על מוסדות על תיכוניים, אשר הכניסה אליהם מותנית בהצגת תו ירוק או אישור תוצרה שלילית מיידית. הכוללים שייכים לקבוצה זו, ולכן למידה של תלמיד הכולל בחלל, שבו כל התלמידים הציגו תו ירוק אינה נחשבת התקהלות אסורה.

תקנה 5א

כמו כן, בתקנה 9א (ב) (6) נאמר במפורש כי האפשרות להפעיל מוסד תורני על תיכוני עם תו ירוק, הוא רק בכפוף לזה שמנהל יאפשר לימודים מרחוק לתלמידים שאינם בעלי אישור תו ירוק. (מצ"ב העתק)

ברור כי כמו שמנהל המוסד מחויב לאפשר לימודים מרחוק לתלמיד שאינו בעל תו ירוק כמו"כ משרד החינוך מחויב בזה. ע"פ החוק לאפשר לימודים מרחוק לתלמיד ללא תו ירוק.

ראש כולל חשוב במודיעין עילית מספר ל'כיכר השבת': "יש פה אפליה חמורה, יש לי הרבה תלמידים שאין להם תו ירוק מסיבות שונות ומגוונות - ורובם בשל בעיות רפואיות. אותו אברך שאין לו תו ירוק, לא יכול להגיע לכולל, כי אסור לו על פי חוק ולכן הוא נשאר ללמוד בבית ואני מעביר לו את הקיצבה החודשית".

"אך דא עקא, במשרד החינוך קפצו על ההזדמנות ובמקום למצוא לנו פתרונות ללימוד מהבית, בדיוק כפי שיש באוניברסיטאות, ברוב רשעותם, הם החלו לתגבר את הפיקוח והם חזרו לערוך ביקורות כל הזמן ובכל המקומות ואף הצליחו לפסול מספר ישיבות וכוללים".

"עכשיו אני בתור ראש כולל, מה אני אמור לעשות?! להגיד לאברך שאסור לו להתחסן בחיסון השלישי בשל בעיות רפואיות שילך הביתה? שאני לא אביא לו כסף לכלכלת הבית? הלסדום דמינו? מהיכן מגיעה הרשעות הזו? הרי ראינו שבתקופת הקורונה, הם מצאו פתרונות ללמידה מהבית, אז למה עכשיו לא?".

כך או כך, ל'כיכר השבת' נודע, כי במשרד החינוך יצאו בשבוע האחרון לגל ביקורות רחב בהיקפו ואף פסלו מספר ישיבות וכוללים במודיעין עילית ובבני ברק.

בשונה ממה שידעו עד עתה ראשי הכוללים וממה שנכתב בהוראות, במשרד החינוך מגיבים לכתבה ואומרים: "המשרד דוחה את הטענות בדבר אפליה. בניגוד לטענות העולות בכתבה, אין כל כוונה לחייב את האברכים ללמוד אך ורק בכולל: אם המוסד התורני או הכולל מעוניין לקיים למידה מרחוק, עליו להגיש בקשה מסודרת לתכנית למידה מיוחדת, ובמידה שהתכנית תאושר - התלמידים בתכנית יחשבו תלמידי המוסד, הזכאים לתמיכה. כמו כן, הבקרה שמבצע המשרד היא בקרה שגרתית, בדיוק כפי שנעשה בשנים הקודמות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר