התוכנית הכלכלית

"העלאת שכר המינימום לא תגדיל אבטלה"

פרופ' דני פילק, מומחה לפוליטיקה וממשל, הוא אחד מחבר מומחים שטוענים: יש להעלות מייד את שכר המינימום ל-7,000 ש"ח • בריאיון ל'כיכר' הוא פורט את הסיבות (כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הפרופ' דני פילק (צילום: יוחנן בלייך, כיכר השבת)

שר האוצר אביגדור ליברמן ויושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד סיכמו על מתווה שיעלה בחמש השנים הקרובות את שכר המינימום מ-5,300 שקלים ל-6,000 - עלייה של 700 ש"ח בסך הכל.

מומחים, כלכליים וחברתיים, טוענים שהעלאה זו - שגם היא התקדמות יחסית - אינה מספקת. אחד מהמומחים, פרופ' דני פילק, מומחה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון, אומר בריאיון לרפאל כהן ב'תוכנית הכלכלית' של 'כיכר השבת' כי "זה מעט מדי ומאוחר מדי". לדבריו, "במדינות מרכזיות רבות בעולם, ישראל נמצאת אחרי מדינות המערב שאנחנו רוצים להשתוות אליהן. אם התמ"ג גדל ושכר המינימום לא גדל - הכסף מתחלק בצורה לא שווה".

פרופ' פילק פירט את הצעתו המהפכנית להעלאת שכר המינימום: העלאה מיידית ל-7,000 ש"ח, קפיצה של כמעט 2,000 ש"ח מהרגע להרגע. "בישראל שכר המינימום עלה ב-38% והאבטלה הגיע ל-3.8%. הטענה שהעלאת שכר המינימום מגדילה אבטלה איננה נכונה. זה ידחוף כלפי מעלה את כל מי שמשתכרים עד שכר החציון. יש מחקרים רבים שמדברים על כך שצעד כזה מביא את החברה להיות טובה יותר".

(צילום: יוחנן בלייך, כיכר השבת)

פרופ' פילק סירב לקבל את ההנחה שאם כלכלת מדינת ישראל חזקה ועמידה, האזרחים בטוחים יותר: "מה אכפת לי שיהיה נתון טוב למדינה? אם התמ"ג גבוה לנפש ושכר המינימום נמוך זה אומר שהצמיחה לא מגיעה למי שצריך שהיא תגיע אליו. אני לא רוצה עוד מיליארדרים, אני רוצה אנשים לא עניים. המדינה תצמח כלכלית מהעלאת שכר המינימום, ואפשר לחשוב על דרכים להקל על עסקים קטנים כדי לאפשר להם לעשות את המעבר".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר