היסטוריה ואקטואליה

הרב, הכובע המשולש והזעם של הרב מאזוז על 'יתד'

כתבה שפורסמה ב'יתד נאמן' על הקמת הסנהדרין בידי שליט צרפת נפוליאון, עוררה את זעמו של הגר"מ מאזוז, שמחה על הזלזול ב"תלמיד חכם וצדיק גדול"; הסיפור המלא (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי יוסף דוד זינצהיים (מאת Prud'hon, Pierre-Paul (1758-1823). Graveur)

לפני מספר חודשים פרסם שלומי מלוביצקי ב'כיכר השבת' את דבריו החריפים של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז במהלך שיעורו השבועי במוצאי שבת, על עיתון 'יתד נאמן': "פעם היינו מנויים עליו והתפטרתי ממנו, כי ראינו שהכל בלוף".

השיעור האמור נמסר במוצ"ש פרשת פנחס, כ"ד בתמוז תשפ"א, ופורסם בעלון 'בית נאמן' גליון מס': 268 פרשת מטות-מסעי א' באב תשפ"א.

היום נתעמק בהאשמה ספציפית של הגר"מ מאזוז, כנגד עיתון 'יתד נאמן', שלדבריו זלזל באחד מרבותינו האחרונים זצוק"ל.

"התפטרתי ממנו"; דברי הגר"מ מאזוז (צילום: כסא רחמים)

וכך סיפר הגר"מ מאזוז: פורסמה כתבה ב'יתד נאמן' על הקמת הסנהדרין בידי שליט צרפת נפוליאון שמינה שלשה רבנים לכך. אחד מהם היה הגאון רבי דוד זינצהיים, מחבר ספר 'יד דוד' על הש"ס. לטענת הגר"מ מאזוז 'יתד נאמן' פרסם תמונה של הגר"ד זינצהיים שנפוליאון הלביש לו כובע משולש, וכתבו: "תראה את המג'נון הזה שחובש כובע משולש, הרי זו תלבושת של הנוצרים כי הם מאמינים בשלושה".

כאן תקף הגר"מ מאזוז בחריפות את 'יתד נאמן': "שוטים שבעולם!" והמשיך וציטט תגובה שכתבו ל'יתד': "אתם לא מתביישים? זה תלמיד חכם וצדיק גדול, שהחתם סופר מזכיר אותו בכבוד רב – 'הגאון יד דוד זינצהיים זצ"ל'. ככה תכתבו עליו?!

סופו של הסיפור לדבריו של הגר"מ מאזוז, אנשי 'יתד נאמן' "אמרו סליחה, לא ידענו".

המשיך הגר"מ מאזוז בדבריו שאנשי 'יתד נאמן' ראו תמונה של הגר"ד זינצהיים עם כובע משולש, אמרו שזה סימן שהוא משכיל, ואח"כ אמרו סליחה לא ידענו. בהמשך הגר"מ מאזוז התקיף בחריפות: "לא זו הדרך... למה לספרדים אין מידות כאלה?". עי"ש בכל דבריו.

פנינו לחפש בגיליונות 'יתד נאמן' את הכתבה האמורה על הגר"ד זינצהיים מחבר ספר 'יד דוד'.

הגאון רבי יוסף דוד זינצהיים בראש הסנהדרין הגדולה של נפוליאון (מאת Prud'hon, Pierre-Paul (1758-1823). Graveur)
מושב הסנהדרין של פריז (מקור: הספרייה הלאומית של צרפת)

נכנסתי לתוכנת 'אוצר החכמה' שבנוסף ליותר ממאה אלף ספרי קודש אוגדת בתוכה את גיליונות 'מוסף שבת קודש של יתד נאמן', ששם שיערתי שפורסם המאמר אודות הגאון רבי יוסף דוד זינצהיים מחבר ספר 'יד דוד'.

(צילום מסך מתוך הגרסא החדשה תוכנת אוצר החכמה)

הקשתי בשורת חיפוש הספרים 'יתד נאמן', קבלתי תוצאה של 1767 גיליונות 'מוסף שבת קודש יתד נאמן' שמאוגדים ב'אוצר החכמה', ביניהם אף גיליונות הספד על מרנן ורבנן זצוק"ל.

(צילום מסך מתוך הגרסא החדשה תוכנת אוצר החכמה)

בתוך כל התוצאות של 'יתד נאמן' חיפשתי את המילה 'זינצהיים', וקבלתי 19 תוצאות ב-9 גילונות. בכולם ,פרט למקום אחד, נכתב תוארו של הגר"ד זינצהיים בכל הכבוד הראוי לאחד מרבותינו האחרונים זצוק"ל.

המקום היחיד שכנראה אליו התכוון הגר"מ מאזוז הוא גיליון פרשת פנחס משנת תשמ"ט במאמר שנכתב בידי הגברת ש' פריד שעסק ב'סנהדרין של נפוליאון' נכתב בהאי לישנא:

"בראש הסנהדרין התייצב רב מכובד, ראש ישיבה בבישהיים, כשעל ראשו נישא כובע פרווה בעל שני קצוות כשתי קרניים, ושמו יוסף דוד זינצהיים, מאזור אלזאס שהיה שמרני יחסית.

"רב זה ידע אף הוא לשאת פנים לנפולאון ולשחק את כל משחקיו, גם אם במהותו היה שומר מצוות. מלות התנופה ושירי התהילה לנפוליאון התחרו זה בזה ברבוי המלל שלהם ובעוצמת החנופה".

בשיחה שקיימתי עם מקורב לראש הישיבה הגר״מ מאזוז הוסבר לי שהגר"מ מאזוז זעק את כאבו כל הפגיעה בגאון רבי יוסף דוד זינצהיים מחבר ספר ״יד דוד״. עוד הוסיף המקורב לגר"מ מאזוז, שטוב עשו ב'יתד נאמן' שתיקנו את הפגיעה בכבוד התורה, ובאזכורים הבאים הוסיפו לו את תואר ״הרב״ שהושמט ממנו וכתבו עליו בכבודו הראוי.

יצויין שבאוצר החכמה מצויים רק החלקים התורניים של יתד נאמן ולא החלקים החדשותיים וכדו'.

פנינו לעיתון יתד נאמן בבקשת תגובה, אך המזכירה מסרה בשם העורך הראשי ישראל פרידמן כי "העורך הראשי לא מתראיין לתקשורת ולא רוצה להגיב על זה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר