אסון מירון

ועדת חקירה שמצילה חיים // ישי כהן

החשש מפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, התחלף במהרה; תחילה בהרכב, אחר-כך בדיונים ששודרו בשידור חי ולבסוף בהמלצות הביניים שנועדו להציל חיים, כפשוטו (מאמר)

ישי כהן | כיכר השבת |
חברי ועדת החקירה, בסיור במירון (צילום: דוברות הוועדה)

ערב הקמת ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון השמיעו גורמים שונים בציבור החרדי התנגדות נחרצת להקמת הוועדה. התבטאויות קשות, האשמות ומה לא, הכל עוד קודם שידענו בכלל מה הרכב הוועדה ודאי לפני שידענו מה יהיו החלטותיה.

לבסוף, ממשלת בנט-לפיד קיבלה את ההחלטה להקים את הוועדה. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, עמלה על הרכב הוועדה, ונראה כי היא הצליחה להקים ועדה מקצועית ואיכותית. נשיאת ביהמ"ש העליון בדימוס, אלוף במיל' וראש עיריית בני ברק לשעבר.

מיד עם פרסום הרכב הוועדה, היה אפשר להבין שהשופטת חיות לא חיפשה ועדה מתריסה, כזו שהציבור החרדי - ואני מדגיש הציבור - ירגיש אי נוחות בעצם קיומה. המינוי של הרב מרדכי קרליץ גרם לכולם להבין שאיש לא בא לחפש את המגזר, בטח שלא לרדוף. מחפשים מחדלים, אחראים למחדלים ובעיקר - ואולי הכי חשוב - לתקן את העתיד.

בחודשים האחרונים, מאז הוקמה הוועדה, השתדלתי לעקוב אחרי רוב דיוני הוועדה - ובכלל, צריך לציין לשבח את השופטת נאור שהחליטה שכל דיוני הוועדה יהיו פתוחים וישודרו לציבור - שעות על גבי שעות של דיונים, שאלות מקצועיות, מעמיקות, ירידה לפרטי פרטים, והכל בצורה מכובדת ולא אישית.

בתחילה קמה מיני זעקה מה תסייע הוועדה אם לא יהיו המלצות ביניים. נאור מיהרה להבהיר: יהיו גם יהיו המלצות ביניים. ואכן, היום (שני) פורסמו ההמלצות לקראת ההילולה בעוד כחצי שנה. מעיון בהמלצות, מדובר בהמלצות מצילות חיים, כאלו שהיו צריכות להתקבל כבר לפני עשרות שנים. כמה חבל שהיינו צריכים לחוות אסון כה נורא, להקריב 45 קורבנות, כדי להבין שאין סומכין על הנס.

במרכז החלטות הוועדה: ביטול ההדלקות ברחבי ההר, מלבד ההדלקה המסורתית של חסידות 'בויאן', לקבוע 'מספר יעד' של משתתפים, לפנות את הפולשים ופעולות הסברה לציבור.

כל מי שביקר במירון בל"ג בעומר בעשור האחרון יודע עד כמה מדובר בהחלטות נכונות וצודקות. המרדף אחר כל הדלקה, הנהירה ההמונית מחצר כזו לחצר אחרת, יצרו עומס בלתי אנושי במעברים בהר. ובכלל, גם ההחלטות האחרות נראות כצודקות עם היגיון רב.

צודקת השופטת נאור כשהדגישה שנראה כי מדובר ב"שעת רצון" לבצע שינויים בהר מירון בכלל ובל"ג בעומר בפרט. הוועדה זוכה, בצדק, לאמון רב בקרב הציבור החרדי, ציבור שמבין - לצערנו בדרך הקשה - עד כמה חייבים לשנות גישה בכל הקשור ל'ונשמרתם'.

חברי ועדת החקירה עשו כל שביכולתם להבהיר לציבור שאת טובתו הם מחפשים. והם הצליחו. בדו"ח הביניים הודגשה חשיבות התפילות בהר ומסורת ההדלקה. גם כשהוחלט שרק חסידות 'באיאן' תקיים הדלקה, חברי הוועדה דאגו לפרט את הסיבה לכך.

על חשיבות הרשב"י והר מירון כותבים חברי הוועדה: "נראה כי לא ניתן להפריז בחשיבות ובמשמעות קבר הרשב"י עבור העולים למירון, במשך כל השנה ובל"ג בעומר בפרט. במועד זה חל יום פטירתו של הרשב"י, ועל פי המסורת, בל"ג בעומר נגלו לו, קודם למותו, רזי תורה רבים.

"הרשב"י הוא מהיחידים שנכתב עליהם בתלמוד שהיה מלומד בניסים. העלייה לקברו מעוררת תחושת קדושה והתעלות מיוחדת אצל רבים, וכבר נכתב "במערת צורים שעמדת שם קנית הודך והדרך" וכן "תורתו מגן לנו, היא מאירת עינינו, הוא ימליץ טוב בעדנו, אדוננו בר יוחאי". מנהג ההדלקה בל"ג בעומר מסמל את אור התורה המיוחד שנתגלה על ידי הרשב"י, ומאות אלפים מגיעים בל"ג בעומר להתפלל ולהשתתף בשמחת ההילולה בשירה ובריקודים".

טקסט חשוב שיוצא מתחת ידיה של השופטת מרים נאור, המבהירה גם לציבור החרדי שהיא מבינה את החשיבות הדתית בתפילות בקבר הרשב"י, מבינה את החשיבות לעלות להר מירון בל"ג בעומר - כך שאת ההמלצות שלה היא מקבלת מתוך דאגה לציבור העולה, לא רדיפה או הצרת צעדי המגזר חלילה.

אם נרצה לסכם את עבודת הוועדה, לפחות עד המלצות הביניים, אפשר לקבוע כי היה נכון ללחוץ על הקמת הוועדה הממלכתית, למרות בעלי אינטרס בפוליטיקה ובתקשורת החרדית. היה נכון להקים את הוועדה הממלכתית, ובדגש על ממלכתית. הוועדה עושה עבודת קודש. כמה חבל שמי שהקים את הוועדה אלו דווקא שרי ממשלת בנט-לפיד.

נראה שגם בקרב הקיצוניים במגזר הגיעו להבנה כי הוועדה עושה עבודת קודש. שיש לציית לכל החלטה שלה, שחבריה באו להגן על המגזר ולא להיפך. מספיק להיזכר בדברים שאמרו כלל נציגי החסידויות שהגיעו להעיד בוועדה.

ואולי כדאי לסיים בציטוט של הרב אהרן צבי הלר, אחד מהמקורבים לכ"ק האדמו"ר מ'תולדות אהרן', מי שהיה אחראי על ההדלקה של החסידות והעיד בפני חבריה בחודש שעבר.

"אנחנו נותנים דוגמה לכל החסידויות, שצריכים לציית לכל ההוראות של המשטרה והמהנדסים, ואסור לקצר בקוצו של יד. אני אומר לכולם שמה שהיה כבר לא יהיה. היה היסטוריה. מה שיהיה בעזרת השם תחליטו בוועדה שבטח תיקח מהנדסים וכדומה. נגמרו כל הלחצים, ומה שיגידו זה מה שנעשה. אין פה חכמות, ונשמרתם מאד לנפשותיכם עלה מחיר כאוב מאד.

"לא נעים לי לעמוד פה על הדוכן, אך אני אומר בקול רעש גדול, חייבים לציית להנחיות המשטרה וכוחות הביטחון. כן הדלקה, לא הדלקה, כמות האנשים - חייבים לשמוע בקול מה שאומרים ולא לזלזל בקוצו של יוד של קוצו של יוד", דבריו של הרב הלר, וכל מילה נוספת מיותרת.

כותב השורות. ישי כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר