ליטוואק במופע חב"די

כשהאמן המרכזי בכלל לא נמצא על במת ההופעה

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' השתתף כמידי שנה במופע הגדול של 'צמאה' וחזר כדי לספר לכם איך מרגיש ליטוואק במופע חב"די להפליא והאם כל זמר מתאים לעלות על הבמה במופע הזה? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אברהם פריד במופע 'צמאה' (צילום: חיים טויטו)

חסידים/מתנגדים? זה בכלל לא משנה כשאתם נמצאים בבנייני האומה הגדוש באחד מעשרת ההופעות הגדולות של 'צמאה' מול מיטב הזמרים במוזיקה היהודית ועם הקהל הכי טוב וחם, בלי שום תחרות.

רגעים אחדים במופע האדיר (צילום: כיכר השבת)

תופעת 'צמאה' כבר מזמן הפכה למשהו שכולנו מכירים/אוהבים או אפילו מבקרים, אבל אני לא אשכח את הפעם הראשונה, לפני שמונה שנים, אז הגעתי לראשונה למופע 'צמאה'. זה לא היה אז אופנתי, אף אחד לא דיבר על זה עדיין, אף אחד לא חשב שמדובר במשהו שאמור לדבר בכלל לאנשים מחוץ לחב"ד ובטח לא לליטאים יבשושיים כמוני. אני זוכר את התחושה כשהגעתי לשם בפעם הראשונה כשאני אומר לעצמי, שבשניה הראשונה שמישהו מציע להניח לי תפילין או מכריז "יחי אדונינו" אני בורח מהמקום. אבל אז הגיעו ניגוני חב"ד הנפלאים בלבוש החדשני והמדהים של נאור כרמי ועם מיטב הזמרים שפשוט הפכו את החוויה לחוויית חובה לחובבי המוזיקה היהודית.

(צילום: חיים טויטו)

השנה כמעט בירכתי שהחיינו על כך שסוף סוף הבאתי גם את בני בן ה-6, שיחווה אף הוא את רגעי השמחה וההתעלות של המופע וגם על כך שבניגוד לשנה שעברה בה הייתי מהיחידים שישבו באולם הריק בשל הקורונה וצפיתי בצילומי המופע, הפעם רקדנו יחד אני והילד המופלא והשמח שלי, בשמחה ובהתלהבות עם השירים העתיקים והמיוחדים האלה שתמיד מצליחים לגעת בנשמה ולהעיף לאוויר את אלפי הנוכחים שכאילו נכנסים למצב נפשי במיוחד להופעה זו.

נראה כי זה לא באמת משנה מי יהיו הזמרים של המופע, הקהל הוא פה האמן המרכזי אפילו שהוא בכלל לא נמצא על הבמה. מהרגע הראשון הקהל פשוט שר, רוקד, מעורב ונותן את הטון והאנרגיות במופע הכל כך כיפי ונהדר הזה.

(צילום: חיים טויטו)

כרגיל אצל צמאה ואוסף המוכשרים שמפיק את האירוע המטורף הזה, תמיד יהיו הפתעות, הבמה תהיה הכי וואו שיש, התפאורה תמיד תפתיע ותמיד תמיד שורת הזמרים תהיה ארוכה יותר ממה שהובטחה במודעה. השנה הזמרים המרכזיים במופע היו האיש שצמאה בלעדיו לא באמת אפשרית - גדול הזמר החסידי אברהם פריד, שתמיד מביא את הנשמה החסידית הגדולה שלו ובקולו האדיר מקפיץ ומרומם. לצדו היה כוכב הזמר היהודי ישי ריבו שהיה עם הפרויקט כבר מרגעיו הראשונים. השלישי, אביתר בנאי, האמן הרגיש שניגוני חב"ד תמיד עושים לו רק טוב ובמשבצת המיוחד והשונה ישב השנה כוכב המוזיקה הישראלי, ברי סחרוף.

אבל כאמור במופע הזה תמיד מקבלים יותר וכך זכינו גם לכמה ביצועים של עקיבא, האיש שהיה בתחילתו של הפרויקט כזמר הגייד - מי שליווה את גדולי הזמרים בלמידת הביצועים לפרויקט, מאז הוא הפך לכוכב גדול בפני עצמו ובואו למופע המרכזי בהחלט מהווה סגירת מעגל מרגשת. כמו כן, עלה לבמה גם החתן הטרי והמרגש שולי רנד, שקטעי הווידאו הנפלאים שלו מלווים את המופע כולו, אביב אלוש שחתם את המופע עם "אני מאמין" בביצועו מתוך הפרויקט וקיבלנו אפילו טעימונת קטנה של נתן גושן שקפץ אף הוא לביקור.

(צילום: חיים טויטו)

את רוב הקטעים והביצועים אנו מכירים כבר משנים קודמות מלבד הקטעים של ברי סחרוף שזו לו הפעם הראשונה שהוא משתתף במופע המרכזי. סחרוף אמנם היה למעשה זה שביצע את השיר על שמו קרוי הפרויקט "צמאה", עוד באלבום של התזמורת העממית של נאור כרמי, הפרויקט המוזיקלי הנוסף של כרמי, הוא גם ערך לפני כ-7 שנים מופע מיוחד משירי צמאה כולל מופע מלא של "אדומי השפתות" פרויקט שירי אבן גבירול שלו, אך היה זה מופע שיועד ל"חילונים" ולא היה חלק מהמופעים המוצהרים של צמאה.

סחרוף הוא דמות מוכרת כבר בתחום המוזיקה היהודית, הוא הצטרף לפרויקטים שונים של שירה פיוטית יהודית והשתתפותו אינה הפתעה גדולה בכלל אם כי מבחינה מוזיקלית התחושה שלי הייתה שמדובר בגימיק מושך קהל שבמבחן המציאות קצת כשל. אין ספק שסחרוף מוזיקאי מוכשר ויודע במה מה היא, אך ניתן היה לחלוטין להרגיש כיצד הקהל כבה ברגעים שהוא על הבמה לבדו. הוא אמנם צירף אליו לאחד הביצועים את שי צברי, זמר הליווי שלו בעל הקול הגבוה במיוחד, אך עדיין הנשמה החסידית והרגש היו חסרים שם. בשירים בהם הצטרפו אליו הזמרים האחרים, הוא לא הפריע והשתלב מצוין ואולי לשם היו צריכים לכוון אותו בלבד.

(צילום: חיים טויטו)

גם בעבר כאשר ניסו לצרף למופע זמרים שמגיעים מרקע שונה לחלוטין השילוב לא צלח וגרם לקהל שהוא מסמר הערב לכבות ולאבד מהאנרגיה שלו. מסתבר שהאווירה והכוונה משפיעים באופן ישיר על התחושות של הקהל שפשוט מתכוונן לפי הזמרים ושואב מהם אנרגיה אותה הוא מכפיל פי כמה וכמה. מה שיפה אצל צמאה שבסופו של יום כולנו יודעים שהשירים והאווירה הם העיקר וגם אם ניסיון מסוים פחות צלח הפעם עדיין צפוי לנו מופע מטורף גם בשנה הבאה.

(צילום: חיים טויטו)

השנה יצא גם כחלק מהחגיגות גם האלבום השישי מהפרויקט שכולו כבר שוחרר כסינגלים במהלך השנתיים האחרונות נראה שמבחינת שירים מתאימים המעיין כבר נשאב כמעט עד תומו, אבל אצל נאור כרמי תמיד ישנן הפתעות וברור לי שהוא ימשיך ויצור לנו חומרים מרגשים נוספים.

(צילום: חיים טויטו)

מה שהכי אהבתם

וכמובן לא נשאיר אתכם במתח עם הפינה האהובה לשירים שהכי רציתם לשמוע השבוע ב'כיכר השבת', את המקום הראשון כבש בקלות רבה ובפער ענק שיתוף הפעולה של שרולי ברונכר ומשה חבושה "יה ריבון". ברונכר שספג לא מעט ביקורת בתקופה האחרונה חוזר עם סינגל סולידי לחלוטין כשהוא מלהק אליו את אחד הפייטנים המוערכים ביותר בז'אנר הפיוט, כבוד גדול לכשעצמו וגם מהלך מצוין מבחינה תדמיתית. האם מדובר בבשורה מוזיקלית שגרמה לסכך שכבר קיפלתי בגלל הגשם להתעופף שוב? ממש לא, הסכך מקופל היטב ואפילו לא זז במילימטר...

במקום השני, 'מיין לעכעטלה' שיר חנוכה עם אהרל'ה סאמט, שוכי גולדשטיין ו'מלכות' ואילו את המקום השלישי חולקים כמה שירים חדשים: החדש של ניסים בלאק "Change", 'כתר' הפופי והכיפי להפליא של יוני Z, 'קבלה' החדש של גד אלבז ודיג'יי KLMN ו'לטובה ולברכה' של מידד טסה וגם השיר הפוליטי של אריאל זילבר 'רוצים שתחזור'.

להערות הארות והצעות ל'לחיים' ליט כסליו, יותר טעים מהצ'צ'ה בטעם אקמולי או וודקה בטעם מסיר לק מהציפורניים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר