המאבק בתכנית הגרעין

בארה"ב בדקו: מה עמדת ישראל על הסכם ביניים עם איראן

היועץ לביטחון לאומי בארה"ב שוחח עם ראש המל"ל, והעלה אפשרות שביידן ומנהיגי אירופה יחתמו עם ראיסי על הסכם זמני, שיקפיא את העשרת האורניום ויסיר את העיצומים. בירושלים סירבו (מדיני)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ג בכסלו תשפ"ב | 17.11.21
ראש הממשלה בנט ונשיא ארה"ב ביידן. מחלוקת בתפיסת העתיד (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, העלה באחת משיחותיו עם ראש המל"ל איל חולתא לאחרונה, את האפשרות לפיה ארצות הברית ומדינות אירופה יגיעו ל"הסכם ביניים" עם איראן, שמטרתו להקפיא את העשרת האורניום ולתת זמן למשא ומתן נוסף, אך ישראל התנגדה.

ע"פ הדיווח, שפורסם הערב (רביעי) ב'וואלה!', ההצעה לא מהווה שינוי בגישה האמריקנית אלא רק משקפת חלק מהדיונים שנעשו.

לפי ההצעה, בתמורה להקפאת חלקים בתוכנית הגרעין האיראנית, למשל העשרת האורניום לרמה של 60%, ארצות הברית ובנות בריתה יפשירו כספים איראנים שמוקפאים במערב או יתירו חלק מהעיצומים שהוטלו על טהרן.

ההצעה לא הגיעה מאנשי ממשל ביידן ישירות, אלא עלתה כהצעה ממדינות אירופה, השותפות למשא ומתן לחזרה להסכם הגרעין מ-2015. היא מגיעה לאחר עיכוב משמעותי בשיחות, שהתרחש בעקבות חילופי השלטון באיראן ועליית איברהים ראיסי לשלטון.

למרות זאת, איש הביטחון של ראש הממשלה נפתלי בנט, איל חולתא, אמר לסאליבן כי לדעתו מדובר ברעיון לא טוב, והדגיש כי ישראל חוששת שהסכם ביניים יהפוך להסכם קבוע, שלא יפרק את תשתיות הגרעין האיראני.

אתמול, בתרגיל אוגדתי של עוצבת 'געש', התייחסו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ לחזרה הקרובה לשולחן המשא ומתן בין המעצמות לאיראן. בנט אמר כי "אנחנו מתמודדים עם איראן ושלוחותיה, בלבנון ובסוריה", ושלח מסר למדינות השונות: "לא משנה מה יקרה בין איראן לבין המעצמות, ואנחנו בהחלט מודאגים מהעובדה שאין מספיק קשיחות מול ההפרות האיראניות, ישראל תגן על עצמה, בכוחות עצמה".

גנץ אמר: "אנחנו רואים בימים אלו את המדיניות של איראן גם בתוך איראן בהקשרי הגרעין, גם בהקשרי ההתעצמות שלה מחוץ לאיראן, ואת ההשפעה שלה בסוריה ובלבנון. העולם צריך לפעול נגד איראן וישראל צריכה להמשיך לעשות את מה שהיא צריכה בכל אחת מהזירות בכלל ובזירה הצפונית בפרט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר